Kiedy usłyszysz, jak nauczyciel mówi, że dziś poznamy Pojezierze Mazurskie, wstań i głośno przeczytaj całej klasie:
Lądolód to rozległa i gruba warstwa lodu poruszająca się we wszystkich kierunkach.
Kiedy usłyszysz, jak ktoś mówi, że lądolód porusza się we wszystkich kierunkach, wstań i głośno powiedz:
Dzisiaj na Ziemi lądolody występują na Antarktydzie i Grenlandii.
Jak usłyszysz, gdzie występują lądolody, wstań i poproś koleżanki i kolegów, aby otworzyli atlasy na str 46-47 i sprawdzili, gdzie znajdują się Antarktyda i Grenlandia; następnie poproś, aby sprawdzili w legendzie, jak oznacza się lodowce i lądolody.
Kiedy sprawdzicie w legendzie, jak oznacza się lodowce i lądolody, wstań i przeczytaj:
Tysiące lat temu obszar Polski był również pokryty lądolodem.
Kiedy usłyszysz, jak ktoś mówi, o tym, że Polska była pokryta lądolodem, wstań i przeczytaj:
Lód w lądolodzie stale się porusza, a lądolód może się nasuwać na dany obszar, stać w miejscu lub wycofywać z tego obszaru.
Kiedy usłyszysz, jak ktoś mówi, że lądolód może się poruszać i wycofywać, poproś, aby dzieci sprawdziły zasięg tak zwanego zlodowacenia plejstoceńskiego na stronie 45 w atlasie
Jak sprawdzicie zasięg zlodowacenia na stronie 45 w atlasie, wstań i przeczytaj:
Najpóźniej lądolód plejstoceński wycofał się w Polsce z pasa pojezierzy i pobrzeży.
Było to tak zwane zlodowacenie Wisły (północnopolskie).
Jak ktoś powie o zlodowaceniu Wisły, wstań i przeczytaj:
W pasie pojezierzy leży Pojezierze Mazurskie z Krainą Wielkich Jezior Mazurskich. Znajdźcie je na mapie strona 4 w atlasie.
Kiedy znajdziecie Pojezierze Mazurskie w atlasie, wstań i zapisz na tablicy:
Temat: Krajobraz polodowcowy Pojezierza Mazurskiego
Poproś dzieci, aby zapisały temat w zeszytach.
Gdy zapiszecie temat do zeszytu, wstań i przeczytaj:
Lądolód zdziera i „mieli” skały z podłoża, po którym się porusza. Taki materiał skalny nazywa się moreną.
Gdy usłyszysz słowo „morena”, wstań i przeczytaj:
Skały składające się na morenę to np. piasek, żwir, głazy.
Kiedy usłyszysz jakie skały mogą tworzyć morenę, np. żwir, wstań i przeczytaj:
Takie skały, które wytopiły się z lodowca, kiedy klimat się ocieplał, tworzą różne formy polodowcowe spotykane dzisiaj na pojezierzach, w tym na Pojezierzu Mazurskim.
Kiedy usłyszysz, że ktoś mówi o formach polodowcowych na Pojezierzu Mazurskim, wstań i zapisz na tablicy:
1.Malowniczy krajobraz form polodowcowych:
-równina moreny dennej
-wzgórza moreny czołowej (np. Szeska Góra 309 m n.p.m.)
Gdy ktoś zapisze na tablicy notatkę kończącą się: „np. Szeska Góra 309 m n.p.m.”,wstań i dalej napisz na tablicy:
-długie, głębokie i kręte rynny wypełnione wodą i tworzące jeziora rynnowe (Tałty, Hańcza- na Pojezierzu Suwalskim)
Gdy ktoś zapisze na tablicy notatkę kończącą się: „(Tałty, Hańcza- na Pojezierzu Suwalskim)”,wstań i dokończ notatkę na tablicy:
-rozległe i płytkie zagłębienia między morenami wypełnione wodą i tworzące jeziora morenowe (np. Śniardwy)
-rozległe, równinne i piaszczyste stożki zwane sandrami.
Gdy skończycie pisać punkt 1, wstań i przeczytaj:
Malowniczy krajobraz z lasami, wzgórzami i jeziorami przyciąga turystów na Mazury.
Gdy usłyszysz, że krajobraz, lasy, jeziora przyciągają turystów na Mazury, wstań i przeczytaj:
Jeziora połączone są kanałami i rzekami- tworzą Szlak Wielkich Jezior Mazurskich.
Kiedy usłyszysz o Szlaku Wielkich Jezior Mazurskich, wstań i przeczytaj:
Można tu uprawiać sporty wodne, a zimą nawet jeździć na nartach i bojerach.
Gdy usłyszysz o sportach zimowych na Mazurach, wstań i poproś koleżanki i kolegów, aby otworzyli książkę na stronie 75 i sprawdzili, jak wyglądają bojery.
Kiedy zobaczycie zdjęcie bojerów, wstań i przeczytaj:
Na Mazurach dużo jest łąk, pastwisk i pól, na których uprawia się żyto, owies, ziemniaki oraz rzepak i rzepik.
Gdy usłyszysz, że ktoś przeczytał, co uprawia się na Mazurach, wstań, podejdź do tablicy i zapisz:
2.Zajęcia ludności:
-obsługa ruchu turystycznego (Giżycko, Pisz, Mrągowo, Węgorzewo, Mikołajki)
-uprawa pól
Gdy ktoś zapisze na tablicy notatkę kończącą się: „(uprawa pól)”,wstań i dokończ notatkę na tablicy:
-leśnictwo
-rybołówstwo
-przemysł drzewny i meblarski (Olsztyn, Ełk).
Gdy zapiszecie punkt 2 w zeszytach, wstań i przeczytaj:
Rdzenna ludność tego regionu to Mazurzy, którzy w większości wyjechali do Niemiec. Dziś stanowią oni niewielką część mieszkańców Pojezierza Mazurskiego.
Kiedy usłyszysz, że ktoś przeczytał, iż Mazurzy stanowią oni niewielką część mieszkańców Pojezierza Mazurskiego, wstań i przeczytaj z książki na stronie 77, informację na niebieskim tle WARTO WIEDZIEĆ o sztormie na jeziorze Śniardwy.
Bozenka79