Muzyka klasyczna dla bystrzakow Wydanie II.pdf

(2879 KB) Pobierz
Tytuł oryginału: Classical Music For Dummies, Second Edition
Tłumaczenie: Olga Kwiecień
ISBN: 978-83-283-5843-0
Original English language edition Copyright © 2015 by John Wiley & Sons, Inc., Hoboken, New Jersey.
All rights reserved including the right of reproduction in whole or in part in any form. This translation
published by arrangement with John Wiley & Sons, Inc.
Oryginalne angielskie wydanie Copyright © 2015 by John Wiley & Sons, Inc., Hoboken, New Jersey.
Wszelkie prawa, włączając prawo do reprodukcji całości lub części w jakiejkolwiek formie, zarezerwowane.
Tłumaczenie opublikowane na mocy porozumienia z John Wiley & Sons, Inc.
Translation copyright © 2017, 2019 by Helion S.A.
Wiley, the Wiley Publishing Logo, For Dummies, Dla Bystrzaków, the Dummies Man logo, Dummies.com,
Making Everything Easier, and related trade dress are trademarks or registered trademarks of John Wiley &
Sons, Inc. and/or its affiliates in the United States and/or other countries. Used by permission.
Wiley, the Wiley Publishing Logo, For Dummies, Dla Bystrzaków, the Dummies Man logo, Dummies.com,
Making Everything Easier, i związana z tym szata graficzna są markami handlowymi John Wiley and
Sons, Inc. i/lub firm stowarzyszonych w Stanach Zjednoczonych i/lub innych krajach. Wykorzystywane
na podstawie licencji.
Wszelkie prawa zastrzeżone. Nieautoryzowane rozpowszechnianie całości lub fragmentu niniejszej
publikacji w jakiejkolwiek postaci jest zabronione. Wykonywanie kopii metodą kserograficzną,
fotograficzną, a także kopiowanie książki na nośniku filmowym, magnetycznym lub innym powoduje
naruszenie praw autorskich niniejszej publikacji.
Wszystkie znaki występujące w tekście są zastrzeżonymi znakami firmowymi bądź towarowymi ich
właścicieli.
Autor oraz Wydawnictwo HELION dołożyli wszelkich starań, by zawarte w tej książce informacje były
kompletne i rzetelne. Nie biorą jednak żadnej odpowiedzialności ani za ich wykorzystanie, ani za związane
z tym ewentualne naruszenie praw patentowych lub autorskich. Autor oraz Wydawnictwo HELION nie
ponoszą również żadnej odpowiedzialności za ewentualne szkody wynikłe z wykorzystania informacji
zawartych w książce.
Pliki z przykładami omawianymi w książce można znaleźć pod adresem:
ftp://ftp.helion.pl/przyklady/muklby.zip
Drogi Czytelniku!
Jeżeli chcesz ocenić tę książkę, zajrzyj pod adres
http://dlabystrzakow.pl/user/opinie/mkby2v
Możesz tam wpisać swoje uwagi, spostrzeżenia, recenzję.
Wydawnictwo HELION
ul. Kościuszki 1c, 44-100 GLIWICE
tel. 32 231 22 19, 32 230 98 63
e-mail:
dlabystrzakow@dlabystrzakow.pl
WWW:
http://dlabystrzakow.pl
Printed in Poland.
Kup książkę
Poleć książkę
Oceń książkę
Księgarnia internetowa
Lubię to! » Nasza społeczność
Spis tre ci
O autorach ....................................................................................................................15
Podzi kowania od autorów ...........................................................................................17
Wst p ............................................................................................................................19
O ksi ce .........................................................................................................................................19
Naiwne za o enia ..............................................................................................................................20
Ikony u yte w ksi ce ........................................................................................................................20
Oprócz ksi ki ..................................................................................................................................21
Co dalej ...........................................................................................................................................21
Cz
I: Zaczynamy przygod z muzyk klasyczn
... 23
Rozdzia 1: Otwieramy muzyczn ostryg ......................................................................25
Czym naprawd jest muzyka klasyczna? .............................................................................................25
Jak pozna , czy w ogóle to lubisz? ......................................................................................................26
Siedem nawyków twórczych kompozytorów .........................................................................................26
Muzyka p yn ca z serca ................................................................................................................26
Struktura, któr mo na poczu ......................................................................................................27
Kreatywno i oryginalno ...........................................................................................................27
Wyraz ludzkich emocji ..................................................................................................................27
Utrzymywanie uwagi s uchacza .....................................................................................................28
Muzyka atwa do zapami tania ......................................................................................................28
Muzyka, która porusza Ci do g bi ...............................................................................................29
Rozdzia 2: Ca a historia muzyki na 80 stronach ...........................................................31
Zrozumienie, sk d si wzi a muzyka klasyczna ...................................................................................31
piewanie przez ca y dzie : redniowiecze ..........................................................................................32
Chora gregoria ski .......................................................................................................................32
Mnich imieniem Guido .................................................................................................................33
Ofiara spe niona ...........................................................................................................................33
Nowe narodziny: renesans .................................................................................................................33
Powstanie madryga u ....................................................................................................................34
Narodziny opery ...........................................................................................................................35
Kup książkę
Poleć książkę
6
Muzyka klasyczna dla bystrzaków
Czas wzrusze : era baroku .................................................................................................................35
Szale cze nuty .............................................................................................................................36
Królowie, ksi a i inni bogacze ......................................................................................................36
Antonio Vivaldi ...........................................................................................................................37
Georg Friedrich Händel ...............................................................................................................38
Jan Sebastian Bach .......................................................................................................................40
Zacie nianie gorsetu: klasycyzm .........................................................................................................43
Joseph Haydn ..............................................................................................................................43
Wolfgang Amadeusz Mozart ........................................................................................................45
Ludwig van Beethoven: cz owiek, który zmieni wszystko .................................................................49
Schubert i jego
Lieder
...................................................................................................................53
Felix Mendelssohn .......................................................................................................................55
Zakocha si : beznadziejni romantycy ................................................................................................57
Carl Maria von Weber ..................................................................................................................57
Hector Berlioz .............................................................................................................................58
Fryderyk Chopin ..........................................................................................................................61
Robert Schumann ........................................................................................................................63
Johannes Brahms ..........................................................................................................................65
Supergwiazdy: Paganini i Liszt .....................................................................................................67
Liszt idzie w lady Paganiniego .....................................................................................................68
Richard Wagner ..........................................................................................................................69
Strauss i Mahler ...........................................................................................................................70
Cze dla flagi: nuty narodowe w muzyce klasycznej ............................................................................73
Bed ich Smetana ..........................................................................................................................74
Antonín Dvo ák ...........................................................................................................................75
Zaproszenie do Ameryki ..............................................................................................................76
Edvard Grieg ...............................................................................................................................77
Jean Sibelius ................................................................................................................................78
Carl Nielsen .................................................................................................................................79
Glinka i Pot na Gromadka ..........................................................................................................80
Piotr Czajkowski ..........................................................................................................................82
Sergiusz Rachmaninow .................................................................................................................84
Muzyka powa na w XX w. i pó niej ..................................................................................................85
Debussy i Ravel ...........................................................................................................................86
Igor Strawi ski .............................................................................................................................88
Sergiusz Prokofiew .......................................................................................................................90
Dymitr Szostakowicz ....................................................................................................................91
Druga Szko a Wiede ska ..................................................................................................................93
Amerykanie ......................................................................................................................................94
Rozdzia 3: Jak rozpozna sonat ? ............................................................................... 99
Symfonie ..........................................................................................................................................99
Pierwsza cz : dziarska i ywa ...................................................................................................100
Druga cz : powolna i liryczna ...................................................................................................101
Trzecia cz : taneczna ...............................................................................................................101
Rozhukany fina .........................................................................................................................101
Kup książkę
Poleć książkę
Spis tre ci
Sonaty i sonatiny .............................................................................................................................102
Koncerty ........................................................................................................................................103
Struktura koncertu ......................................................................................................................103
Kadencja ...................................................................................................................................104
Ta ce i suity ...................................................................................................................................105
Serenady i divertimenta ...................................................................................................................106
Tematy i wariacje ............................................................................................................................107
Fantazje i rapsodie ..........................................................................................................................108
Poematy symfoniczne .......................................................................................................................109
Lieder,
czyli pie ni ...........................................................................................................................109
Lider w pisaniu
Lieder
................................................................................................................110
Formy pie ni ..............................................................................................................................110
Oratoria i inne utwory dla chóru ......................................................................................................111
Opery, operetki i arie ......................................................................................................................111
Uwertury i preludia ..........................................................................................................................112
Balet i baleriny ...............................................................................................................................112
Kwartety smyczkowe i inne zespo y instrumentów ..............................................................................114
Po co w ogóle komu forma? .............................................................................................................115
7
Cz
II: S uchaj! ................................................ 117
Rozdzia 4: Prosty koncertowy przewodnik przetrwania autorstwa Dave’a i Scotta ....119
Przygotowa si czy nie? .................................................................................................................119
Kiedy przyby na koncert? ...............................................................................................................120
Czy na
wi to wiosny
mam i w przepasce na biodra? .....................................................................120
Poradnik smakosza — co zje przed koncertem? ..............................................................................121
Gdzie usi i jak zdoby najlepsze bilety? ........................................................................................122
Klaska czy nie klaska ? — oto jest pytanie ......................................................................................123
Dlaczego nikt nie klaszcze? .........................................................................................................124
Wi cej o zwariowanym zwyczaju nieklaskania ...............................................................................124
Kogo zabra ze sob i z kim zostawi psa? ........................................................................................125
Na jaki koncert pój na randk , a na jaki lepiej nie? .........................................................................126
Rzut oka na program .......................................................................................................................127
Typowy format koncertowy .........................................................................................................127
I wreszcie muzyka .......................................................................................................................129
Inny rodzaj programu ..................................................................................................................130
Rola koncertmistrza ........................................................................................................................132
Strojenie ....................................................................................................................................132
Obracanie, kr cenie, pchanie i ci gni cie ......................................................................................132
Wchodzi dyrygent ...........................................................................................................................133
Zrozumienie interpretacji ............................................................................................................134
Podzia czasu .............................................................................................................................135
Opis stanowiska .........................................................................................................................136
Kup książkę
Poleć książkę
Zgłoś jeśli naruszono regulamin