Filozofia dla bystrzakow.pdf

(2183 KB) Pobierz
Tytuł oryginału: Philosophy For Dummies ®
Tłumaczenie: Joanna Sugiero
ISBN: 978-83-283-6351-9
Original English language edition Copyright © 1999 by Wiley Publishing, Inc., Indianapolis, Indiana.
All rights reserved including the right of reproduction in whole or in part in any form.
This translation published by arrangement with Wiley Publishing, Inc.
Oryginalne angielskie wydanie © 1999 by Wiley Publishing, Inc., Indianapolis, Indiana.
Wszelkie prawa, włączając prawo do reprodukcji całości lub części w jakiejkolwiek formie, zarezerwowane.
Tłumaczenie opublikowane na mocy porozumienia z Wiley Publishing, Inc.
Translation copyright © 2015 by Helion S.A.
Wiley, the Wiley Publishing logo, For Dummies, Dla Bystrzaków, the Dummies Man logo, A Reference
for the Rest of Us!, The Dummies Way, Dummies Daily, The Fun and Easy way, Dummies.com and related
trade dress are trademarks or registered trademarks of John Wiley and Sons, Inc. and/or its affiliates in
the United States and/or other countries. Used under license.
All other trademarks are the property of their respective owners.
Wiley, the Wiley Publishing logo, For Dummies, Dla Bystrzaków, the Dummies Man logo, A Reference
for the Rest of Us!, The Dummies Way, Dummies Daily, The Fun and Easy way, Dummies.com i związana
z tym szata graficzna są markami handlowymi John Wiley and Sons, Inc. i/lub firm stowarzyszonych
w Stanach Zjednoczonych i/lub innych krajach. Wykorzystywane na podstawie licencji. Wszystkie
pozostałe znaki handlowe są własnością ich właścicieli.
Polish language edition published by Helion S.A.
Copyright © 2015, 2019.
Wszystkie znaki występujące w tekście są zastrzeżonymi znakami firmowymi bądź towarowymi ich
właścicieli.
Autor oraz Helion SA dołożyli wszelkich starań, by zawarte w tej książce informacje były kompletne
i rzetelne. Nie biorą jednak żadnej odpowiedzialności ani za ich wykorzystanie, ani za związane z tym
ewentualne naruszenie praw patentowych lub autorskich. Autor oraz Helion SA nie ponoszą również
żadnej odpowiedzialności za ewentualne szkody wynikłe z wykorzystania informacji zawartych w książce.
Materiały graficzne na okładce zostały wykorzystane za zgodą Shutterstock Images LLC.
Helion SA
ul. Kościuszki 1c, 44-100 Gliwice
tel. 32 231 22 19, 32 230 98 63
e-mail:
dlabystrzakow@dlabystrzakow.pl
WWW:
http://dlabystrzakow.pl
(księgarnia internetowa, katalog książek)
Drogi Czytelniku!
Jeżeli chcesz ocenić tę książkę, zajrzyj pod adres
http://dlabystrzakow.pl/user/opinie/filobv
Możesz tam wpisać swoje uwagi, spostrzeżenia, recenzję.
Printed in Poland.
Kup książkę
Poleć książkę
Oceń książkę
Księgarnia internetowa
Lubię to! » Nasza społeczność
Spis tre ci
O autorze .......................................................................................................................13
Podzi kowania od autora ..............................................................................................15
Wst p ............................................................................................................................17
O ksi ce .........................................................................................................................................18
Konwencje zastosowane w ksi ce ......................................................................................................20
Czego nie czyta ...............................................................................................................................20
Naiwne za o enia ..............................................................................................................................20
Jak podzielona jest ksi ka .................................................................................................................21
Cz I: Czym w ogóle jest filozofia? ..............................................................................................21
Cz II: Sk d cokolwiek wiemy?....................................................................................................21
Cz III: Czym jest dobro? ..........................................................................................................22
Cz IV: Czy kiedykolwiek jeste my naprawd wolni? ...................................................................22
Cz V: Niewiarygodny, niewidoczny Ty .....................................................................................22
Cz VI: O co chodzi z t mierci ? .............................................................................................22
Cz VII: Czy Bóg istnieje? .........................................................................................................23
Cz VIII: Sens ycia ..................................................................................................................23
Cz IX: Dekalogi ......................................................................................................................23
Ikony u yte w ksi ce ........................................................................................................................23
Co dalej ...........................................................................................................................................24
Rozdzia 1: Wielcy my liciele i g bokie przemy lenia .................................................27
Kilka przypraw dodaje smaku ............................................................................................................27
Sokrates o badaniu, które jest bardzo wa ne ........................................................................................30
Pytania, które zadamy .......................................................................................................................32
Rozdzia 2: Filozofia jako dzia alno
............................................................................35
Sporty ekstremalne dla umys u ...........................................................................................................35
Kre lenie naszej drogi na mapie .........................................................................................................36
Wyj tkowa pot ga przekona .............................................................................................................37
Obraz jaskini plato skiej ...............................................................................................................38
Filozoficzny Houdini ....................................................................................................................39
Kup książkę
Poleć książkę
Filozofia dla bystrzaków
Rozdzia 3: Umi owanie m dro ci ................................................................................ 41
Potrójny zestaw filozoficzny ...............................................................................................................41
Parali bez analizy ........................................................................................................................42
Umiej tno oceniania ..................................................................................................................43
Debata .........................................................................................................................................45
M dro rz dzi .................................................................................................................................48
Poszukiwanie m dro ci przez Sokratesa .............................................................................................50
Rozdzia 4: Przekonania, prawda i wiedza .................................................................... 55
Nasze przekonania na temat przekona ..............................................................................................55
Znaczenie przekona ........................................................................................................................57
Idea wiedzy .....................................................................................................................................58
Prawda na temat prawdy ..............................................................................................................60
Pe na definicja wiedzy ..................................................................................................................61
Prawda i racjonalno ...................................................................................................................62
Rozdzia 5: Wyzwanie sceptycyzmu .............................................................................. 67
Staro ytna sztuka zw tpienia .............................................................................................................68
Niewiarygodne pytania, na które nie umiemy odpowiedzie ..................................................................70
Pytania sceptycyzmu ród owego ...................................................................................................70
Pytania radykalnego sceptycyzmu ..................................................................................................75
Co nam pokazuj sceptycy? ...........................................................................................................77
Zw tpienie we w asne w tpliwo ci .....................................................................................................78
Dok d pójdziemy dalej? ....................................................................................................................78
Rozdzia 6: Zadziwiaj ca rzeczywisto
podstawowych przekona ............................. 79
Fundamenty wiedzy ..........................................................................................................................80
Empiryzm i racjonalizm ................................................................................................................80
Fundamenty wiedzy ......................................................................................................................81
Ewidencjalizm ..............................................................................................................................82
Zasada ochrony przekona ................................................................................................................84
Ochrona przekona i radykalny sceptycyzm ....................................................................................85
Ochrona przekona i sceptycyzm ród owy .....................................................................................85
Podstawowy status ochrony przekona ...........................................................................................86
Ewidencjalizm obalony i zrewidowany ............................................................................................87
William James na temat wiary poprzedzaj cej .....................................................................................88
Akty wiary ........................................................................................................................................90
Kup książkę
Poleć książkę
Spis tre ci
Rozdzia 7: Czym jest dobro? .........................................................................................95
Podstawowe podej cie do etyki i moralno ci ........................................................................................96
Zdefiniowanie dobra w kontek cie ycia .............................................................................................97
Trzy pogl dy na temat j zyka warto ciuj cego .....................................................................................98
Filozofia nonkognitywizmu ............................................................................................................98
Etyczny subiektywizm .................................................................................................................100
Moralny obiektywizm ..................................................................................................................102
Obiektywizm i moralny sceptycyzm ..............................................................................................102
Teologiczna cena docelowa ..............................................................................................................104
Rozdzia 8: Szcz cie, doskona o
i dobre ycie .......................................................107
Notatka do wspó czesnego wiata .....................................................................................................107
Koncepcja dobra: krótki kurs na temat ró nych teorii .........................................................................108
Teoria boskiego nakazu ...............................................................................................................108
Teoria umowy spo ecznej ............................................................................................................109
Utylitaryzm ................................................................................................................................109
Teoria deontologiczna .................................................................................................................110
Teoria socjobiologiczna ...............................................................................................................111
Teoria cnoty ...............................................................................................................................111
Cztery wymiary ludzkich do wiadcze ..............................................................................................112
Wymiar intelektualny ..................................................................................................................113
Wymiar estetyczny ......................................................................................................................116
Wymiar moralny .........................................................................................................................118
Wymiar duchowy ........................................................................................................................119
Ostateczny kontekst dobra ...............................................................................................................121
Rozdzia 9: Zasady etyczne i charakter moralny ..........................................................123
Przykazania, regu y i furtki ..............................................................................................................124
Z ota regu a i jej znaczenie ..........................................................................................................126
Dok adna rola z otej regu y ..........................................................................................................127
Charakter, m dro i cnota ..............................................................................................................128
Czy dobra mo na si nauczy ? .........................................................................................................131
Kim jestem? Próba charakteru .....................................................................................................132
Co powinienem zrobi ? Analiza dzia ania ....................................................................................132
Odpowied na nasze pytanie .......................................................................................................133
Kup książkę
Poleć książkę
Zgłoś jeśli naruszono regulamin