10 przykazan propagandy.pdf

(625 KB) Pobierz
Tytuł oryginału: The Ten Commandments of Propaganda
Tłumaczenie: Joanna Sugiero
Projekt okładki: Jan Paluch
ISBN: 978-83-246-9558-4
Copyright © 2012 by Brian Anse Patrick/Goatpower Publishing.
All rights reserved. No part of this book may be reproducer or utilised in any form or by any
means (whether electronic or mechanical), including photocopying, recording or by any
information storage and retrieval system, without permission in writing from the publisher.
Polish edition copyright © 2015 by Helion S.A.
All rights reserved.
All rights reserved. No part of this book may be reproduced or transmitted in any form
or by any means, electronic or mechanical, including photocopying, recording or by any
information storage retrieval system, without permission from the Publisher.
Wszelkie prawa zastrzeżone. Nieautoryzowane rozpowszechnianie całości lub fragmentu
niniejszej publikacji w jakiejkolwiek postaci jest zabronione. Wykonywanie kopii metodą
kserograficzną, fotograficzną, a także kopiowanie książki na nośniku filmowym,
magnetycznym lub innym powoduje naruszenie praw autorskich niniejszej publikacji.
Wszystkie znaki występujące w tekście są zastrzeżonymi znakami firmowymi
bądź towarowymi ich właścicieli.
Autor oraz Wydawnictwo HELION dołożyli wszelkich starań, by zawarte w tej książce
informacje były kompletne i rzetelne. Nie biorą jednak żadnej odpowiedzialności ani za
ich wykorzystanie, ani za związane z tym ewentualne naruszenie praw patentowych lub
autorskich. Autor oraz Wydawnictwo HELION nie ponoszą również żadnej odpowiedzialności
za ewentualne szkody wynikłe z wykorzystania informacji zawartych w książce.
Materiały graficzne na okładce zostały wykorzystane za zgodą Shutterstock Images LLC.
Drogi Czytelniku!
Jeżeli chcesz ocenić tę książkę, zajrzyj pod adres
http://onepress.pl/user/opinie/10przy
Możesz tam wpisać swoje uwagi, spostrzeżenia, recenzję.
Wydawnictwo HELION
ul. Kościuszki 1c, 44-100 GLIWICE
tel. 32 231 22 19, 32 230 98 63
e-mail:
onepress@onepress.pl
WWW:
http://onepress.pl
(księgarnia internetowa, katalog książek)
Printed in Poland.
Kup książkę
Poleć książkę
Oceń książkę
Księgarnia internetowa
Lubię to! » Nasza społeczność
R
Spis tre ci
Wst p ..................................................................................................7
Propaganda jako sytuacja ..............................................................................11
Trzy fale propagandy .....................................................................................14
Druga fala ........................................................................................................16
Trzecia fala ......................................................................................................22
Wszechobecno propagandy .......................................................................23
Prawda, nieprawda, propagandy ci i dobro publiczne ...............................27
Rozdzia 1. Przykazanie pierwsze:
kontroluj przep yw informacji ........................................................33
Propagandysta jako ród o informacji .........................................................34
Eliminacja .......................................................................................................38
Biurokracja i kontrola informacji .................................................................45
Formaty komunikacji ....................................................................................48
Rozdzia 2. Przykazanie drugie: mów o warto ciach
i przekonaniach wyznawanych przez odbiorców ..........................53
Badania i pomiary ..........................................................................................62
3
Kup książkę
Poleć książkę
4
10 PRZYKAZA
PROPAGANDY
Rozdzia 3. Przykazanie trzecie: ujednoznaczniaj .........................67
Interpretacja znaczenia ................................................................................. 69
Definiowanie i nazywanie ............................................................................. 76
Propaganda po czona z agitacj .................................................................. 78
Komiksy i kosmologia .................................................................................. 81
Historie i paradygmaty .................................................................................. 85
Scjentyzm i post p ......................................................................................... 85
Obraz, grafika, film i dokuganda ................................................................. 87
Rozdzia 4. Przykazanie czwarte: wykorzystaj
presj grupy do kszta towania horyzontalnych
przekona i zachowa odbiorców ...................................................95
Ustawione komisje i pseudodemokracja ................................................... 107
Naganiacze i kozy Judasza .......................................................................... 110
Ersatz, wikariusz i grupy wirtualne ........................................................... 110
Rozdzia 5. Przykazanie pi te: penetruj poznawczo ...................115
Nowo .......................................................................................................... 117
Humor ........................................................................................................... 120
Powtarzanie i prostota ................................................................................. 120
rodki leksykalne ......................................................................................... 122
Widoczno /zainteresowanie ...................................................................... 127
Techniki gnostyczne ................................................................................... 128
Rozdzia 6. Przykazanie szóste:
oddal propagand od jej ród a .....................................................133
Zespo y eksperckie, fundacje i programy badawcze ................................ 140
Rozdzia 7. Przykazanie siódme: dostosuj si
do potrzeb i nawyków informacyjnych ........................................143
Grupy interesów ........................................................................................... 145
Rozdzia 8. Przykazanie ósme: zaspokajaj
potrzeby psychologiczne, duchowe i spo eczne ...........................149
To samo , ego i w adza ............................................................................. 153
Konsumpcjonizm ........................................................................................ 158
Znaczenie, rutyna i rytua ........................................................................... 160
Przynale no ............................................................................................... 162
Kup książkę
Poleć książkę
Spis tre ci
5
Rozdzia 9. Przykazanie dziewi te: personalizuj
i dehumanizuj zgodnie z zapotrzebowaniem ...............................165
Personalizacja pozytywna i negatywna ......................................................166
U ycie dysfemizmów i eufemizmów do personalizacji ............................169
Biurokratyczna forma bezosobowa ............................................................171
Rozdzia 10. Przykazanie dziesi te: dozuj prawd ,
fakty, logik i nauk .......................................................................183
Zabawa w konsultanta .................................................................................189
Subpropaganda i prepropaganda ................................................................190
Biurokratyczna logika, prawda i pi kno ....................................................193
Zabawa w ocenianie .....................................................................................195
Abrakadabra, magiczne my lenie i edukacja kultu cargo ........................196
Rozdzia 11. Przykazanie jedenaste: pokazuj,
e post pujesz etycznie (i nie daj si z apa ) ................................201
Etyka zabawy w nazywanie .........................................................................201
Etos wszechmog cego ..................................................................................207
Wewn trzna kolonizacja .............................................................................212
Projektowanie etosu otwarto ci ..................................................................215
Dodatek A. Definicje propagandy ................................................221
Dodatek B. Koszmar wojny ..........................................................225
Dodatek C. Ton antyniemieckiej propagandy
podczas I wojny wiatowej ............................................................227
Dodatek D. Jedno j dro Hitlera i inne sukcesy propagandy ......229
Podzi kowania ...............................................................................232
Kup książkę
Poleć książkę
Zgłoś jeśli naruszono regulamin