Teoria muzyki dla bystrzakow Wydanie II.pdf

(774 KB) Pobierz
Tytuł oryginalny: Music Theory For Dummies®, 2nd Edition
Tłumaczenie: Marcin Machnik
ISBN: 978-83-246-8880-7
Original English language edition Copyright © 2012 by John Wiley & Sons, Inc., Hoboken, New Jersey
All rights reserved including the right of reproduction in whole or in part any form.
This translation published by arrangement with Wiley Publishing, Inc.
Oryginalne angielskie wydanie Copyright © 2012 by John Wiley & Sons, Inc., Hoboken, New Jersey
Wszelkie prawa, włączając prawo do reprodukcji całości lub części w jakiejkolwiek formie, zarezerwowane.
Tłumaczenie opublikowane na mocy porozumienia z Wiley Publishing, Inc.
Translation copyright © 2014 by Helion S.A.
Wiley, the Wiley logo, For Dummies, the Dummies Man logo, A Reference for the Rest of Us!, The Dummies
Way, Dummies Daily, The Fun and Easy Way, Dummies.com, Making Everything Easier, and related trade dress
are trademarks or registered trademarks of John Wiley & Sons, Inc., and/or its affiliates in the United States and
other countries, and may not be used without written permission. All other trademarks are the property of their
respective owners. John Wiley & Sons, Inc., is not associated with any product or vendor mentioned in this book.
Wiley, the Wiley logo, For Dummies, the Dummies Man logo, A Reference for the Rest of Us!, The Dummies
Way, Dummies Daily, The Fun and Easy Way, Dummies.com, Making Everything Easier i związana z tym szata
graficzna są markami handlowymi John Wiley and Sons, Inc. i/lub firm stowarzyszonych w Stanach
Zjednoczonych i/lub innych krajach. Wykorzystywane na podstawie licencji.
Polish language edition published by Wydawnictwo Helion.
Copyright © 2014.
All rights reserved. No part of this book may be reproduced or transmitted in any form or by any means,
electronic or mechanical, including photocopying, recording or by any information storage retrieval system,
without permission from the Publisher.
Wszelkie prawa zastrzeżone. Nieautoryzowane rozpowszechnianie całości lub fragmentu niniej-szej publikacji
w jakiejkolwiek postaci jest zabronione. Wykonywanie kopii metodą kserograficz-ną, fotograficzną, a także
kopiowanie książki na nośniku filmowym, magnetycznym lub innym powoduje naruszenie praw autorskich
niniejszej publikacji.
Autor oraz Wydawnictwo HELION dołożyli wszelkich starań, by zawarte w tej książce informacje były kompletne
i rzetelne. Nie biorą jednak żadnej odpowiedzialności ani za ich wykorzystanie, ani za związane z tym ewentualne
naruszenie praw patentowych lub autorskich. Autor oraz Wydawnictwo HELION nie ponoszą również żadnej
odpowiedzialności za ewentualne szkody wynikłe z wykorzystania informacji zawartych w książce.
Materiały graficzne na okładce zostały wykorzystane za zgodą Shutterstock.
Drogi Czytelniku!
Jeżeli chcesz ocenić tę książkę, zajrzyj pod adres
http://dlabystrzakow.pl/user/opinie/temuby
Możesz tam wpisać swoje uwagi, spostrzeżenia, recenzję.
Wydawnictwo HELION
ul. Kościuszki 1c, 44-100 Gliwice
tel. 32 231 22 19, 32 230 98 63
e-mail: dlabystrzakow@dlabystrzakow.pl
WWW: http://dlabystrzakow.pl
Printed in Poland.
Kup książkę
Poleć książkę
Oceń książkę
Księgarnia internetowa
Lubię to! » Nasza społeczność
Spis tre ci
O autorach ....................................................................................................................13
Podzi kowania od autorów ...........................................................................................15
Wprowadzenie ...............................................................................................................17
O ksi ce .........................................................................................................................................17
Konwencje u yte w tej ksi ce ............................................................................................................18
Czego nie musisz czyta .....................................................................................................................18
Naiwne za o enia ..............................................................................................................................18
Jak podzielona jest ta ksi ka .............................................................................................................19
Cz I. Wprowadzenie do teorii muzyki ........................................................................................19
Cz II. Zestawianie nut ze sob ..................................................................................................19
Cz III. Ekspresja, czyli formy muzyczne, tempo, dynamika i wiele innych zagadnie .....................19
Cz IV. Dekalogi ......................................................................................................................20
Cz V. Dodatki .........................................................................................................................20
Ikony wykorzystane w ksi ce .............................................................................................................20
Co dalej ...........................................................................................................................................21
Cz
I. Wprowadzenie do teorii muzyki .................. 23
Rozdzia 1. Teoria muzyki? A co to w ogóle jest? .........................................................25
Archeologia narodzin muzyki i teorii muzyki .......................................................................................26
Zacznijmy od podstaw: fundamenty teorii muzyki ...............................................................................27
Wyja nienie podstaw: nuty, pauzy i bity .........................................................................................27
Przemieszczanie i czenie nut .......................................................................................................27
Studiowanie form i kompozycji muzycznych ...................................................................................28
W jaki sposób teoria mo e pomóc Twojej muzyce? ..............................................................................28
Rozdzia 2. Okre lanie warto ci nut .............................................................................31
Poznaj bit .........................................................................................................................................31
Rozpoznawanie nut i ich warto ci .......................................................................................................32
Przegl d nut i ich komponentów ....................................................................................................32
Odczytywanie warto ci nut ............................................................................................................34
Ca a nuta .........................................................................................................................................35
Pó nuta ............................................................................................................................................36
Kup książkę
Poleć książkę
6
Teoria muzyki dla bystrzaków
wier nuta .......................................................................................................................................36
Ósemki i jeszcze krótsze nuty .............................................................................................................37
Wyd u anie nuty za pomoc kropki lub uku .......................................................................................38
Wyd u anie nuty za pomoc kropki ................................................................................................38
czenie nut za pomoc uku ........................................................................................................39
czenie ró nych warto ci nut ............................................................................................................39
Rozdzia 3. Zrób sobie pauz ........................................................................................ 41
Rodzaje pauz ...................................................................................................................................41
Pauza ca onutowa ........................................................................................................................42
Pauza pó nutowa ..........................................................................................................................43
Pauza wier nutowa .....................................................................................................................43
Pauza ósemkowa i d u sze ............................................................................................................44
Wyd u anie pauz za pomoc kropki ...................................................................................................45
wiczenie taktów z nutami i pauzami .................................................................................................45
Rozdzia 4. Oznaczenia metrum .................................................................................... 47
Odszyfrowywanie oznaczenia metrum i taktu ......................................................................................47
Prostota rytmów prostych ..................................................................................................................49
Liczenie prostych schematów metrycznych w oparciu o takty ............................................................50
wiczenie liczenia w prostych schematach metrycznych ...................................................................51
Granie z o onych schematów metrycznych ..........................................................................................52
Liczenie z o onych schematów metrycznych w oparciu o takty ..........................................................53
wiczenie liczenia w z o onych schematach metrycznych .................................................................54
Wyczuwanie pulsacji asymetrycznych schematów rytmicznych ..............................................................55
Rozdzia 5. Granie do rytmu .......................................................................................... 59
Tworzenie schematów akcentowania i synkopy ....................................................................................59
Zg bianie ogólnej regu y akcentowania .........................................................................................59
Synkopa: uderzanie s abej cz ci taktu ...........................................................................................60
Nabieranie rozp du dzi ki przedtaktowi .............................................................................................61
Nieregularne podzia y rytmiczne: triole i duole ....................................................................................62
Urozmaicanie utworu triolami .......................................................................................................62
Duole ..........................................................................................................................................63
Cz
II. Zestawianie nut ze sob
............................65
Rozdzia 6. Nuty jako d wi ki (oraz o tym, gdzie je znale ) ........................................ 67
Poznaj pi ciolini , klucze i nuty .........................................................................................................67
Klucz wiolinowy ...........................................................................................................................68
Klucz basowy ...............................................................................................................................69
Nuty fortepianowe i C razkre lne ...................................................................................................69
Klucze C: altowy i tenorowy ..........................................................................................................70
Kup książkę
Poleć książkę
Spis tre ci
Identyfikowanie pó tonów, ca ych tonów i znaków chromatycznych na pi ciolinii ....................................71
Pó tony w praktyce .......................................................................................................................71
Skakanie o ca e tony .....................................................................................................................73
Zmiana wysoko ci d wi ku za pomoc znaków chromatycznych .......................................................74
Znajdowanie d wi ków na pianinie i gitarze .......................................................................................77
Szukanie nut na pianinie ...............................................................................................................77
Przyciskanie d wi ków na gitarze ..................................................................................................77
Mnemotechniki u atwiaj ce zapami tanie nut ......................................................................................79
7
Rozdzia 7. Opanowanie skal durowych i molowych .....................................................81
Schemat skali durowej .......................................................................................................................81
Skale durowe na pianinie i gitarze ..................................................................................................83
S uchanie skal durowych ...............................................................................................................85
Odkrywanie schematów skal molowych ...............................................................................................85
Granie naturalnych skal molowych na pianinie i gitarze ...................................................................86
Zabawa z harmoniczn skal molow na pianinie i gitarze ...............................................................88
Tworzenie wietnej muzyki na pianinie i gitarze na bazie melodycznej skali molowej .........................89
S uchanie skal molowych ...............................................................................................................91
Rozdzia 8. Znaki przykluczowe i ko o kwintowe ...........................................................93
Ko o kwintowe ..................................................................................................................................93
Krzy yki: Futro Cioci Gra yny Daj Agresywnej Ewie, Henryku .....................................................95
Bemole: Henryku, Ewie Agrestu Daj Gar Cichaczem, Fajt apo ...................................................95
Rozpoznawanie oznacze tonacji durowych ........................................................................................96
Identyfikowanie oznacze tonacji durowych i pokrewnych molowych .....................................................97
Przegl d znaków przykluczowych .......................................................................................................97
C-dur i a-moll naturalna ................................................................................................................98
G-dur i e-moll naturalna ................................................................................................................98
D-dur i h-moll naturalna ...............................................................................................................99
A-dur i fis-moll naturalna ..............................................................................................................99
E-dur i cis-moll naturalna ..............................................................................................................99
H-dur/Ces-dur i gis-moll/as-moll naturalne ...................................................................................100
Fis-dur/Ges-dur i dis-moll/es-moll naturalne .................................................................................101
Cis-dur/Des-dur i ais-moll/b-moll naturalne ..................................................................................101
As-dur i f-moll naturalna .............................................................................................................102
Es-dur i c-moll naturalna .............................................................................................................102
B-dur i g-moll naturalna ..............................................................................................................102
F-dur i d-moll naturalna ..............................................................................................................103
Rozdzia 9. Interwa y: odleg o ci mi dzy d wi kami ..................................................105
Rozszyfrowujemy interwa y harmoniczne i melodyczne ......................................................................105
Liczba stopni: liczymy linie i przestrzenie .....................................................................................106
Znaki chromatyczne: uwzgl dniamy pó tony .................................................................................108
Nazywanie interwa ów ................................................................................................................108
Kup książkę
Poleć książkę
Zgłoś jeśli naruszono regulamin