Nowy8(1).txt

(22 KB) Pobierz


ROZDZIAŁ  
Zaangaćowanie i konsekwencja 
Łatwiej powiedzieę ,nie" na pocztku, niż na koćcu. 
Leonardo da Vinci 
Badanie dwójki kanadyjskich psychologów (Knox i Inkster, ) 
przeprowadzone podczas wycigów konnych wykryło pewnę zdumiewajęcę 
prawidłowoć. Bezporednio po obstawieniu wybranego konia ludzie byli 
znacznie pewniejsi jego wygranej niż bezporednio przed wykupieniem zakładu. 
Oczywicie, obiektywnie rzecz bioręc, szansć te wcale nie uległy zmianie: był to 
wcięż ten sam koš, na tym samym torze, w tej samej gonitwie. A jednak w 
umyle obstawiajęcych jego szansć znacznie wzrosty wskutek samego 
wykupienia zakładu. Choć na pierwszy rzut oka powody tej dramatycznej 
zmiany wydaję sić niezrozumiałe, maję one zwięzek z pewnym powszechnie 
stosowanym narzćdziem wpływu, które dyskretnie kieruje wieloma naszymi 
zachowaniami. 
Jest to po prostu nasze obsesyjne pragnienie bycia konsekwentnym (i 
wyględania na osobć konsekwentnę w oczach innych ludzi). Kiedy dokonamy 
juć wyboru lub zajmiemy stanowisko w jakiejš sprawie, napotykamy 
zarówno wewnćtrz nas, jak i w innych, silny nacisk na zachowanie 
konsekwentne i zgodne z tym, w co juć się zaangaćowališmy. Naciski owe 
prowadzę nas do postćpowania w sposób usprawiedliwiajęcy naszę wczeniejsza 
decyzjć. Po prostu przekonujemy siebie samych o słusznoci podjćtej decyzji, co 
niewętpliwie podnosi nasze samopoczucie. 
W poszukiwaniu dowodów na tć prawidłowoć przyjrzyjmy sić historii mojej 
sęsiadki Sary i zamieszkujęcego z nię jej przyjaciela Tima. Przez pewien czas 
chodzili ze sobę" i choć w tym czasie Tim utracił pracć, zamieszkali w košcu 
razem. Z punktu widzenia Sary, sprawy zawsze były dalekie od doskonałoci - 
ona pragnćła, aby sić pobrali i aby Tim zaprzestał czćstego picia alkoholu, jak to 
miał w zwyczaju, natomiast Tim opierał sić obu tym pomysłom. Po okresie 
szczególnego nasilenia konfliktów, Sara zerwała z nim i Tim wyprowadził sić. 
W tym samym czasie do Sary zadzwonił jej dawny chłopak - zaczćli sić 
spotykać i wkrótce zarćczyli sić, pełni małżešskich planów. Ustalili nawet datć 
lubu i zamówili druk zaproszeš, kiedy zadzwonił skruszony Tim z propozycję 
powrotu. Gdy Sara opowiedziała mu o swoich małżešskich planach, Tim zaczęł 
ję błagać o zmianć decyzji. Sara odmówiła jednak, twierdzęc, że nie chce takiego 
życia, jak to, które ich łęczyło. Trwała przy swoim nawet wtedy, gdy Tim 
zaproponował jej małżešstwo; dopiero gdy Tim obiecał zerwać z piciem, 
ustępiła jego probom. Zerwała zarćczyny z drugim chłopakiem, odwołała lub i 
druk zaproszeš oraz zgodziła sić na wspólne zamieszkanie z Timem. 



Nie dalej niż po miesięcu powiedziała mi, że Tim ostatecznie nie sędzi, aby 
potrzebował całkowitej abstynencji. Po nastćpnych czterech tygodniach Tim 
zdecydował, że w sprawie ich małżešstwa trzeba jeszcze zaczekać i zobaczyć, 
jak sić sprawy potoczę. Od tego czasu minćły już dwa lata, a Sara i Tim żyję 
dokładnie w taki sam sposób, jak przedtem. Tim nadal pije, małżešskie plany 
nadal pozostaję w zawieszeniu. Jedno tylko uległo zmianie - Sara jest oddana 
Timowi bardziej niż kiedykolwiek przedtem. Powiada, że koniecznoć 
wybierania mićdzy nimi uwiadomiła jej, że to jednak Tim jest na pierwszym 
miejscu w jej sercu. Po wybraniu Tima i odrzuceniu drugiego chłopca, Sara stała 
sić szczćliwsza, choć towarzyszęce wyborowi obietnice Tima nigdy nie zostały 
spełnione. Ludzie grajęcy na wycigach konnych nie sę wićc odosobnieni w 
swojej wierze w prawidłowoć dokonanej przez siebie trudnej decyzji. W istocie, 
wszyscy od czasu do czasu oszukujemy samych siebie, by tylko utrzymać własne 
sędy i przekonania w zgodzie z tym, co uczynilimy lub zdecydowalimy w 
przeszłoci (Conway i Ross, ; Goethals i Reckman, ; Rosenfeld, 
Kennedy i Giacalone, ). 
Klik i wrrr... raz jeszcze 
Psychologowie od dawna doceniaję siłć, z jakę zasada zgodnoci steruje 
przebiegiem ludzkiego postćpowania. Wybitni teoretycy, jak Leon Festinger 
(), 
Fritz Heider () czy Theodore Newcomb (), traktowali pragnienie 
zgodnoci i konsekwencji jako centralnę siłć motywujęcę zachowanie. Czy to 
zamiłowanie do zgodnoci jest rzeczywicie wystarczajęco silne, by skłonić nas 
do robienia rzeczy, których skędinęd wcale nie chcielibymy robić? 
Niewętpliwie tak. Motywacja do bycia konsekwentnym (i przedstawiania sić w 
taki sposób innym) stanowi silne narzćdzie wpływu społecznego, z powodu 
którego czćsto postćpujemy wbrew naszym własnym interesom. 
Rozważmy, co sić stało w pewnym badaniu wykonanym na nowojorskiej 
plaży, w którym sprawdzano, czy przypadkowi wiadkowie zaryzykuję osobiste 
bezpieczešstwo, by przeciwstawić sić przestćpstwu. Współpracownik badaczy 
rozcielał swój koc w pobliżu przypadkowo wybranej osoby (osoby badanej). Po 
kilku minutach wycięgania sić na kocu i słuchania tranzystorowego radia, 
współpracownik ten wstawał i opuszczał swoje rzeczy kierujęc sić ku wodzie. 
Wkrótce potem, udajęcy złodzieja badacz zbliżał sić do koca i chwytał radio 
próbujęc sić z nim oddalić. Nietrudno zgadnęć, że w normalnych warunkach 
plażowicze z dużę niechćcię decydowali sić na przeszkodzenie złodziejowi - 
próbć takę podjćły tylko  osoby na  postawionych w takiej sytuacji. Jednakże 
przy pozornie niewielkiej zmianie warunków, aż  osób na  decydowało sić 
na interwencjć - gonili i zatrzymywali złodzieja, nieraz przy użyciu siły 
fizycznej. Działo sić tak wtedy, gdy współpracownik zanim oddalił sić od 
swojego koca, po prostu poprosił plażowicza o dopilnowanie jego rzeczy, na co 
ten oczywicie godził sić (Moriarty, ). 



Aby zrozumieć powody decydujęce o znacznej sile dężenia do zgodnoci, 
powinnimy zdać sobie sprawć z tego, jak wartociowa jest dla człowieka owa 
zgodnoć i konsekwencja. Niekonsekwencjć powszechnie uważa sić za 
negatywnę cechć osobowoci (Allgeier, Byrne, Brooks i Revnes, ; Asch, 
). Człowiek, którego przekonania, słowa i czyny nie sę wzajemnie zgodne, 
spostrzegany jest jako zagubiony, dwulicowy, a nawet psychicznie chory. 
Konsekwencja natomiast kojarzy sić normalnie z siłę osobowoci i intelektu, jest 
bowiem ona samym rdzeniem logiki, racjonalnoci, stałoci i uczciwoci. Pewien 
cytat, przypisywany wielkiemu uczonemu brytyjskiemu, Michaelowi Faradayowi 
pokazuje, jak dalece ceniona jest konsekwencja. Zapytany po włanie 
wygłoszonym wykładzie, czyjego słowa oznaczaję, iż jego znany rywal 
naukowy zawsze sić myli, Faraday ostro zmierzył pytajęcego mówięc: Nie, aż 
taki konsekwentny to on nie jest". 
Zgodnoć i konsekwencja sę wićc w naszej kulturze wysoko cenione. I 
słusznie, w wićkszoci bowiem przypadków konsekwencja jest pożędana i 
korzystna. Bez konsekwencji nasze życie byłoby trudne, a działania chwiejne i 
mało skuteczne. 
Szybki numer 
Ponieważ konsekwencja leży zwykle w naszym najlepiej pojćtym interesie, 
nawykowo popadamy w automatyzm postćpowania konsekwentnego nawet w 
takich sytuacjach, w których rozsędniejszy byłby brak zgodnoci. Gdy 
konsekwencja pojawia sić w sposób bezrefleksyjny, jej skutki mogę być 
katastrofalne. A jednak, nawet lepa zgodnoć ma swoje uroki. 
Po pierwsze, podobnie jak inne automatyzmy, niezmienna konsekwencja 
dostarcza nam wygodnej drogi na skróty przez liczne komplikacje 
współczesnego życia. Uparte trwanie przy raz podjćtej decyzji pozwala nam na 
luksus zaprzestania dalszego mylenia o danej sprawie. Nie musimy już radzić 
sobie z nawałnicę dalej napływajęcych informacji, powićcać umysłowego 
wysiłku na rozważanie wszystkich za" i przeciw", na dokonywanie dalszych 
trudnych wyborów. Zamiast tego wszystko, co musimy zrobić, gdy kwestia raz 
jeszcze przed nami stanie, to tylko zaktywizować naszę umysłowę tamć" 
konsekwencji, klik, i już wiemy, co sędzić, mówić lub czynić, wrrr.... To 
mianowicie, co zgodne jest z wczeniej podjćtę decyzję. 
Nie sposób przecenić uroków takiego luksusu. Automatyczna konsekwencja 
dostarcza nam łatwej, lekkiej i skutecznej metody radzenia sobie z 
komplikacjami codziennego życia, stawiajęcymi ogromne wymagania naszym 
zdolnociom umysłowym i energii. Łatwo wićc zrozumieć, dlaczego trudno 
człowiekowi zapanować nad automatycznym odruchem konsekwencji. Oferuje 
on nam możliwoć usprawiedliwionego ominićcia wyczerpujęcych wysiłków 
umysłowych. Gdy już włęczona zostanie nasza tama konsekwencji, możemy 
dalej robić swoje, szczćliwie zwolnieni z obowięzku mylenia. Jak zauważył sir 
Joshua Reynolds: Nie ma takiego powićcenia, na jakie człowiek sić nie 



zdobćdzie, by tylko uniknęć wyczerpujęcego wysiłku mylenia". 
Forteca głupców 
W mechanicznej konsekwencji tkwi jeszcze jeden, doć perwersyjny urok. 
Czasami od mylenia odstrasza nas nie zwięzany z nim wysiłek, lecz wnioski, do 
jakich moglibymy dojć, gdybymy sić oddali tej czynnoci. Istnieje bowiem 
wiele takich rzeczy, z których wolimy nie zdawać sobie sprawy, a popadanie w 
automatyczny, bezrefleksyjny sposób reagowania skutecznie chroni nas przed 
nimi. Kryjęc sić w fortecy sztywnej konsekwencji, schronić sić możemy przed 
zakusami rozumu. 
Pewnego wieczoru miałem okazjć zaobserwować owo ukrywanie sić w 
twierdzy własnej konsekwencji przed kłopotliwymi nastćpstwami mylenia. 
Przysłuchiwałem sić wykładowi, poprzedzajęcemu kurs medytacji 
transcendentalnej. Celem wykładu, prowadzonego przez dwóch młodych, 
oddanych sprawie ludzi, była rekrutacja nowych uczestników odpłatnego kursu 
medytacji. Wykładowcy przekonywali, że ich kurs pomoże uczestnikom uzyskać 
zadziwiajęco różne dobra  poczynajęc od zdolnoci do osięgania 
wewnćtrznego spokoju, a košczęc na tak widowiskowych umiejćtnociach, jak 
latanie czy przenikanie przez ciany (te ostatnie - w wyniku ukošczenia bardziej 
zaawansowanych i droższych etapów kursu). 
Powo...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin