Brague R. Prawo Boga Filozoficzna historia przymierza.pdf

(15375 KB) Pobierz
P
rawo
B
oga
R
émi
B
r a g u e
F
ilozoficzna historia
P
rzymierza
Teologia PolitqCn
7a
\/ / a v s 7 .a w a
T014-
S
pis treści
Przedmowa...........................................................................
W stęp...........................................................................
Część I.
P o cz ą tk i..........................................................................
Rozdział pierwszy.
Prehistoria................................................
Rozdział drugi.
Grecka idea prawa boskiego.......................
Rozdział trzeci.
Historyczne uwarunkowania Przymierza
Część druga.
Prawa b o ż e ...........................................................
Rozdział czwarty.
Państwo i Prawo. Starożytny Iz ra e l.. .
Rozdział piąty.
Prawodawstwo świętych k s ią g ..................
Część trzecia.
Następstwo cz a só w .........................................
Rozdział szósty.
Religie-matki i religie-córki.......................
Rozdział siódmy.
Obowiązujące p ra w o ...............................
Część czwarta.
Prawa i miasta średniowiecza.....................
Rozdział ósmy.
Judaizm: Prawo bez m ia s ta .......................
Prawo Boga
Rémi Brague
Rozdział dziewiąty.
Chrześcijaństwo: konflikt p ra w .......................... 2 5 5
Rozdział dziesiąty.
Islam: siła zostaje przy prawie............................... 291
Część piąta.
Średniowieczni myśliciele o prawie boskim ..................
Rozdział jedenasty.
Cele prawa: islam ...................................................
Rozdział dwunasty.
Prawo jako cel: ju d a iz m ......................................
Rozdział trzynasty.
Koniec prawa: chrześcijaństwo............................
311
315
371
41 3
Część szósta.
Bez prawa i w iary................................................................ 4 5 3
Rozdział czternasty.
Nowożytność: destrukcja idei prawa boskiego 455
Rozdział piętnasty.
Nowożytny judaizm i nowożytny is la m .......... 4 8 9
Konkluzja.................................................................................... 501
Bibliografia.................................................................................. 515
Indeks osobow y...............................................................
555
P
rzedmow a
Celem moje] książki jest analiza pojęcia prawa boskiego1. Pojęcie to
zakłada, że działalność człowieka oparta jest na normach wywodzących
się z boskiego źródła. Istniały niegdyś miejsca, w których prawo mające na
celu kierowanie ludzkim zachowaniem określane było jako prawo boskie.
Każde z tych pojęć, zarówno prawo, jak i boskość, rozumiane było na
różne sposoby, co potęgowało jeszcze dwuznaczność wynikającej z tego
połączenia formuły.
W rozważaniach nad związkiem między prawem a boskością pra­
gnąłem zastosować podejście obecne już w poprzedniej mojej pracy, za­
tytułowanej
LaSagesse
dum onde,
w której ana
1
Wtytule książki autor używa wyrażenia, w którym po rzeczowniku prawo stoi inny rzeczownik -
Bóg. Jednakwtekście książki posługuje się wyrażeniem, wktórymwystępuje przymiotnik „boskie".
Według zasad pisowni ustalonych przez Komisję Języka Religijnego Rady Języka Polskiego przy
Prezydium Polskiej Akademii Nauk poprawne wjęzyku polskimjest wyrażenie „prawo Boże" (por.
R. Przybylska, W Przyczyna,
Pisownia słownictwa religijnego
[Teolingwistyka 10], Tarnów2011,
.
s. 66-67). Wtej publikacji, ze względu najej charakter, używane jednak będzie wyrażenie „prawo
boże". O ile bowiempolskie normyjęzykowe odnoszą się do Boga religii monoteistycznych, otyle
filozoficzne analizy przedstawione wtej książce mają za przedmiot każde prawo odwołujące się
do autorytetu bóstw różnych religii, wtym poIiteistycznych (por. Wstęp) [przyp. red.].
Zgłoś jeśli naruszono regulamin