Bogusław Nierenberg - Zarzadzanie Mediami. Ujecie Systemowe.pdf

(3531 KB) Pobierz
Bogusław Nierenberg
ZARZĄDZANIE
MEDIAMI
UJĘCIE SYSTEMOWE
TEKSTY
KU LT U RY
W Y DAW N I C T W O U N I W E R S Y T E T U J AG I E L LO Ń S K I E G O
%RJXVïDZ 1LHUHQEHUJ
ZARZĄDZANIE
MEDIAMI
8-}&,( 6<67(02:(
7(.67<
.8 /7 8 5<
: < '$: 1 , & 7 : 2 8 1 , : ( 5 6 < 7 ( 7 8 - $* , ( / /2 6 . , ( * 2
Publikacja dofinansowana przez Uniwersytet Jagielloński ze środków Wydziału Zarządzania
i Komunikacji Społecznej oraz Instytutu Kultury
RECENZENT
dr hab. Stanisław Jędrzejewski, prof. ALK
PROJEKT OKŁADKI
Agnieszka Winciorek
© Copyright by Bogusław Nierenberg & Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego
Wydanie I, Kraków 2011
All rights reserved
Niniejszy utwór ani żaden jego fragment nie może być reprodukowany, przetwarzany i roz-
powszechniany w jakikolwiek sposób za pomocą urządzeń elektronicznych, mechanicznych,
kopiujących, nagrywających i innych oraz nie może być przechowywany w żadnym systemie
informatycznym bez uprzedniej pisemnej zgody Wydawcy.
ISBN 978-83-233-3192-6
www.wuj.pl
Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego
Redakcja: ul. Michałowskiego 9/2, 31-126 Kraków
tel. 12-631-18-81, 12-631-18-82, fax 12-631-18-83
Dystrybucja: tel. 12-631-01-97, tel./fax 12-631-01-98
tel. kom. 506-006-674, e-mail: sprzedaz@wuj.pl
Konto: PEKAO SA, nr 80 1240 4722 1111 0000 4856 3325
Spis treści
Wstęp ............................................................................................................................
9
Część I
1. Geneza nauk o zarządzaniu .................................................................................
1.1 Zarządzanie w ujęciu historycznym...........................................................
1.2. Zarządzanie jako dyscyplina naukowa ......................................................
1.3. Zarządzanie w ujęciu humanistycznym ....................................................
2. Metodologia systemowa. Systemy i modele medialne .....................................
2.1. Koncepcje systemowe ..................................................................................
2.2. Systemy medialne .........................................................................................
3. Istota zarządzania mediami – dualna natura przedsiębiorstw medialnych...
3.1. Zarządzanie mediami w ujęciu historyczno-metodologicznym ............
3.2. Koncepcje teoretyczne zarządzania mediami ...........................................
3.3. Zarządzanie mediami w ujęciu systemowym ...........................................
3.4. Zakres i przedmiot zarządzania mediami .................................................
23
23
29
34
43
43
47
67
67
71
75
79
Część II
4. Systemy i rynki informacyjne ..............................................................................
4.1. Systemowe i ekonomiczne aspekty informacji .........................................
4.2. Informacja jako zasób ..................................................................................
4.3. Wykluczenie informacyjne – postulat nieustannej edukacji ..................
5. Ekonomiczne aspekty zarządzania mediami .....................................................
5.1. Ekonomika mediów jako obszar badań.....................................................
5.2. Rynki medialne .............................................................................................
5.3. Zarządzanie finansami organizacji medialnych .......................................
6. Zarządzanie reklamą .............................................................................................
6.1. Geneza reklamy ............................................................................................
6.2. Agencje reklamowe i ich zadania ...............................................................
6.3. Kampanie reklamowe ..................................................................................
6.4. Wybrane metody badania reklamy ............................................................
89
89
92
100
105
105
112
118
127
128
131
136
140
8
Spis treści
Część III
7. Menedżerowie i dziennikarze ..............................................................................
7.1. Zasoby ludzkie w mediach .........................................................................
7.2. Menedżerowie (sternicy mediów).............................................................
7.3. Dziennikarze ................................................................................................
8. Strategie organizacji medialnych. Wartość dla odbiorców ..............................
8.1. Strategia a komunikacja marketingowa ...................................................
8.2. Medialny łańcuch wartości ........................................................................
8.3. Tworzenie wartości w organizacjach medialnych...................................
9. Prawne i etyczne aspekty zarządzania mediami ...............................................
9.1. Granice wolności mediów ..........................................................................
9.2. Dziennikarskie kodeksy deontologiczne ..................................................
9.3. Manipulacje medialne ................................................................................
10. Trendy rozwojowe organizacji medialnych. Wyznaczniki medialnej
przyszłości ..............................................................................................................
10.1. Język nowych mediów ................................................................................
10.2. Wyzwania dla menedżerów .......................................................................
10.3. Media publiczne ..........................................................................................
Podsumowanie.............................................................................................................
Bibliografia (wybrane pozycje) ..................................................................................
Spis tabel, rysunków i wykresów ...............................................................................
Indeks nazwisk .............................................................................................................
Indeks rzeczowy...........................................................................................................
153
153
160
169
177
177
181
191
201
201
207
210
217
219
222
227
231
237
259
261
265
Zgłoś jeśli naruszono regulamin