Umysl bez granic - Jo Boaler.pdf

(4813 KB) Pobierz
Jo Boaler
Umysł bez granic
Ucz się, zmieniaj siebie i żyj bez ograniczeń
Przełożył:
Artur Ubik
Umysł bez granic
dedykuję ludziom, którzy udzielając mi wywiadów,
otworzyli przede mną serca i podzielili się swoimi doświadczeniami –
bez was nie mogłabym napisać tej książki. Wszystkich, którzy mi w tym
pomogli, wymieniam w
Podziękowaniach.
Książkę tę dedykuję także
moim niezwykłym córkom, Jaime i Ariane. Dziękuję, że jesteście sobą.
Spis treści
Wstęp
Sześć kluczy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 5
Rozdział 1
Jak neuroplastyczność zmienia… wszystko . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 16
Rozdział 2
Dlaczego powinniśmy kochać błędy, zmaganie się z trudnościami, a nawet
porażki. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 45
Rozdział 3
Zmienianie umysłu, zmienianie rzeczywistości . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 70
Rozdział 4
Mózg połączony . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 90
Rozdział 5
Dlaczego w modzie jest elastyczność, a szybkość odeszła do lamusa . . . . . . . . 117
Rozdział 6
Niczym nieograniczone podejście do współpracy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 145
Wnioski
Życie bez granic . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 176
Podziękowania . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 194
Metody zmieniania światopoglądu i postaw życiowych . . . . . . . . . . . . . . . . . . 199
Aneks 1: Przykłady numerycznego i wizualnego podejścia do problemów
matematycznych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 201
Aneks 2: Próbna rubryka . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 204
Przypisy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 205
Wstęp
Sześć kluczy
Dzień był słoneczny. Zatrzymałam się, by przez chwilę podziwiać grę
światła na kolumnach muzeum w San Diego, gdzie miałam wygłosić
prelekcję. Na schodach auli przeszył mnie nerwowy dreszcz –
widownię zapełniali sami luminarze medycyny, ja zaś chciałam podzielić
się najnowszymi odkryciami naukowymi na temat sposobów, w jaki
się uczymy. Wprawdzie na co dzień występuję przed gronem nauczycieli
oraz rodziców, nie wiedziałam jednak, jak całkiem inna publiczność
zareaguje na moje najświeższe wyniki badań.
Niepotrzebnie się martwiłam. Odzew ze strony przedstawicieli świata
medycznego nie różnił się wcale od reakcji licznych uczniów
i wychowawców, z którymi pracuję na co dzień. Przeważnie byli
zaskoczeni, czasem zaszokowani, ale wszyscy natychmiast dostrzegli, jak
zasadnicze znaczenie mają te idee dla pracy i życia. Niektórzy zaczęli
nawet postrzegać siebie w nowym świetle. Po wykładzie podbiegła do
mnie Sara – terapeutka zajęciowa – by powiedzieć mi, że przed wielu laty
rzuciła studia, bo na matematyce było jej za ciężko, więc uznała, że się
do tego nie nadaje. Wciąż pamiętała, jak zniechęcały ją szkodliwe i błędne
przekonania na temat własnych umiejętności. Podobnie jak większość
ludzi, wierzyła, że jej zdolności podlegają pewnym ograniczeniom.
A jeśli jest wręcz przeciwnie i każdy może się nauczyć wszystkiego? Jeżeli
możliwości zmiany umiejętności, rozwijania się w nowych kierunkach
oraz stawania się innymi ludźmi tak naprawdę są nieskończone i trwają
przez całe życie? Jeżeli codziennie budzimy się z odmienionym umysłem?
Ta książka przedstawia dowody na to, że nasze mózgi – tak jak życie –
świetnie się przystosowują, a ci, którzy uświadomiwszy to sobie, zmieniają
podejście do tego, jak żyją i jak się uczą, osiągają niesamowite rezultaty.
Zgłoś jeśli naruszono regulamin