IPET w szkole.pdf

(1981 KB) Pobierz
KARTA NAUCZYCIELA
UPRAWNIENIA SOCJALNE I URLOPY
ORGANIZACJA KROK PO KROKU
Komentarz praktyczny
ZADANIA NAUCZYCIELI
NOWE PRZEPISY W ROKU SZKOLNYM 2018/2019
MARZANNA CZARNOCKA
IPET W SZKOLE
Autor:
Marzanna Czarnocka
Kierownik grupy:
Agata Jastrzębska
Wydawca:
Karolina Mutryn
Redaktor:
Agnieszka Stebelska
Korekta:
zespół
Projekt graficzny okładki:
Magdalena Huta
ISBN:
ISBN 978-83-269-7912-5
Copyright by Wiedza i Praktyka sp. z o.o.
Warszawa 2018
Wiedza i Praktyka sp. z o.o.
ul. Łotewska 9a, 03-918 Warszawa
tel. 22 518 29 29, faks 22 617 60 10, e-mail: cok@wip.pl
NIP: 526-19-92-256, KRS: 0000098264
Sąd Rejonowy dla m.st. Warszawy
Sąd Gospodarczy XIII Wydział Gospodarczy Rejestrowy.
Wysokość kapitału zakładowego: 200.000 zł.
IPET w szkole
SPIS TREŚCI
Wstęp
4
Orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego
Zadania szkoły wobec ucznia z orzeczeniem
Zadania zespołu pracującego z uczniem z orzeczeniem
Cechy indywidualnego programu
Dodatkowe możliwości wsparcia uczniów z orzeczeniem
Przygotowanie placówki do pracy z uczniem ze specjalnymi
potrzebami
Liczba uczniów
Środki finansowe na zorganizowanie kształcenia specjalnego
5
7
11
16
19
30
32
35
3
IPET w szkole
Wstęp
IPET, czyli indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny,
to podstawowy dokument regulujący funkcjonowanie dziecka
z orzeczeniem w szkole lub przedszkolu
. IPET przygotowuje
zespół pracowników placówki edukacyjnej, przy udziale ro-
dziców. Jakie zadania spoczywają na tym zespole i jak krok po
korku opracować program oraz jakimi wytycznymi się kiero-
wać – wszystkie te informacje zebrał autor-specjalista. Szcze-
gółowe informacje oraz praktyczne porady pomogą bezbłędnie
opracować system kształcenia specjalnego dla wymagających
tego uczniów.
4
IPET w szkole
Orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego
Zgodnie z art. 127 ust. 1 ustawy Prawo oświatowe kształceniem specjal-
nym obejmuje się dzieci i młodzież wymagające stosowania specjalnej or-
ganizacji nauki i metod pracy.
Prawo do specjalnej organizacji kształcenia przysługuje dzieciom i mło-
dzieży posiadającym
orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego
wy-
dane przez publiczną poradnię psychologiczno-pedagogiczną z uwagi na:
1) niepełnosprawność, tj. dla uczniów:
niesłyszących, słabosłyszących,
niewidomych, słabowidzących,
z niepełnosprawnością ruchową, w tym z afazją,
z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim, umiarkowa-
nym lub znacznym,
z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera,
z niepełnosprawnościami sprzężonymi;
2) zagrożenie niedostosowaniem społecznym;
3) niedostosowanie społeczne.
w przedszkolu i szkole nie może być orzeczenie o niepełno-
sprawności wydane przez powiatowy zespół do spraw orzekania
o niepełnosprawności.
Kształcenie dzieci i młodzieży posiadających orzeczenie o potrzebie kształ-
cenia specjalnego może być prowadzone w formie nauki odpowiednio w:
1) przedszkolach: ogólnodostępnych, ogólnodostępnych z oddziałami in-
tegracyjnymi, integracyjnych, ogólnodostępnych z oddziałami specjal-
nymi, specjalnych;
2) oddziałach przedszkolnych w szkołach podstawowych;
3) innych formach wychowania przedszkolnego;
4) szkołach: ogólnodostępnych, ogólnodostępnych z oddziałami integra-
cyjnymi, integracyjnych, ogólnodostępnych z oddziałami specjalnymi,
specjalnych, w tym szkołach specjalnych przysposabiających do pracy;
5
EKSPERT RADZI
Podstawą organizacji kształcenia specjalnego
Zgłoś jeśli naruszono regulamin