Test czujności Poj Mazurskie WSiP.doc

(22 KB) Pobierz

Kiedy usłyszysz, jak nauczyciel mówi, że dziś poznamy Pojezierze Mazurskie, wstań i głośno przeczytaj całej klasie:

              Lądolód to rozległa i gruba warstwa lodu poruszająca się we wszystkich kierunkach.

 

Kiedy usłyszysz, jak ktoś mówi, że lądolód porusza się we wszystkich kierunkach, wstań i głośno powiedz:

              Dzisiaj na Ziemi lądolody występują na Antarktydzie i Grenlandii.

 

Jak usłyszysz, gdzie występują lądolody, wstań i poproś koleżanki i kolegów, aby otworzyli atlasy na str 46-47 i sprawdzili, gdzie znajdują się Antarktyda i Grenlandia; następnie poproś, aby sprawdzili w legendzie, jak oznacza się lodowce i lądolody.

             

 

Kiedy sprawdzicie w legendzie, jak oznacza się lodowce i lądolody, wstań i przeczytaj:

              Tysiące lat temu obszar Polski był również pokryty lądolodem.

 

 

Kiedy usłyszysz, jak ktoś mówi, o tym, że Polska była pokryta lądolodem, wstań  i przeczytaj:

Lód w lądolodzie stale się porusza, a lądolód może się nasuwać na dany obszar, stać w miejscu lub wycofywać z tego obszaru.

 

 

Kiedy usłyszysz, jak ktoś mówi, że lądolód może się poruszać i wycofywać, poproś, aby dzieci sprawdziły zasięg tak zwanego zlodowacenia plejstoceńskiego na stronie 45 w atlasie

 

 

Jak sprawdzicie zasięg zlodowacenia na stronie 45 w atlasie, wstań i przeczytaj:

Najpóźniej lądolód plejstoceński wycofał się w Polsce z               pasa pojezierzy i pobrzeży.

Było to tak zwane zlodowacenie Wisły (północnopolskie).

 

Jak ktoś powie o zlodowaceniu Wisły, wstań i przeczytaj:

W pasie pojezierzy leży Pojezierze Mazurskie z Krainą Wielkich Jezior Mazurskich. Znajdźcie je na mapie strona 4 w atlasie.

 

 

Kiedy znajdziecie Pojezierze Mazurskie w atlasie, wstań i zapisz na tablicy:

Temat: Krajobraz polodowcowy Pojezierza Mazurskiego

Poproś dzieci, aby zapisały temat w zeszytach.

 

 

Gdy zapiszecie temat do zeszytu, wstań i przeczytaj:

Lądolód zdziera i „mieli” skały z podłoża, po którym się porusza. Taki materiał skalny nazywa się moreną.

 

Gdy usłyszysz słowo „morena”, wstań i przeczytaj:

Skały składające się na morenę to np. piasek, żwir, głazy.

 

Kiedy usłyszysz jakie skały mogą tworzyć morenę, np. żwir, wstań i przeczytaj:

Takie skały, które wytopiły się z lodowca, kiedy klimat się ocieplał, tworzą różne formy polodowcowe spotykane dzisiaj na pojezierzach, w tym na Pojezierzu Mazurskim.

 

 

Kiedy usłyszysz, że ktoś mówi o formach polodowcowych na Pojezierzu Mazurskim, wstań i zapisz na tablicy:

1.Malowniczy krajobraz form polodowcowych:

-równina moreny dennej

-wzgórza moreny czołowej (np. Szeska Góra 309 m n.p.m.)

 

 

 

Gdy ktoś zapisze na tablicy notatkę kończącą się: „np. Szeska Góra 309 m n.p.m.”,wstań i dalej napisz na tablicy:

-długie, głębokie i kręte rynny wypełnione wodą i tworzące jeziora rynnowe (Tałty, Hańcza- na Pojezierzu  Suwalskim)

 

Gdy ktoś zapisze na tablicy notatkę kończącą się: „(Tałty, Hańcza- na Pojezierzu  Suwalskim)”,wstań i dokończ notatkę na tablicy:

-rozległe i płytkie zagłębienia między morenami wypełnione wodą i tworzące jeziora morenowe (np. Śniardwy)

-rozległe, równinne i piaszczyste stożki zwane sandrami.

 

Gdy skończycie pisać punkt 1, wstań i przeczytaj:

Malowniczy krajobraz  z lasami, wzgórzami i jeziorami przyciąga turystów na Mazury.

 

Gdy usłyszysz, że krajobraz, lasy, jeziora  przyciągają turystów na Mazury, wstań i przeczytaj:

Jeziora połączone są kanałami i rzekami- tworzą Szlak Wielkich Jezior Mazurskich.

 

 

Kiedy usłyszysz o  Szlaku Wielkich Jezior Mazurskich, wstań i przeczytaj:

Można tu uprawiać sporty wodne, a zimą nawet jeździć na nartach i bojerach.

 

 

Gdy usłyszysz o sportach zimowych na Mazurach, wstań i poproś koleżanki i kolegów, aby otworzyli książkę na stronie 75 i sprawdzili, jak wyglądają bojery.

 

Kiedy zobaczycie zdjęcie bojerów, wstań i przeczytaj:

Na Mazurach dużo jest łąk, pastwisk i pól, na których uprawia się żyto, owies, ziemniaki oraz rzepak i rzepik.

 

 

Gdy usłyszysz, że ktoś przeczytał, co uprawia się na Mazurach, wstań, podejdź do tablicy  i zapisz:

2.Zajęcia ludności:

-obsługa ruchu turystycznego (Giżycko, Pisz, Mrągowo, Węgorzewo, Mikołajki)

-uprawa pól

 

Gdy ktoś zapisze na tablicy notatkę kończącą się: „(uprawa pól)”,wstań i dokończ notatkę na tablicy:

-leśnictwo

-rybołówstwo

-przemysł drzewny i meblarski (Olsztyn, Ełk).

 

 

Gdy zapiszecie punkt 2 w zeszytach, wstań i przeczytaj:

Rdzenna ludność tego regionu to Mazurzy, którzy w większości wyjechali do Niemiec. Dziś stanowią oni niewielką część mieszkańców Pojezierza Mazurskiego.

 

 

Kiedy usłyszysz, że ktoś przeczytał, iż Mazurzy  stanowią oni niewielką część mieszkańców Pojezierza Mazurskiego, wstań i przeczytaj z książki na stronie 77, informację na niebieskim tle WARTO WIEDZIEĆ o sztormie na jeziorze Śniardwy.

 

 

             

             

 

 

 

 

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin