Czesław Kupisiewicz - Dydaktyka. Podręcznik akademicki.pdf

(9927 KB) Pobierz
Cz. Kupisiewicz,
Dydaktyka,
Kraków 2012
ISBN: 978-83-7850-057-5, © by Oficyna Wydawnicza „Impuls” 2012
© Copyright by Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2012
Redakcja naukowa serii: prof. dr hab. Bogusław Śliwerski
Recenzje: prof. dr hab. Dorota Klus-Stańska
prof. dr hab. Tadeusz Lewowicki
Opiekun projektu: Jolanta Świetlikowska
Opracowanie edytorskie książki: kaziki.pl
Projekt okładki: Anna M. Damasiewicz
www.damasiewicz.idesigner.pl
Grafika na okładce © Luca Sorin|sxc.hu
ISBN:
978-83-7587-905-6
ISBN:
987-83-7587-906-6
ISBN:
978-83-7587-922-3
ISBN:
978-83-7850-057-5
Oficyna Wydawnicza „Impuls”
30-619 Kraków, ul. Turniejowa 59/5
tel. (12) 422–41–80, fax (12) 422–59–47
www.impulsoficyna.com.pl, e-mail: impuls@impulsoficyna.com.pl
Wydanie trzynaste zmienione, Kraków 2012
Cz. Kupisiewicz,
Dydaktyka,
Kraków 2012
ISBN: 978-83-7850-057-5, © by Oficyna Wydawnicza „Impuls” 2012
Spis treści
Wprowadzenie do serii Pedagogika Nauce i Praktyce
Słowo od autora
..................
7
17
20
25
26
35
55
65
66
85
...................................................................
Wstęp
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
POJĘCIE I PRZEDMIOT DYDAKTYKI
Rozdział 1
Rozdział 2
Rozdział 3
Dydaktyka jako nauka
Podstawowe pojęcia
....................................
..........................................
............................................
................................
Metody badań dydaktycznych
PROCES KSZTAŁCENIA
Rozdział 4
Rozdział 5
Rozdział 6
Rozdział 7
Rozdział 8
Rozdział 9
.....................................................
..................................................
............................
Cele kształcenia
Nowożytne systemy dydaktyczne
Zasady i reguły nauczania
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
106
Metody nauczania
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
127
Formy organizacyjne nauczania
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
165
Środki kształcenia
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
188
Cz. Kupisiewicz,
Dydaktyka,
Kraków 2012
ISBN: 978-83-7850-057-5, © by Oficyna Wydawnicza „Impuls” 2012
6
DYDAKTYKA. PODRĘCZNIK CZĘŚCIOWO PROGRAMOWANY
SKŁADNIKI PROCESU KSZTAŁCENIA
Rozdział 10
Uczeń
Rozdział 11
Nauczyciel
.................................
209
210
223
235
..............................................................
........................................................
.................................................
Rozdział 12
Treść kształcenia
Rozdział 13
Szkoła
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
258
DYDAKTYCZNE PROBLEMY WSPÓŁCZESNOŚCI
. . . . . . . . . . . . . . . . . .
281
Rozdział 14
Niepowodzenia szkolne. Przyczyny i dydaktyczne środki
zaradcze
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
282
Rozdział 15
Dydaktyczne aspekty nierówności szans edukacyjnych
Rozdział 16
..
304
Próba dydaktycznego bilansu XX i pierwszej dekady
XXI wieku
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
315
Bibliografia
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
331
Indeks rzeczowy
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
338
Indeks osób
.......................................................................
343
Cz. Kupisiewicz,
Dydaktyka,
Kraków 2012
ISBN: 978-83-7850-057-5, © by Oficyna Wydawnicza „Impuls” 2012
Wprowadzenie do serii
Pedagogika Nauce i Praktyce.
Dydaktyka klasyczna
w postnowoczesnym społeczeństwie
rzekazujemy czytelnikom podręcznik wybitnego pedagoga-dydaktyka,
komparatysty i badacza dziejów oświaty, członka rzeczywistego Polskiej
Akademii Nauk PAN profesora Czesława Kupisiewicza. W dobie płyn-
nej ponowoczesności wydawałoby się, że nie ma już miejsca na klasykę, tradycję,
na tę wiedzę, która trwała przez wieki, służąc wielu pokoleniom przygotowują-
cym się do jednego z najpiękniejszych zawodów ludzkości, jakim jest szeroko
pojmowane nauczycielstwo. Humaniści, a zwłaszcza pedagodzy, szukając
współczesnych ujęć modeli kształcenia i wychowania, odmiennego klimatu czy
jakiegoś szczególnego sposobu podejścia do dziecka, jego rodziców czy nauczy-
cieli, zdają sobie sprawę z konieczności zachowania tych idei i rozwiązań prak-
tycznych, które są ponadczasowe, aktualne, niezmienne w swej istocie. Tak
właśnie jest z badaniami historycznymi, które wzbogacane są jedynie nowymi
technologiami odkrywania minionych zdarzeń i procesów oraz dociekania ich
przyczyn. Niezmienne zaś pozostają podstawowe metody ich analiz i interpre-
tacji. Podobnie jest z dydaktyką, najstarszą i najbardziej zbliżoną – w sposobie
dowodzenia wartości idei, modeli i ich zastosowań w procesie uczenia się oraz
P
Zgłoś jeśli naruszono regulamin