Esej o człowieku Wstęp do filoz kult Cassirer E.pdf
(
18148 KB
)
Pobierz
Ernst
Cassirer
ESEJ
O
CZŁOWIEKU
WSTĘP
DO
FILOZOFII
KULTURY
WARSZAWA
t977
SPIS
RZECZY
Przedmowa
—
napisał
Bogdan
Suchodolski
....
5
Wstęp
............................................... ................................
33
Część
pierwsza
CZYM
JEST
CZŁOWIEK
I
Kryzys
wiedzy
człowieka
o
sobie
samym
. .
A
•
41
II
Klucz
do
natury
człowieka:
symbol
. . .
*.
.
77
III
Od
reakcji
zwierzęcych
do
odpowiedzi
ludzkich
83
IV
Ludzki
świat
czasu
i
przestrzeni..............................
108
V
Fakty
i
ideały
..........................................................
131
Część
druga
CZŁOWIEK
I
KULTURA
VI
VII
VIII
IX
X
XI
Definicja
człowieka
w
kategoriach
kultury
. .
145
Mit
i
religia......................................................
.
159
Język
.....................................................................
.219
Sztuka
.
.... ................................................................
265
Historia
..................................................
320
Nauka
.........................................................................
378
Podsumowanie
i
zakończenie..............................................
401
PRZEDMOWA
W
ćwierć
wieku
po
ogłoszeniu
przez
Ernsta
Cas
sirera
w
Nowym
Jorku
An
Essay
on
Man
książka
ta
staje
się
dostępna
polskiemu
czytelnikowi
w
jego
oj
czystym
języku;
ale
jeśli się
zważy,
iż
ów
Esej
o
czło
wieku
był
syntetyczną
rekapitulacją
wielkiego,
trzy-
tomowego
dzieła
Cassirera
Die
Philosophie
der
sym-
bołischen
Formen,
które
ukazało
się
w
Berlinie
w
la
tach
1923—9
—
będziemy
mogli
łatwo
obliczyć,
iż
pół
wieku
wynosi
opóźnienie,
z
jakim
głośna
i
szeroko
dyskutowana
koncepcja
symbolizmu
zostaje
przedsta
wiona
szerszym
kręgom
ludzi
zainteresowanych
pro
blematyką
człowieka
i
kultury
w
naszym
kraju.
Nie
dla
przekornego
wypominania
naszych
opóź
nień
w
przekładowej
polityce
wydawniczej
rozpoczy
namy
od
wskazania
na
kalendarz;
daty
te
mają
ważne
znaczenie
merytoryczne,
ponieważ
pozwalają
skon
struować
właściwą
perspektywę,
w
jakiej
dzieło
Cas
sirera
powinno
być
dziś
widziane.
Jest
nam
ono
bo
wiem
wciąż
jeszcze
bardzo
bliskie,
chociaż
stało
się
już
—
równocześnie
—
bardzo
dalekie.
•
Ta
dwoistość
nie
jest
czymś
niezwykłym;
wręcz
przeciwnie,
jest
ona
—
od
najdawniejszych
czasów
•—
znamieniem
wszystkich
autentycznych
dzieł
filozoficz
nych
towarzyszących
zawsze,
przez
wieki,
aktualnie
żyjącym
pokoleniom
i
będących
przeciwko
nim
zara
zem.
Filozofia
jest
wiecznie
żywa
dzięki
temu,
iż
trwa
jako
dialog,
przybierający
niejednokrotnie
po
stać
dramatycznego
sporu,
w
którym
nie
tylko
to
jest
nam
bliskie,
co
potwierdza
nasze
mniemania,
lecz
i
to
także
—
a
często
właśnie
to
staje
się
bliskie
jak
naj
5
bardziej
—
czemu
musimy
zaprzeczyć,
aby
ocalić
wierność
nowym
prawdom,
ukazującym
się
w
naszych
nowych
wizjach
świata
i
w
nowych
doświadczeniach
naszej
własnej
istoty.
Prosty,
ewolucyjny
rozwój
akceptowanych
idei
jest
tylko
jednym
nurtem
dziejo
wych
przemian
filozofii;
ich
nurtem
drugim,
głębszym
i
bardziej
twórczym,
jest
zaprzeczenie.
Hegel
miał
ra
cję
twierdząc,
iż
w
naturę
bytu
głębiej
sięga
sprzecz
ność
niż
tożsamość.
Co
sprawiło,
iż
dzieło
Cassirera
stało
się
już
tak
da
lekie,
chociaż
zachowało
nadal
swą
bliskość?
Czyn
nikiem
tym
nie
były
subiektywne
upodobania
ani
intelektualna
moda,
zachęcająca
tak
często
do
zmiany
stanowisk
i
ocen.
Pół
wieku,
które
minęło
od
czasu
sformułowania
teorii
„form
symbolicznych”,
było
okresem
historycznie
bogatym
i
ważnym,
okresem
wielkich
i
zwrotnych
wydarzeń.
Był
to
okres
gorz
kiej
refleksji
nad
granicami
humanizmu,
spowodo
wanej
przez
nieoczekiwaną
—
po
dziesięcioleciach
pokoju
-—
wielką
wojnę
światową,
a
zarazem
okres
nowych
nadziei
humanizmu
społecznego,
którego
ho
ryzonty
ukazała
październikowa
rewolucja;
był
to
okres
triumfu
faszyzmu,
potęgi
jego
wodzów
i
jego
mitów,
okres
daremnych
prób
wyjścia
z
„czasów
po
gardy".
ku
nowej
wizji
człowieczeństwa;
okres
dru
giej
wojny,
światowej
i
epoki
wielkich
pieców",
a
zarazem
nieustraszonego
męstwa
tych
wszyst
kich
—
żołnierzy
i
ludności
cywilnej
—
którzy
przy
gotowywali
zwycięstwo;
okres
nowych
nadziei,
za
ćmionych
od
początku
pamięcią,
której
nic
nie
mogło
przekreślić,
o
tym,
co
człowiek
mógł
uczynić
człowie
kowi,
oraz
trwogą,
co
może
się
jeszcze
stać
ze
świa
tem
i
ludźmi,
dysponującymi
energią
atomową;
(Ares
społeczno-narodowych
rewolucji,
zmierzających,
do
stworzenia
warunków
ludzkiego
życia
na
wielkich
te
renach
globu
ziemskiego
eksploatowanych
od
wie
ków
przez
kolonizatorów,
okres
triumfu
socjalizmu
budującego
nowy
kształt
społecznego
życia,
a
więc
i
nową
wizję
człowieka,
okres
niebezpiecznego
wzro
stu
imperialistycznej
potęgi.
Filozofia
człowieka,
która
miałaby
wyrażać
współ
czesną
samowiedzę
ludzi,
nie
mogłaby
pominąć
do
6
świadczeń
wyniesionych
z
tych
lat
bogatych
i
drama
*
tycznych,
ukazujących
ze
szczególną
ostrością
wiel
kość
i
małość
człowieka,
a
zarazem
jego
nowe
możli
wości
działania.
Nie
mogłaby
pominąć
tych
weryfika
cji,
które
w
stosunku
do
historycznego
dziedzictwa
muszą
być
przeprowadzane,
ani
tych
zmian
w
perspe
ktywach,
jakie
kształtują
przeszłość
oglądaną
z
iło
wych
pozycji,
ani
wreszcie
tych
przemian,
które
w
in
terpretacji
filozoficznych nurtów,
zachodzą
w
wyniku
.
nowego
układu
sił
ideologicznych
i
nowej
linii
frontu
walki
o
przyszłość.
Właśnie
dlatego
autentycznie
nowoczesna
filozofia
człowieka
-—
bardziej
niż
kiedykolwiek
dawniej:
—
niechętna
jest
rozwiązaniom idealistycznym,
bardziej
powściągliwa
w
radości
rzekomego
odnalezienia
.Jed
nej
zasady"
antropologicznej,
dość
daleka
od
egzy
stencjalnego
pesymizmu
i
technokratycznej
egzalta
cji,
bardziej
czujna
wobec
humanistycznego
sensu,
jaki
zawierają
wielkie
procesy
społeczne
współczes
nego
świata.
2
Zbudowania
tej
historycznej
perspektywy
sam
autor
wcale
nam
nie
ułatwia.
Bo
chociaż
jego
filozo
ficzna
działalność
trwała
przez
długie
dziesiątki
lat
—
Cassirer
urodził
się
w
roku
1874,
zmarł
w
roku
1945
—-
była
ona
wierna
właściwie
tylko
historycznym
czasom
jego
młodości.
Ukształtowana
w
tym
okresie
filozoficzna
postawa
Cassirera
zyskiwała
w
później
szych
okresach
dziejów
XX
wieku
i
jego
własnej
bio
grafii
coraz
większą
trwałość,
rodziła
coraz
bardziej
dojrzałe
owooe,
ale
nie
była
wcale
„otwarta”
ani
na
wielkie
dziejowe
wydarzenia,
ani
nawet
na
drama
tyczne,
osobiste
losy
autora.
Esej
o
człowieku
pisany
był
w
końcowych
latach
drugiej
wojny
światowej,
na
życzenie
przyjaciół
Cąś-
sirera,
domagających
się
od
niego,
aby
przygotował
angielskie
wydanie
Filozofii
form
symbolicznych.
Cassirer
stwierdzał
we
wstępie,
iż
„opublikowanie
książki
pomyślanej
i
napisanej
więcej
niż
ćwierć
wie
7
Plik z chomika:
Aizococ
Inne pliki z tego folderu:
Evola J. Na antypodach modernizmu.djvu
(27799 KB)
Evola Na antypodach modernizmu.txt
(567 KB)
Evola J. Na antypodach modernizmu.docx
(298 KB)
Evola J. Na antypodach modernizmu.pdf
(1874 KB)
Gogacz M. Platonizm i arystotelizm.pdf
(979 KB)
Inne foldery tego chomika:
Arystoteles
Bocheński
Copleston
Domański
Ehrlich
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin