Gitara klasyczna dla bystrzakow.pdf

(871 KB) Pobierz
Idź do
• Spis treści
• Przykładowy rozdział
• Skorowidz
Katalog książek
• Katalog online
• Zamów drukowany
katalog
Twój koszyk
• Dodaj do koszyka
Cennik i informacje
• Zamów informacje
o nowościach
• Zamów cennik
Czytelnia
• Fragmenty książek
online
Gitara klasyczna
dla bystrzaków
Autorzy:
Jon Chappel, Mark Phillips
Tłumaczenie: Marcin Dorosz
ISBN: 978-83-246-3006-6
Tytuł oryginału:
Classical Guitar For Dummies
Format: 170×230, stron: 320
Nastrój do gry:
• Wybierz idealny instrument
• Przyjmij właściwą pozycję
• Rozgrzej dłonie i palce
• Wsłuchaj się w utwory zawarte na płycie CD
• Graj z nut, tabulatur, a nawet ze słuchu
Gitara jest obecnie najpopularniejszym i najbardziej czadowym instrumentem na świecie. Zwana
„drewnianym magnesem na kobiety”, urzeka swym brzmieniem także panów. Z klasycznej gitary
możesz wydobyć zarówno chwytliwe melodie i złożone akordy, jak i płynne arpeggia czy liryczne
utwory – i to wszystko dzięki zaledwie sześciu strunom. Jeśli i Ty masz ochotę zasilić wreszcie
grono muzyków, a do tego nie zniechęcić się podczas nużących ćwiczeń, sięgnij po najzabawniejszy
podręcznik do gry na gitarze. Do książki dołączono płytę CD, dzięki której będziesz mógł zagrać
wszystkie utwory, słuchając równocześnie ich nagrań!
• Dotknij i poznaj – zaprzyjaźnij się z rezonującą płytą, przyklejonym do niej gryfem oraz
innymi elementami instrumentu
• Trąć struny – zacznij z dźwięków tworzyć melodie
• Podrasuj swoją technikę – poznaj chwyty barowe, technikę legato i tryle; opanuj flażolety;
zapuść się w górne partie gryfu i zagraj w wyższych pozycjach
• Sięgnij po klasyków – zagraj utwory z wszystkich najważniejszych epok w muzyce
klasycznej: od renesansu i baroku aż do klasycyzmu, romantyzmu i modernizmu
• Praktyka czyni mistrza – korzystaj ze wskazówek i ćwiczeń zarówno dla początkujących,
jak i średnio zaawansowanych gitarzystów
Z rączki do rączki, trochę gitary, trochę książki:
• Sposoby odczytywania notacji muzycznej
• Tabulatury, wykresy i zdjęcia
• Wskazówki niezbędne do grania muzyki klasycznej
• Utwory autorstwa mistrzów gitary
• Metody utrzymywania instrumentu w idealnym stanie
• Kurs wymiany strun, krok po kroku
Kontakt
Helion SA
ul. Kościuszki 1c
44-100 Gliwice
tel. 32 230 98 63
e-mail: helion@helion.pl
© Helion 1991–2011
Spis tre ci
O autorach ....................................................................................................................11
PodziÚkowania od autorów ...........................................................................................13
WstÚp ............................................................................................................................15
O ksiÈ ce .........................................................................................................................................15
Konwencje zastosowane w ksiÈ ce ......................................................................................................16
Czego nie czytaÊ ...............................................................................................................................17
Naiwne zaïo enia ..............................................................................................................................18
Jak podzielona jest ksiÈ ka .................................................................................................................18
CzÚ Ê I: Poznajemy gitarÚ klasycznÈ ..............................................................................................18
CzÚ Ê II: Zaczynamy graÊ. Podstawy .............................................................................................19
CzÚ Ê III: Praca nad technikÈ gry ..................................................................................................19
CzÚ Ê IV: Doskonalenie repertuaru na gitarÚ klasycznÈ ...................................................................19
CzÚ Ê V: Dekalogi ........................................................................................................................19
CzÚ Ê VI: Dodatki ........................................................................................................................20
Ikony wykorzystane w ksiÈ ce .............................................................................................................20
Co dalej ...........................................................................................................................................21
Od polskiego wydawcy ......................................................................................................................21
CzÚ Ê I: Poznajemy gitarÚ klasycznÈ ....................... 23
Rozdziaï 1: Gitara akustyczna i jej wïasna liga .............................................................25
Gitara klasyczna: jeden termin, dwa znaczenia i nieco historii ...............................................................26
Jak wyglÈda gitara klasyczna ..............................................................................................................27
Fizyczne ró nice miÚdzy gitarÈ klasycznÈ i jej rówie nicami ..................................................................30
Dalej ni wyglÈd: Inne unikalne cechy gitary klasycznej ........................................................................32
Pozycja i technika muzyka .............................................................................................................33
Wiedza muzyczna i umiejÚtno ci ....................................................................................................34
Rozdziaï 2: Przygotowania do gry ..................................................................................37
PrzyjÚcie prawidïowej pozycji .............................................................................................................37
Jak usiÈ Ê .....................................................................................................................................38
Oparcie dla gitary: Uïo enie nóg ...................................................................................................39
Obejmowanie gitary: Wsparcie dla ramienia ...................................................................................40
Prawidïowe uïo enie dïoni ............................................................................................................41
6
Gitara klasyczna dla bystrzaków
Pierwszy kontakt dïoni ze strunami .....................................................................................................43
Chwytanie strun: Uïo enie lewej dïoni ...........................................................................................44
Gotowy do szarpniÚcia: Uïo enie prawej dïoni ...............................................................................45
Uderzanie strun: Podstawowe techniki prawej rÚki ..........................................................................47
Strojenie ...........................................................................................................................................50
Regulowanie napiÚcia struny w celu podwy szenia lub obni enia d wiÚku ........................................51
Strojenie wizualne z u yciem elektronicznego stroika .......................................................................51
Strojenie ze sïuchu ........................................................................................................................52
Rozdziaï 3: Jak rozszyfrowaÊ zapis nutowy i tabulaturÚ .............................................. 57
Arkana standardowego zapisu nutowego ............................................................................................57
Pïótno kompozytora: PiÚciolinia, klucz, takty i kreski taktowe ..........................................................58
Wysoko Ê tonu: Raz wy ej, raz ni ej ..............................................................................................59
Dïugo Ê nut: Jak dïugo podtrzymywaÊ d wiÚk, co okre la rytm i tak dalej ..........................................61
Ekspresja, artykulacja i inne symbole ..............................................................................................63
Zale no ci pomiÚdzy piÚcioliniÈ i podstrunnicÈ ...................................................................................65
Urok u yteczno ci typowo gitarowej notacji .........................................................................................67
Oznaczenia palców prawej i lewej dïoni .........................................................................................67
PodoïaÊ poprzeczkom ...................................................................................................................68
Tabulatura — przydatny dodatek do standardowej notacji ..............................................................69
CzÚ Ê II: Zaczynamy graÊ. Podstawy .......................71
Rozdziaï 4: Tylko jeden d wiÚk: Proste melodie ........................................................... 73
mwiczenie nut na jednej strunie ..........................................................................................................74
mwiczenie palców: Struny 1, 2 i 3 .................................................................................................74
Praca (gïównie) dla kciuka: Struny 4, 5 i 6 ....................................................................................79
Gra na trzech strunach ......................................................................................................................81
Zabawa palcami na pierwszych trzech strunach ..............................................................................82
Kciuki znów skierowane w stronÚ ni szych strun .............................................................................84
Wycieczka po wszystkich sze ciu strunach ...........................................................................................85
Zakaz u ywania kciuka! ................................................................................................................86
Kciuk i pozostaïe palce — do dzieïa! .............................................................................................87
Pïynna gra melodyjnych utworów na wszystkich sze ciu strunach ..........................................................88
Rozdziaï 5: Walka z d wiÚkami akordu: Technika arpeggio .......................................... 93
Granie poszczególnych d wiÚków arpeggia: Podstawy .........................................................................94
Struna za strunÈ: Kciuk i palce w gotowo ci ........................................................................................95
Przypisanie palców do poszczególnych strun ...................................................................................95
Ruchomy kciuk .............................................................................................................................96
Zró nicowana praca prawej dïoni ......................................................................................................98
Zmiana kolejno ci uderzanych strun ..............................................................................................98
Przeplatanie kciuka i pozostaïych palców ........................................................................................99
Dodawanie wspóïbrzmienia do wybranych nut ..................................................................................102
Szczypta d wiÚku miÚdzy kciukiem i palcami ................................................................................102
Dwa palce jednocze nie ..............................................................................................................103
Utwory z wykorzystaniem techniki arpeggio ......................................................................................104
Spis tre ci
Rozdziaï 6: mwiczenie skali w pierwszej i drugiej pozycji ...........................................111
Wprowadzenie do skali, zïa koniecznego ...........................................................................................111
Dlaczego granie skali jest wa ne ..................................................................................................112
Nazewnictwo skali: Dodawanie znaków przykluczowych ...............................................................112
Gdzie siÚ zaczynajÈ i koñczÈ: WstÚp do pozycji ............................................................................116
Skale durowe w 1. pozycji ...............................................................................................................117
Jednooktawowa skala C-dur .........................................................................................................118
Dwuoktawowa skala G-dur .........................................................................................................118
Dwuoktawowa skala F-dur ..........................................................................................................119
Dwuoktawowa skala E-dur ..........................................................................................................120
Dwuoktawowa skala A -dur (As-dur) .........................................................................................120
Skale molowe w 1. pozycji ...............................................................................................................121
Jednooktawowa skala a-moll ........................................................................................................121
Dwuoktawowa skala e-moll ..........................................................................................................122
Dwuoktawowa skala f-moll ..........................................................................................................122
Skale w 2. pozycji ...........................................................................................................................123
Skala D-dur w 2. pozycji z wykorzystaniem pustych strun ..............................................................123
Skala D-dur w 2. pozycji bez wykorzystania pustych strun .............................................................124
Skala G-dur w 2. pozycji bez wykorzystania pustych strun .............................................................125
Skala b-moll w 2. pozycji bez wykorzystania pustych strun .............................................................125
Wykorzystanie skali w prostych utworach ..........................................................................................126
7
Rozdziaï 7: Odkrywanie faktur muzycznych .................................................................131
Koordynacja muzyki kontrapunktowej: Warstwy melodyczne ..............................................................132
Rytmiczna gra dwóch zsynchronizowanych melodii .......................................................................132
Przeciwne siïy: Rozdzielenie rytmu kciuka i pozostaïych palców .....................................................134
„ZagÚszczanie” wy szej melodii za pomocÈ wspóïbrzmienia ..........................................................135
Melodia z akompaniamentem: Jak wykorzystaÊ wszystkie palce ...........................................................136
Jak dopasowaÊ rytm akompaniamentu i melodii .............................................................................136
Kreatywne pój cie za ciosem: Dwie czÚ ci, dwa rytmy ...................................................................137
Proste utwory o ró nych fakturach muzycznych .................................................................................138
CzÚ Ê III: Praca nad technikÈ gry ......................... 145
Rozdziaï 8: Palce pïasko na strunach: Chwyty barre ..................................................147
Jak graÊ chwyty barowe ....................................................................................................................147
Uproszczony chwyt barowy .........................................................................................................148
Peïny chwyt barowy ....................................................................................................................149
mwiczenie chwytów barowych w kontek cie muzycznym .....................................................................149
Uproszczony chwyt barowy .........................................................................................................150
Peïny chwyt barowy ....................................................................................................................150
Utwory z wykorzystaniem chwytów barre ..........................................................................................152
Rozdziaï 9: Pïynne brzmienie: Technika legato i tryle .................................................155
Èczenie d wiÚków za pomocÈ techniki legato ...................................................................................155
Techniki hammer-on i pull-off: Tajniki legato ...............................................................................156
Legato w kontek cie dïu szej frazy muzycznej ...............................................................................159
Zgłoś jeśli naruszono regulamin