BENEDYKT XVI - ELEMENTARZ BENEDYKTA XVI.pdf

(3295 KB) Pobierz
ELEMENTARZ BENEDYKTA XVI
spis treści
Bóg, Opatrzność, Jezus Chrystus, Duch Święty
/
5
tajemnica człowieka, odpowiedzialność, sumienie,
wolność, nieśmiertelność
23
Kościół, sukcesja apostolska, kapłaństwo powszechne,
świeccy w Kościele
57
modlitwa, medytacja, kontemplacja
sakramenty
87
105
75
liturgia, muzyka kościelna, obrazy, niedziela
wiara, nadzieja i miłość
117
rzeczy ostateczne, śmierć, sąd, zmartwychwstanie
teologia i duchowość, świętość,
ewangelia błogosławieństw, mądrość, mistyka
religie i ekumenizm
187
195
Jan Paweł II, umiłowany poprzednik
151
129
współczesność, kultura, polityka, media,
wychowanie, tolerancja
203
Marian Zawada OCD
posłowie
233
nota edytorska
234
bibliografia
235
szczegółowa lokalizacja
cytatów
236
elementarz
JOSEPHA RATZINGERA
BENEDYKTA
XVI
Wybrał i opracował
M A R IA N ZAW ADA O C D
dla pobożnych, zbuntowanych i szukających prawdy
Wydawnictwo Literackie
Bóg, Opatrzność,
Jezus Chrystus,
Duch Święty
Bóg jest — to znaczy: Istnieje majestat prawdy i prawa,
który góruje nad wszystkimi naszymi celami i interesami.
Istnieje wartość tego, co, patrząc po ziemsku, jest bezwar­
tościowe. Istnieje cześć oddawana samemu Bogu, praw­
dziwa cześć, która chroni człowieka przed dyktaturą ce­
lów i sama jedna tylko może go ochronić przed dyktaturą
bożków. Bóg jest — to z n a c z y również: My wszyscy je­
steśmy Jego stworzeniami. Tylko stworzeniami, ale właś­
nie jako stworzenia prawdziwie pochodzącymi od Boga.
Jesteśmy stworzeniami, przez Niego chcianymi i przezna­
czonymi do wieczności: jest nim również mój sąsiad, ten
ktoś może niesympatyczny, żyjący obok mnie. Człowiek
nie pochodzi z przypadku, nie jest wynikiem walki o byt,
w której zwycięstwo przypada temu, kto najlepiej sobie
radzi; człowiek pochodzi ze stwórczej Bożej miłości,
i*
*
Bóg jest — szczególnego podkreślenia wymaga przy
tym słówko „jest" w znaczeniu: Bóg jest rzeczywiście, to
* Na stronach 236-248 znajduje się wykaz tekstów, z których pocho­
dzą wypowiedzi Ojca Świętego.
7
znaczy działa i może działać. Nie jest jakimś odległym
początkiem czy jakimś nieokreślonym „punktem docelo­
wym naszego transcendowania". Nie abdykował na rzecz
stworzonej przez siebie maszynerii świata, nie został po­
zbawiony funkcji, dlatego że wszystko funkcjonuje samo.
Świat jest i pozostaje Jego światem; Jego czasem jest teraź­
niejszość, nie przeszłość. Może działać i działa — całkiem
realnie, teraz, w tym świecie i w naszym życiu. Czy Mu
ufamy? Czy widzimy Go jako coś rzeczywistego w ra­
chunku naszego życia, naszego dnia powszedniego? Czy
zrozumieliśmy, co oznacza pierwsza tablica Dziesięcior­
ga Przykazań, będąca właściwie fundamentalnym rosz­
czeniem pod adresem ludzkiego życia, odpowiednio do
trzech pierwszych próśb
Ojcze nasz,
które mieszczą w so­
bie tę pierwszą tablicę i pragną uczynić z niej podstawo­
wy kierunek naszego ducha, naszego życia?
2
*
...samego Boga takiego, jakim jest, nikt nigdy nie widział.
Jednak Bóg nie jest dla nas całkowicie niewidzialny, nie
pozostał po prostu niedostępny dla nas. Bóg pierwszy
nas umiłował, mówi cytowany List Janowy (por. 1J 4, 10),
i ta miłość Boga objawiła się pośród nas, stała się wi­
dzialna, ponieważ On „zesłał Syna swego Jednorodzone-
go na świat, abyśmy życie mieli dzięki Niemu" (1J 4, 9).
Bóg stał się widzialny: w Jezusie możemy oglądać Ojca
(por. J 14, 9).
3
8
Zgłoś jeśli naruszono regulamin