matematyka-2019-maj-matura-podstawowa-odpowiedzi.pdf

(531 KB) Pobierz
EGZAMIN MATURALNY
W ROKU SZKOLNYM 2018/2019
Więcej arkuszy znajdziesz na stronie: arkusze.pl
MATEMATYKA
POZIOM PODSTAWOWY
FORMUŁA OD 2015
(„NOWA MATURA”)
ZASADY OCENIANIA ROZWIĄZAŃ ZADAŃ
ARKUSZ MMA-P1
MAJ 2019
Zadania zamknięte
Punkt przyznaje się za wskazanie poprawnej odpowiedzi.
Zadanie 1. (0−1)
Wymagania ogólne
II. Wykorzystanie
i interpretowanie
reprezentacji.
Zadanie 2. (0−1)
II. Wykorzystanie
i interpretowanie
reprezentacji.
Więcej arkuszy znajdziesz na stronie: arkusze.pl
Zadanie 3. (0−1)
III. Modelowanie
matematyczne.
1. Liczby rzeczywiste. Zdający wykonuje
obliczenia procentowe, oblicza podatki, zysk
z lokat (1.9).
Wersja Wersja
I
II
B
A
1. Liczby rzeczywiste. Zdający oblicza potęgi
o wykładnikach wymiernych i stosuje prawa
działań na potęgach o wykładnikach
wymiernych (1.4).
Wersja Wersja
I
II
B
C
Wymagania szczegółowe
1. Liczby rzeczywiste. Zdający wykorzystuje
definicję logarytmu i stosuje w obliczeniach
wzory na logarytm iloczynu, logarytm ilorazu
i logarytm potęgi o wykładniku naturalnym
(1.6).
Poprawna
odpowiedź
Wersja Wersja
I
II
A
D
Zadanie 4. (0−1)
3. Równania i nierówności. Zdający sprawdza,
Wersja Wersja
I. Wykorzystanie
I
II
czy dana liczba rzeczywista jest rozwiązaniem
i tworzenie informacji.
równania lub nierówności (3.1).
D
C
Zadanie 5. (0−1)
3. Równania i nierówności. Zdający
I. Wykorzystanie
wykorzystuje interpretację geometryczną
i tworzenie informacji. układu równań pierwszego stopnia z dwiema
niewiadomymi (3.2).
Zadanie 6. (0−1)
3. Równania i nierówności. Zdający
I. Wykorzystanie
rozwiązuje proste równania wymierne,
i tworzenie informacji. prowadzące do równań liniowych lub
kwadratowych (3.8).
Wersja Wersja
I
II
C
A
Wersja Wersja
I
II
B
A
Strona 2 z 31
Zadanie 7. (0−1)
II. Wykorzystanie
i interpretowanie
reprezentacji.
Zadanie 8. (0−1)
4. Funkcje. Zdający odczytuje z wykresu
własności funkcji (dziedzinę, zbiór wartości,
miejsca zerowe, maksymalne przedziały,
w których funkcja maleje, rośnie, ma stały
znak; punkty, w których funkcja przyjmuje
w podanym przedziale wartość największą
lub najmniejszą) (4.3).
Wersja Wersja
I
II
C
D
4. Funkcje. Zdający oblicza ze wzoru wartość
funkcji dla danego argumentu. Posługuje się
poznanymi metodami rozwiązywania równań
do obliczenia, dla jakiego argumentu funkcja
przyjmuje daną wartość (4.2).
Wersja Wersja
I
II
C
B
II. Wykorzystanie
i interpretowanie
reprezentacji.
Zadanie 9. (0−1)
Więcej arkuszy znajdziesz na stronie: arkusze.pl
4. Funkcje. Zdający odczytuje z wykresu
własności funkcji (dziedzinę, zbiór wartości,
miejsca zerowe, maksymalne przedziały,
w których funkcja maleje, rośnie, ma stały
znak; punkty, w których funkcja przyjmuje
w podanym przedziale wartość największą
lub najmniejszą) (4.3).
Wersja Wersja
I
II
D
A
II. Wykorzystanie
i interpretowanie
reprezentacji.
Zadanie 10. (0−1)
II. Wykorzystanie
i interpretowanie
reprezentacji.
Zadanie 11. (0−1)
III. Modelowanie
matematyczne.
5. Ciągi. Zdający stosuje wzór na
n-ty
wyraz
i na sumę
n
początkowych wyrazów ciągu
arytmetycznego (5.3).
Wersja Wersja
I
II
A
B
4. Funkcje. Zdający wykorzystuje własności
Wersja Wersja
funkcji liniowej i kwadratowej do interpretacji
I
II
zagadnień geometrycznych, fizycznych itp.
(także osadzonych w kontekście praktycznym)
D
B
(4.12).
Zadanie 12. (0−1)
III. Modelowanie
matematyczne.
5. Ciągi. Zdający stosuje wzór na
n-ty
wyraz
i na sumę
n
początkowych wyrazów ciągu
geometrycznego (5.4).
Wersja Wersja
I
II
A
C
Strona 3 z 31
Zadanie 13. (0−1)
II. Wykorzystanie
i interpretowanie
reprezentacji.
Zadanie 14. (0−1)
IV. Użycie i tworzenie
strategii.
7. Planimetria. Zdający stosuje zależności
między kątem
środkowym
i kątem wpisanym
(7.1).
Wersja Wersja
I
II
A
D
6. Trygonometria. Zdający znając wartość
Wersja Wersja
jednej z funkcji: sinus lub cosinus, wyznacza
I
II
wartości pozostałych funkcji tego samego kąta
D
A
ostrego (6.5).
Zadanie 15. (0−1)
7. Planimetria. Zdający rozpoznaje trójkąty
I. Wykorzystanie
podobne i wykorzystuje cechy podobieństwa
i tworzenie informacji.
trójkątów (7.3).
Zadanie 16. (0−1)
IV. Użycie i tworzenie
strategii.
7. Planimetria. Zdający korzysta z własności
funkcji trygonometrycznych w
łatwych
obliczeniach geometrycznych, w tym ze
wzoru na pole trójkąta ostrokątnego o danych
dwóch bokach i kącie między nimi (7.4).
Wersja Wersja
I
II
A
D
Wersja Wersja
I
II
C
B
Więcej arkuszy znajdziesz na stronie: arkusze.pl
Zadanie 17. (0−1)
II. Wykorzystanie
i interpretowanie
reprezentacji.
Zadanie 18. (0−1)
II. Wykorzystanie
i interpretowanie
reprezentacji.
8. Geometria na płaszczyźnie kartezjańskiej.
Zdający wyznacza równanie prostej, która jest
równoległa lub prostopadła do prostej danej
w postaci kierunkowej i przechodzi przez
dany punkt (8.3).
Wersja Wersja
I
II
B
C
8. Geometria na płaszczyźnie kartezjańskiej.
Zdający bada równoległość i prostopadłość
prostych na podstawie ich równań
kierunkowych (8.2).
Wersja Wersja
I
II
D
B
Strona 4 z 31
Zadanie 19. (0−1)
8. Geometria na płaszczyźnie kartezjańskiej.
Zdający znajduje obrazy niektórych figur
geometrycznych (punktu, prostej, odcinka,
okręgu, trójkąta itp.) w symetrii osiowej
względem osi układu współrzędnych
i symetrii
środkowej
względem początku
układu (8.7).
Wersja Wersja
I
II
C
A
II. Wykorzystanie
i interpretowanie
reprezentacji.
Zadanie 20. (0−1)
II. Wykorzystanie
i interpretowanie
reprezentacji.
Zadanie 21. (0−1)
Więcej arkuszy znajdziesz na stronie: arkusze.pl
II. Wykorzystanie
i interpretowanie
reprezentacji.
Zadanie 22. (0−1)
II. Wykorzystanie
i interpretowanie
reprezentacji.
Zadanie 23. (0−1)
II. Wykorzystanie
i interpretowanie
reprezentacji.
Zadanie 24. (0−1)
10. Elementy statystyki opisowej. Teoria
prawdopodobieństwa i kombinatoryka.
Zdający zlicza obiekty w prostych sytuacjach
kombinatorycznych, niewymagających użycia
wzorów kombinatorycznych, stosuje regułę
mnożenia i regułę dodawania (10.2).
Wersja Wersja
I
II
C
D
G9. Statystyka opisowa i wprowadzenie do
rachunku prawdopodobieństwa. Zdający
wyznacza
średnią
arytmetyczną i medianę
zestawu danych (G9.4).
Wersja Wersja
I
II
B
C
G11. Bryły. Zdający oblicza pole powierzchni
i objętość walca, stożka, kuli (G11.2).
Wersja Wersja
I
II
D
C
9. Stereometria. Zdający określa, jaką figurą
jest dany przekrój prostopadłościanu
płaszczyzną (9.5).
G10. Figury płaskie. Zdający stosuje
twierdzenie Pitagorasa (G10.7).
Wersja Wersja
I
II
B
D
8. Geometria na płaszczyźnie kartezjańskiej.
Zdający
oblicza odległość dwóch punktów
(8.6).
Wersja Wersja
I
II
C
D
III. Modelowanie
matematyczne.
Strona 5 z 31
Zgłoś jeśli naruszono regulamin