program2020.pdf

(1161 KB) Pobierz
Wiesława Żaba-Żabińska, Wioletta Majewska, Renata Paździo
Program
wychowania
przedszkolnego
Opracowanie treści programowych
Bożena Paździo
Magdalena Klabacha-Lica
Redakcja merytoryczna
Anna Banaś
Redakcja i
korekta językowa
Krystyna Bajor
Paulina Zaborek
Projekt okładki
Agnieszka Staniec
Skład
i
łamanie
Studio Gola
Wydawca oświadcza, że dołożył wszelkich starań, aby dotrzeć do wszystkich właścicieli
i
dysponentów praw
autorskich. Osoby, których nie udało nam się ustalić, prosimy
o kontakt
z wydawnictwem.
Książka, którą nabyłeś, jest dziełem twórcy
i
wydawcy. Przestrzegaj praw, jakie im przysługują. Udostępniając
książkę lub jej fragmenty, rób to wyłącznie
w
zakresie dozwolonego użytku, który określają przepisy prawa.
Zawartość książki możesz udostępnić nieodpłatnie osobom bliskim lub osobiście znanym, ale nie publikuj jej
w
internecie. Jeśli cytujesz jej fragmenty, nie zmieniaj ich treści
i
koniecznie zaznacz, czyje to dzieło. Kopiując
jej część, rób to jedynie na użytek osobisty.
ISBN 978-83-8108-742-1
© Grupa MAC S.A. 2020
Grupa MAC S.A.
25-561 Kielce, ul. Witosa 76
tel. 41 366 55 55; faks 41 366 33 02
e-mail: mac@mac.pl; www.mac.pl
SPIS TREŚCI
Wstęp
Rozdział 1.
Założenia teoretyczno-naukowe
1.1
Aktywność
w
rozwoju dziecka przedszkolnego
1.2
Kompetencje kluczowe
w
odniesieniu do aktywności dziecka
1.3
Rozwój psychomotoryczny
i
społeczno-emocjonalny dziecka
w
wieku przedszkolnym
Rozdział 2.
Cele edukacyjne
2.1
Cel wychowania przedszkolnego
2.2
Cele wspierające rozwój dziecka (w obszarach fizycznym,
emocjonalnym, społecznym, poznawczym)
w
odniesieniu
do poszczególnych aktywności
2.3
Cel główny programu
Rozdział 3.
Wskazania metodyczne
3.1.
Wskazania ogólne
3.2
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna
w
przedszkolu
3.2.1
Dziecko
o
specjalnych potrzebach edukacyjnych
w
przedszkolu
3.2.2
Działania przedszkola
w
zakresie edukacji włączającej
3.3
Metody
i
formy pracy
3.4
Ramowy rozkład dnia
w
przedszkolu (propozycja)
Rozdział 4.
Organizacja środowiska wychowawczo-edukacyjnego
w
przedszkolu
i
współpracy przedszkola z rodzicami dziecka
4.1
4.2
4.3
4.4
Miejsce realizacji zajęć
w
przedszkolu
Czas pobytu dziecka
w
przedszkolu
Rola nauczyciela
w
działaniach wychowawczo-edukacyjnych
Rola rodziców
w
działaniach wychowawczo-edukacyjnych
5
7
7
8
11
15
15
16
19
20
20
20
22
23
24
28
33
33
33
34
35
36
36
37
Rozdział 5.
Metody, sposoby, zasady diagnozowania rozwoju dziecka
5.1
Sposoby diagnozowania rozwoju dziecka
5.2
Zasady diagnozowania rozwoju dziecka
3
Rozdział 6.
Struktura treści programowych
Rozdział 7.
Treści programowe
i
zakładane efekty
Rozdział 8.
Ewaluacja programu
Bibliografia
Aneks
Załącznik nr 1.
Spis aktów prawnych
Załącznik nr 2.
Dyrektorski arkusz oceny programu wychowania przedszkolnego
(arkusz przed dopuszczeniem programu do użytku
w
przedszkolu)
Załącznik nr 3.
Nauczycielski arkusz oceny programu wychowania przedszkolnego
(arkusz przed dopuszczeniem programu do użytku
w
przedszkolu)
Załącznik nr 4.
Nauczycielski arkusz oceny programu wychowania przedszkolnego
(arkusz po wdrożeniu programu
w
przedszkolu)
Załącznik nr 5.
Art. 22a. Ustawy
o
systemie oświaty
38
41
83
85
87
88
89
90
92
93
WSTĘP
Program wychowania przedszkolnego
został opracowany
w oparciu o
przepisy prawa oświatowego
oraz obowiązującą podstawę programową wychowania przedszkolnego
1
(załącznik nr 1 do rozporzą-
dzenia). Odbiorcami programu są: przedszkola ogólnodostępne, ogólnodostępne z oddziałami inte-
gracyjnymi, integracyjne, oddziały przedszkolne
w
szkołach podstawowych, inne formy wychowa-
nia przedszkolnego. Grupę docelową stanowią dzieci
w
wieku przedszkolnym od 3. do 6. roku życia
o
harmonijnym
i
nieharmonijnym rozwoju oraz
o
specjalnych potrzebach edukacyjnych: z orzeczeniem
o
potrzebie kształcenia specjalnego, z orzeczeniem
o
potrzebie indywidualnego obowiązkowego rocz-
nego przygotowania przedszkolnego, z opinią
o
potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju, z orze-
czeniem
o
potrzebie nauczania indywidualnego, z opinią
o
zindywidualizowanej ścieżce kształcenia.
Dzieci
w
okresie przedszkolnym przejawiają niezwykłą dynamikę
w
poznawaniu świata
i
za-
chodzących
w
nim relacji, stąd stopniowo dziecko staje się jednostką transgresyjną. Transgresja
oparta na działaniach innowacyjno-twórczych stanowi fundament programu. To na założeniach
pedagogiki transgresyjnej powstaje pięć form aktywności dziecięcej: społeczna, językowa, po-
znawcza, artystyczna, ruchowa
i
zdrowotna
w
odniesieniu do ośmiu kompetencji kluczowych:
„kompetencje
w
zakresie rozumienia
i
tworzenia informacji, kompetencje
w
zakresie wielojęzycz-
ności, kompetencje matematyczne oraz kompetencje
w
zakresie nauk przyrodniczych, technolo-
gii
i
inżynierii, kompetencje cyfrowe, kompetencje osobiste, społeczne
i w
zakresie umiejętności
uczenia się, kompetencje obywatelskie, kompetencje
w
zakresie przedsiębiorczości, kompetencje
w
zakresie świadomości
i
ekspresji kulturalnej”
2
.
Na kompetencjach kluczowych, „których wszystkie osoby potrzebują do samorealizacji
i
rozwo-
ju osobistego, bycia aktywnym obywatelem, integracji społecznej
i
zatrudnienia”
3
opiera się główny
cel programu tj.: rozwijanie kompetencji kluczowych
w oparciu o
różne formy aktywności dziecię-
cej, które umożliwią dziecku „odkrywanie własnych możliwości, sensu działania oraz gromadzenie
doświadczeń na drodze prowadzącej do prawdy, dobra
i
piękna”
4
. Kompetencje kluczowe to połą-
czenie wiedzy, umiejętności
i
postaw odpowiednich do sytuacji,
a
aktywność według transgresyj-
nego sposobu rozumienia człowieka, czyli dążenia jednostki do podkreślenia swojej indywidualno-
ści
w
toku podejmowania różnorodnych działań. Źródło aktywności stanowią potrzeby rozwojowe
dziecka (m.in. potrzeba bezpieczeństwa, akceptacji, kontaktu, przynależności, zabawy) oraz zaspo-
kojenie tych potrzeb. Zaspokojenie potrzeb dziecka to zadanie nauczyciela
i
rodziców (lub opieku-
nów) dziecka. Nauczycielowi, którego cechuje elastyczność, pomysłowość, wysoki poziom wiedzy,
samodzielność
w
poszukiwaniu nowych metod
i
środków, otwartość, dążenie do odnoszenia przez
dzieci sukcesu, aktywne
i
twórcze myślenie, jako cel wyznaczono wdrożenie treści programowych
w oparciu o
cztery obszary rozwoju dziecka
i
zadania przedszkola wynikające z podstawy programo-
wej wychowania przedszkolnego z uwzględnieniem potrzeb rozwojowych
w
kontekście kompetencji
kluczowych.
1
2
3
4
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego
oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w
stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej
przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej (Dz. U. z 2017 r., poz. 356, z późn. zm.).
Dziennik Urzędowy C 189 Unii Europejskiej Rocznik 61. Wydanie polskie. Informacje i zawiadomienia 4 czerwca 2018 „Zalecenie Rady
Unii Europejskiej z dnia 22 maja 2018 roku w sprawie kompetencji kluczowych w procesie uczenia się przez całe życie”.
K. Dryjas, M. Jas,
Wspomaganie przedszkoli w rozwijaniu u dzieci kompetencji kluczowych,
ORE, Warszawa 2017, s. 13.
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolne-
go oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną
w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej
przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej (Dz. U. z 2017 r., poz. 356, z późn. zm.).
5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin