Prefabrykacja. Zeszyt 5.pdf

(4966 KB) Pobierz
Prefabrykacja
– Zeszyt 5 -
– jakość, trwałość, różnorodność
Beton w architekturze
ISBN 978-83-946388-0-1
inwestorów, projektantów, wykonawców,
architektów, inżynierów, studentów budownictwa,
uczniów techników budowlanych
skierowany do:
2
Beton w architekturze
Spis treści
Autorzy:
• Wydział Architektury Politechniki
Warszawskiej:
– Dr inż. arch. Jerzy Górski
– Prof. dr. hab. inż. arch.
Ewa Kuryłowicz
– Mgr inż. arch. Marcin Goncikowski
– Mgr inż. arch. Krystyna Ilmurzyńska
– Dr inż. arch. Anna Tofiluk
• Reckli Polska
– Mgr inż. Andrzej Wójcik
• Koordynator wydania
– Mgr inż. arch. Marek Kołłątaj
- Wydział Architektury PW
W opracowaniu uczestniczyli
Przedstawiciele
przedsiębiorstw - Członków
Stowarzyszenia Producentów
Betonów.
SPIS TREŚCI
Beton - rys historyczny. Rozwiązania monolityczne
i prefabrykowane
– Dr inż. arch. Jerzy Górski
2
4
Biurowiec Silesia Star w Katowicach
- betonowe na wierzchu !
– Prof. dr hab. inż. arch. Ewa Kuryłowicz,
– Mgr inż. arch. Marcin Goncikowski
19
Użycie betonu jako środka wyrazu architektonicznego
w obiektach Opery Podlaskiej i Kampusu Uniwersytetu
w Białymstoku
– Mgr inż. arch. Krystyna Ilmurzyńska
36
Systemy prefabrykacji dla wielorodzinnego budownictwa
mieszkaniowego – „wielka płyta” wczoraj i dziś.
„Wielka płyta” wczoraj.
– Dr inż. arch Anna Tofiluk
39
Betonowe fasady a efekt architektoniczny
– możliwości kształtowania prefabrykowanych
i monolitycznych elewacji.
Wprowadzenie.
– Dr inż. arch Anna Tofiluk
49
Beton Architektoniczny
– Mgr inż. Andrzej Wójcik
60
Wydawca
Stowarzyszenie Producentów Betonów
Warszawa, wrzesień 2017
Copyright © by Stowarzyszenie Producentów Betonów
Warszawa 2017
Beton w architekturze
3
4
Beton w architekturze
Beton - rys historyczny. Rozwiązania monolityczne i prefabrykowane
dr inż. arch. Jerzy Górski
Wydział Architektury Politechniki Warszawskiej, Pracownia Budownictwa i Infrastruktury Technicznej
BETOn - RyS hISTORyCzny.
ROzWIązAnIA mOnOlITyCznE I PREFABRyKOWAnE
Beton czyli konglomerat spoiwa cementowego, odpo-
wiedniego kruszywa i wody zarobowej, uzyskuje swoją
użytkową strukturę w wyniku nieodwracalnej reakcji
chemicznej. Otrzymuje się materiał mogący uzyskiwać
dużą wytrzymałość na ściskanie, w aspekcie konstruk-
cyjnym zbliżony do cech kamienia. Beton nazywany
jest często „sztucznym kamieniem niewypalanym”
(w odróżnieniu do ceramiki zwanej „sztucznym ka-
mieniem wypalanym). Obserwując obecne stosowanie
betonu można rozróżnić dwa aspekty – konstrukcyjny,
gdzie ten materiał wykorzystywany jest w elementach
nośnych, oraz estetyczny w elementach okładzinowych
i innych detalach architektonicznych.
Tradycyjnie efekt wizualny elementów konstrukcyjnych
był naturalnym wynikiem działania technologicznego -
uzyskiwano powierzchnię surowego betonu ze śladami
elementów szalunków. W przypadkach, kiedy taki efekt
wizualny nie był akceptowalny, zacierano powierzch-
nię lub nakładano tynk. Ostatnio, dzięki możliwościom
technologicznym powierzchnia elementów konstruk-
cyjnych może przyjmować różne faktury tworząc tzw.
„beton architektoniczny” co będzie zilustrowane odpo-
wiednimi przykładami.
Historyczne przykłady pierwszych obiektów budow-
nictwa, w których zastosowano beton stwierdzono
już w starożytności (Asyria, Republika i Cesarstwo
Rzymskie). Opis technologii znaleźć można w dziele
Witruwiusza („O architekturze ksiąg dziesięć”) a przy-
kłady budynków istnieją do dzisiaj. Głównym spoiwem
w ówczesnym betonie była pucolana, czyli pył lub
drobny popiół pochodzenia wulkanicznego. U Witru-
wiusza znajduje się następujący opis:
„Istnieje pewien
gatunek pyłu, który dzięki przyrodzonym właściwościom
wytwarza rzeczy godne podziwu. Występuje on w okoli-
cach Bajów i na gruntach municypiów leżących dookoła
Wezuwiusza. Proszek ten zmieszany z wapnem i łama-
nym kamieniem nie tylko zapewnia trwałość budowli,
lecz nawet użyty przy budowie grobli w morzu tward-
nieje pod wodą”
[1] . Beton ten (spoiwo caementum,
masa betunium) używany był przy wznoszeniu budyn-
ków oraz budowli inżynierskich, takich, jak akwedukty.
Wykorzystywana była jego zasadnicza cecha, analogicz-
na do kamienia, czyli duża wytrzymałość na ściskanie.
W związku z tym ustroje i elementy budowlane musiały
być odpowiednio ukształtowane – łuki, sklepienia, ko-
puły. Najbardziej znanym obiektem architektonicznym
wzniesionym z użyciem betonu był rzymski Panteon
(125 r. n.e.). Szczególnym osiągnięciem inżynierskim
Fot. 1.
Panteon w Rzymie ( I w.ne) Widok kopuły od wnętrza.
(fot. A.Tofiluk)
jest kopuła o rozpiętości 43,6 m gdzie ukształtowanie
elementów konstrukcyjnych i materiałów zapewniło
sztywność przy minimalizacji ciężaru. Ceglany szkielet
żebrowy pokryty został masą betonową tworząc mo-
nolityczną konstrukcję z użyciem ciężkiego kruszywa
w dole kopuły i lekkiego z tufu wulkanicznego w górze
wokół okulusa.
Użycie betonu jako materiału konstrukcyjnego zani-
kło na wiele wieków. Ponowne stosowanie nastąpi-
ło w końcu XVIII wieku kiedy podejmowano w wielu
krajach badania nad różnymi recepturami. Na prze-
łomie wieków popularność zdobył cement zwany ro-
mańskim opatentowany w roku 1796 przez Josepha
Parkera. Opatentowanie w 1824 roku przez Anglika
Beton w architekturze
Beton - rys historyczny. Rozwiązania monolityczne i prefabrykowane
5
Josepha Aspdina nowej metody produkcji spoiwa
nazwanego cementem portlandzkim było począt-
kiem rozwoju konstrukcji betonowych trwającego
do dzisiaj. Cement portlandzki charakteryzował się
lepszymi cechami hydraulicznymi (wiązanie w śro-
dowisku wodnym). Produkowany jest w dwóch eta-
pach, w pierwszym etapie zmielone składniki, skałę
wapienną i glinokrzemiany wypala się w tempera-
turze 1450 °C otrzymując tzw. klinkier cementowy.
Następnie w wyniku zmielenia klinkieru i specyficz-
nych dodatków otrzymuje się różne rodzaje cementu
portlandzkiego. Połączenie masy betonowej z prę-
tami i wkładkami stalowymi pozwoliło na tworzenie
elementów pracującymi także na rozciąganie. Już
w roku 1848 francuski wynalazca Joseph-Louis
Lambot zbudował łódź z zaprawy cementowej zbro-
jonej drucianą siatką , pierwowzoru siatkobetonu,
która zaprezentowana została na Światowej Wysta-
wie w Paryżu w 1855 r.
Kształtowanie bardzo efektywnych elementów kon-
strukcyjnych rozwinęło się po opatentowaniu w 1892 roku
przez francuskiego konstruktora Francoisa Henne-
bique metody kształtowania żelbetu pozwalającego
na wznoszenie szkieletowych konstrukcji żelbeto-
wych. Idea konglomeratu betonu ze stalą została
zrealizowana później w jeszcze bardziej efektywnej
konstrukcyjnie formie strunobetonu i kablobetonu.
Żelbet znalazł szybko zastosowanie w obiektach in-
żynierskich np. mostach. Pierwszy most zrealizo-
wany wg projektu Hennebique’a zrealizowany został
w Viggen w Szwajcarii w roku 1894. Na terenie Polski
duże osiągnięcia w realizacjach z żelbetu miał Ma-
rian Lutosławski działający w Warszawie od 1902 roku.
Realizował mosty, konstrukcje nośne budynków
mieszkalnych i użyteczności publicznej np. most
żelbetowy przy ulicy Zamojskiej w Lublinie zbudo-
wany w 1909 roku. Żelbet znalazł też zastosowanie
w obiektach militarnych. Wczesnym przykładem be-
tonowego budownictwa militarnego może być fort
należący do zespołu twierdzy Modlin usytuowany
w Czosnowie (Fort V Dębina). Budowę rozpoczęto
w latach 80-tych XIX wieku, ale był on wielokrotnie
modernizowany z wykorzystaniem konstrukcji żelbe-
towych aż do I Wojny Światowej. Późniejsza historia
potwierdziła użyteczność betonu i żelbetu w różne-
go rodzaju obiektach wojskowych, schronach, bun-
krach, wieżach przeciwlotniczych itp.
W pierwszych dziesięcioleciach stosowania żelbetu
jego powierzchnia - surowy beton często ze śladami
deskowań ewentualnie zacierany - była ekspono-
wana tylko w określonych sytuacjach. Było to natu-
ralne w obiektach inżynierskich, takich jak mosty
i w konstrukcjach nośnych w wieloprzestrzennych
budynkach użyteczności publicznej oraz w budyn-
kach militarnych. Było to i jest do dzisiaj akceptowa-
ne. Zaś żelbetowe elementy nośne budynków miesz-
kalnych na ogół były niewidoczne, osłonięte przez
wewnętrzne i zewnętrzne materiały wykończeniowe.
Elewacje budynków kształtowane były w sposób tra-
dycyjny, tynkowane, z licówką ceramiczną, okładziną
kamienną. W przypadkach pokazywania żelbetowej
konstrukcji nośnej kształty i proporcje elementów
wynikały w większości z zależności obliczeniowych
tworząc czysto strukturalne formy. Nie mniej nie-
które wcześniejsze realizacje z początku XX wieku,
w celu uzyskania publicznej akceptacji, posiadały
fragmenty formalnie nawiązujące do tradycyjnych
form ewentualnie miały dodatkowe fragmenty archi-
tektoniczne. (fot. 2.).
Fot. 2.
Żelbetowa konstrukcja wiaduktu mostu Ponia-
towskiego w Warszawie (1904 – 1914, projekt
konstrukcyjny m. marszewski, W. Paszkowski.
nadbudowa architektoniczna kamienna St.
Szyller). (fot. J. Górski)
Zgłoś jeśli naruszono regulamin