40_raport.pdf

(6729 KB) Pobierz
RAPORT 2021
ETAT W SIECI 2.0
ZDROWIE PSYCHICZNE POLSKICH NASTOLATKÓW
W NAUCE ZDALNEJ
FUNDACJA EDUKACJI ZDROWOTNEJ I PSYCHOTERAPII
RODZICE.CO
SPIS TREŚCI
DLACZEGO ETAT W SIECI 2.0?
................................................................................................3
Jakie skutki dla rozwoju i zdrowia psychicznego miała inwazja ekranów?
...........3
METODA i NAJWAŻNIEJSZE DANE
..........................................................................................4
CO MŁODZIEŻ CHCE BYŚMY USŁYSZELI?
.............................................................................7
Jak było, jak jest? Analiza porównawcza
..................................................................8
Postawy wobec nauki zdalnej ...................................................................................9
JAK NAUKĘ ZDALNĄ OCENIA SAMA MŁODZIEŻ?
...................................................................11
„Co jeszcze chciałbyś, by dorośli usłyszeli o Waszej aktualnej sytuacji?”
...........11
PROBLEMY EMOCJONALNE I DEPRESYJNOŚĆ
......................................................................13
PROBLEM IZOLACJI SPOŁECZNEJ
.........................................................................................15
„Co jeszcze chciałbyś, by dorośli usłyszeli o Waszej aktualnej sytuacji?”
...........15
MYŚLI O ŚMIERCI
.................................................................................................................17
„Co jeszcze chciałbyś, by dorośli usłyszeli o Waszej aktualnej sytuacji?”
...........17
ZŁY STAN PSYCHICZNY
.........................................................................................................20
„Co jeszcze chciałbyś, by dorośli usłyszeli o Waszej aktualnej sytuacji?”
............20
To jest ważne dla młodzieży
......................................................................................21
Młodzież ma też dość siedzenia cały dzień przed ekranami
.................................22
Część osób, ma poczucie przytłoczenia dodatkowymi obowiązkami
...................23
Wiele osób, prosi dorosłych wprost o wsparcie emocjonalne
...............................23
REKOMENDACJE ..................................................................................................................25
Co można zrobić w zaistniałej sytuacji? Działania doraźne
....................................25
Co już zrobiliśmy?
.......................................................................................................26
Literatura przedmiotu ...........................................................................................................28
Etat w sieci 2.0 Zdrowie psychiczne polskich nastolatków w nauce zdalnej.
DLACZEGO ETAT W SIECI 2.0?
Gdy w maju 2020 roku Fundacja Edukacji Zdrowotnej i Psy-
choterapii przeprowadziła badanie wśród młodzieży (Raport
2020. Etat w sieci), dotyczące funkcjonowania młodych w czasie
lockdownu, wyłonił się przytłaczający obraz ich życia. Zdalna
stała się praca, zdalna nauka, zdalne kontakty z rodziną i przy-
jaciółmi, zdalna rozrywka. Choć część młodzieży radziła sobie
w tej sytuacji bardzo dobrze, większość przeżywała trudności.
Wszyscy jednak uważali, że nadmiarowy czas spędzany przed
ekranem na dłuższą metę zaburza ich funkcjonowanie.
Jakie skutki dla rozwoju i zdrowia psy-
chicznego miała inwazja ekranów?
Pod koniec roku szkolnego
2019/2020 dzieci i młodzież wy-
rabiały dziennie etat z nadgo-
dzinami przed ekranem. Choć
w lutym 2020 roku średnia czasu
spędzanego przez młodzież przed
ekranami wynosiła i tak dużo: 5
godzin dziennie, w maju 2020 roku
średnia ta podskoczyła do 9 godzin
dziennie.
Ponad połowa (51%) nastolat-
ków miała problemy ze
snem, 40% nastolatków
zauważyła u siebie objawy
uzależnienia od nowych
mediów.
Po d kon ie c l i s topa-
da, w kolejnej fali na-
uki zdalnej i izolacji
społecznej zaczęliśmy
otrzymywać niepokoją-
ce sygnały od dyrekto-
rów szkół i nauczycieli.
Fundacja Edukacji Zdrowotnej i Psychoterapii
Oto wielu uczniów przestało w ogóle anga-
żować się w naukę. Przymuszeni, odsiady-
wali swoje przed ekranem w czasie
e-lekcji, jednak ich aktywność była
szczątkowa. Dotyczyło to również
uczniów wybitnie zdolnych, w nor-
malnych warunkach doskonale
funkcjonujących w szkole.
Dlatego postanowiliśmy, prze-
prowadzić kolejne badanie ‒ tym
razem koncentrując się na samej
nauce zdalnej oraz na zdrowiu
psychicznym młodzieży.  
Trudno jest się zmotywować do nauki, a wizja że
to się kiedyś skończy wcale nie poprawia sytuacji.
Czuję się źle. Jest nam bardzo trudno.*
*Wybrane wypowiedzi, Raport 2.0, N=272, wiek 11-18 lat
3
Etat w sieci 2.0 Zdrowie psychiczne polskich nastolatków w nauce zdalnej.
METODA i NAJWAŻNIEJSZE DANE
Na nasz apel odpowiedziało 5 szkół podstawowych i po-
nadpodstawowych, rozprowadzając ankietę wśród uczniów,
po części przeprowadziliśmy ją za powiernictwem współ-
pracujących z nami organizacji. W rezultacie uzyskaliśmy
906 odpowiedzi
(806 od osób w wieku 11-18 lat i kolejne
100 od młodych dorosłych 18-26 lat). W naszym raporcie
koncentrujemy się na danych dotyczących nieletnich.
Nie występują znaczące różnice między
płciami, ani w zależności od wieku, dlatego
dane podajemy zbiorczo.
Średnia czasu przed ekranem okazała
się już nie wzrastać
‒ tak jakby, 9 godzin
dziennie stanowiło pewien próg wysyce-
nia ekranami.
Aż 62% nastolatków ma problemy ze
snem.
Niepokój budziły dane już w okresie
pierwszego lockdownu, gdzie ponad połowa
naszych ankietowanych nastolatków 51%,
(Raport 2020. Etat w sieci) miała proble-
my ze snem: zasypianiem, budzeniem się
w nocy czasem nawet na kilka godzin, czy
niewysypianiem się. Grudniowe badanie
nie tylko potwierdziło, że młodzi „śpią
gorzej” (zarówno ilościowo jak i jakościowo),
ale wskazało również na znaczący wzrost
zagrożenia, bo aż o 11 punktów procento-
wych na przestrzeni kilku miesięcy.
W oczy rzuca się przeważający
negatywny
stosunek do idei nauczania zdalnego, po-
czucie izolacji,
frustracji związanej z nie
radzeniem sobie z tą sytuacją, cierpienia
związanego z izolacją społeczną.
W badaniu wykorzystaliśmy kwestiona-
riusz depresyjności Becka (eliminując z nie-
go pytanie dotyczące aktywności seksualnej,
ze względu na adresata ‒ osoby nieletnie).
Wybraliśmy ten akurat test, a nie testy
depresyjności dedykowane nastolatkom,
ponieważ zawiera dobrze sformułowane
pytania dotyczące stanu psychicznego, dają-
ce solidną podstawę do analizy jakościowej
zagadnienia.
Badanie przeprowadzono w grudniu 2020 r.
www.rodzice.co
4
Etat w sieci 2.0 Zdrowie psychiczne polskich nastolatków w nauce zdalnej.
Najważniejsze dane:
43% badanych myśli o śmierci
75% badanych martwi się o przyszłość
62% badanych ma problemy ze snem
70% czuje się bardziej nerwowymi
i rozdrażnionymi niż wcześniej
Fundacja Edukacji Zdrowotnej i Psychoterapii
5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin