Modele_biznesowe_dla_bystrzakow_mobiby.pdf

(855 KB) Pobierz
Tytuł oryginału: Business Models For Dummies
Tłumaczenie: Wojciech Usarzewicz
ISBN: 978-83-283-3379-6
Original English language edition Copyright © 2013 by John Wiley & Sons, Inc., Hoboken, New Jersey.
All rights reserved including the right of reproduction in whole or in part in any form.
This translation published by arrangement with John Wiley & Sons, Inc.
Oryginalne angielskie wydanie © 2013 by John Wiley & Sons, Inc., Hoboken, New Jersey.
Wszelkie prawa, włączając prawo do reprodukcji całości lub części w jakiejkolwiek formie,
zarezerwowane. Tłumaczenie opublikowane na mocy porozumienia z John Wiley & Sons, Inc.
Translation copyright © 2018 by Helion SA
Wiley, the Wiley logo, For Dummies, Dla Bystrzaków, the Dummies Man logo, A Reference for the Rest of
Us!, The Dummies Way, Dummies Daily, The Fun and Easy Way, Dummies.com, Making Everything
Easier and related trade dress are trademarks or registered trademarks of John Wiley and Sons, Inc. and/or
its affiliates in the United States and/or other countries. Used by permission.
Wiley, the Wiley logo, For Dummies, Dla Bystrzaków, the Dummies Man logo, A Reference for the Rest of
Us!, The Dummies Way, Dummies Daily, The Fun and Easy Way, Dummies.com, Making Everything
Easier, i związana z tym szata graficzna są markami handlowymi John Wiley and Sons, Inc. i/lub firm
stowarzyszonych w Stanach Zjednoczonych i/lub innych krajach. Wykorzystywane na podstawie licencji.
All rights reserved. No part of this book may be reproduced or transmitted in any form or by any means,
electronic or mechanical, including photocopying, recording or by any information storage retrieval system,
without permission from the Publisher.
Wszelkie prawa zastrzeżone. Nieautoryzowane rozpowszechnianie całości lub fragmentu niniejszej
publikacji w jakiejkolwiek postaci jest zabronione. Wykonywanie kopii metodą kserograficzną,
fotograficzną, a także kopiowanie książki na nośniku filmowym, magnetycznym lub innym powoduje
naruszenie praw autorskich niniejszej publikacji.
Autor oraz Wydawnictwo HELION dołożyli wszelkich starań, by zawarte w tej książce informacje były
kompletne i rzetelne. Nie biorą jednak żadnej odpowiedzialności ani za ich wykorzystanie, ani za związane
z tym ewentualne naruszenie praw patentowych lub autorskich. Autor oraz Wydawnictwo HELION nie
ponoszą również żadnej odpowiedzialności za ewentualne szkody wynikłe z wykorzystania informacji
zawartych w książce.
Drogi Czytelniku!
Jeżeli chcesz ocenić tę książkę, zajrzyj pod adres
http://dlabystrzakow.pl/user/opinie/mobiby
Możesz tam wpisać swoje uwagi, spostrzeżenia, recenzję.
Wydawnictwo HELION
ul. Kościuszki 1c, 44-100 Gliwice
tel. 32 231 22 19, 32 230 98 63
e-mail:
dlabystrzakow@dlabystrzakow.pl
WWW:
http://dlabystrzakow.pl
Printed in Poland.
Kup książkę
Poleć książkę
Oceń książkę
Księgarnia internetowa
Lubię to! » Nasza społeczność
Spis treści
O autorze .........................................................................15
Podziękowania od autora ..............................................17
Wprowadzenie .................................................................19
O książce .................................................................................................................... 19
Konwencje użyte w tej książce ................................................................................ 20
Czego nie musisz czytać ........................................................................................... 21
Naiwne założenia ...................................................................................................... 21
Jak podzielona jest ta książka .................................................................................. 21
Część I: Zaczynamy przygodę z modelami biznesowymi ............................... 22
Część II: Tworzymy zwycięski model biznesowy ............................................. 22
Część III: Jak radzić sobie ze zmianami ............................................................. 23
Część IV: Innowacje w modelach biznesowych ............................................... 23
Część V: Dekalogi ................................................................................................ 23
Ikony wykorzystane w książce ................................................................................ 24
Co dalej ...................................................................................................................... 24
CZĘŚĆ I: ZACZYNAMY PRZYGODĘ
Z MODELAMI BIZNESOWYMI ..................................... 27
ROZDZIAŁ 1:
Co to takiego model biznesowy
i dlaczego ma znaczenie? ................................................29
Historia modeli biznesowych .................................................................................. 30
Modele biznesowe są na topie ............................................................................... 31
Dla kogo model biznesowy? .................................................................................... 31
Wartość modelu biznesowego ................................................................................ 32
Przyszłość modeli biznesowych .............................................................................. 34
Coraz większe wyrafinowanie ........................................................................... 34
Więcej dóbr cyfrowych ....................................................................................... 34
Ochrona własności intelektualnej .................................................................... 34
Wykorzystanie transparentności ...................................................................... 35
Siła skutecznych operatorów ............................................................................ 35
Spis treści
Kup książkę
5
Poleć książkę
ROZDZIAŁ 2:
Definicja modelu biznesowego ......................................39
Recepta na udany model biznesowy ..................................................................... 40
Sekretny składnik do robienia pieniędzy ......................................................... 41
Ta sama branża, inne modele biznesowe ....................................................... 44
Jak Twój model biznesowy wyróżnia Cię spośród konkurencji ..................... 45
Porównujemy modele biznesowe z biznesplanami ............................................. 46
Elementy dobrego biznesplanu ........................................................................ 47
Biznesplany nie uwzględniają wszystkiego ..................................................... 48
Ulepszamy biznesplan ....................................................................................... 49
Tworzenie planu modelu biznesowego ........................................................... 50
Rozważamy Twoją przewagę konkurencyjną .................................................. 51
Pozyskiwanie przewagi konkurencyjnej ........................................................... 52
Wzmacniamy Twoją przewagę konkurencyjną ............................................... 53
ROZDZIAŁ 3:
Modele biznesowe mają wiele postaci ..........................57
Wspólne aspekty wszystkich modeli biznesowych ............................................... 58
Modele biznesowe w swojej najprostszej postaci ................................................ 60
Przykłady modeli biznesowych ............................................................................... 60
ROZDZIAŁ 4:
Sukces Twojej firmy zależy od modelu biznesowego ...65
Próbujemy (nieskutecznie) odnieść sukces bez wspaniałego modelu
biznesowego .......................................................................................................... 66
Dobre wieści: modele biznesowe są zmienne ................................................ 67
Studium przypadku: Kodak kontra Fujifilm ..................................................... 67
Porównując ciężką pracę z wynikami — póki model biznesowy jest solidny .... 69
Ciężka praca zdefiniowana na nowo ................................................................ 71
Unikanie zobowiązania wobec złego modelu biznesowego ......................... 71
Studium przypadku: New Pig ............................................................................ 71
Droga do
świetnego
modelu usłana jest eksperymentami ................................. 72
Nawet inwestorzy venture wygrywają tylko raz na trzy podejścia ............... 72
Niech rynek określi, czy jesteś sprytny ............................................................ 73
Nigdy nie licz na głupie szczęście ...................................................................... 74
CZĘŚĆ II: TWORZYMY ZWYCIĘSKI MODEL BIZNESOWY ........... 77
ROZDZIAŁ 5:
Używanie narzędzi do zaprojektowania
Twojego modelu biznesowego .......................................79
Analizujemy tradycyjne sposoby projektowania modelu biznesowego ............ 80
Powrót do serwetki ............................................................................................ 80
Imitacja ................................................................................................................ 81
Eureka, czyli jak wpaść na model ...................................................................... 82
6
Kup książkę
Modele biznesowe dla bystrzaków
Poleć książkę
Problemy tradycyjnych metod ................................................................................ 82
Za dużo rzeczy do zapamiętania ....................................................................... 82
Złożone wzajemne oddziaływania .................................................................... 83
Nie wszystko ma tę samą wagę ........................................................................ 84
Projektowanie modelu biznesowego z użyciem procesu systemowego ........... 85
Szablon modelu biznesowego .......................................................................... 86
Czterokomórkowy model biznesowy ............................................................... 86
Koło modelu biznesowego ................................................................................ 87
ROZDZIAŁ 6:
Szukanie najbardziej atrakcyjnych rynków
do stworzenia potężnej oferty .......................................91
Oceniamy rynek docelowy ...................................................................................... 92
Określanie atrakcyjności branży ............................................................................. 93
Znaleźć najlepszą branżę ................................................................................... 95
Działanie na zaniedbanych lub nieobsługiwanych rynkach .......................... 96
Studium przypadku: oprogramowanie kontra linie lotnicze ......................... 97
Szukamy niszy ........................................................................................................... 98
Siła dobrej niszy .................................................................................................. 98
Istnieje nieograniczona liczba nisz ................................................................... 99
Rynki mają tendencję do podziału .................................................................100
Znajdź zaniedbane lub nieobsługiwane rynki ...............................................102
Czas na atrakcyjność klientów ..............................................................................103
Znajdź swoje miejsce w branżowym
łańcuchu
wartości ....................................105
ROZDZIAŁ 7:
Uzupełnianie oferty z pomocą wyjątkowej
propozycji wartości ........................................................109
Budujemy wyjątkową propozycję wartości .........................................................110
Porównujemy wyjątkową propozycję sprzedaży
z wyjątkową propozycją wartości ......................................................................112
Definiujemy wyjątkową propozycję sprzedaży .............................................113
Definiujemy wyjątkową propozycję wartości ................................................115
Czas na porównanie .........................................................................................115
Maksymalizacja potencjału produktu ..................................................................116
Budowanie zbywalności ........................................................................................117
Twoja wyjątkowa propozycja wartości w jednym zdaniu ............................117
Bycie pierwszym na rynku ...............................................................................119
Tworzenie nowej WPS, kiedy rośnie konkurencja ........................................119
Niech Twoja propozycja wartości ma znaczenie dla klientów ....................120
Tworzenie potężnej marki .....................................................................................122
Twoja marka w oczach Twoich klientów ........................................................122
Inne kwestie związane z marką ......................................................................124
Spis treści
Kup książkę
7
Poleć książkę
Zgłoś jeśli naruszono regulamin