Anna Kozłowska - Oddzialywanie mass mediow.pdf

(6991 KB) Pobierz
ODDZIAŁYWANIE
MASS
M EDI ÓW
SZKO£A G£ÓWNA HANDLOWA W WARSZAWIE
WARSZAWA 2006
Anna Koz³owska
Spis treœci
Wprowadzenie
................................................................................................................................. 9
Rozdzia³ 1
Komunikowanie. Zarys problematyki
....................................................................................... 17
1.1. Rola komunikowania w ¿yciu spo³ecznym .......................................................................... 17
1.2. Podstawowe poziomy komunikowania ............................................................................... 19
1.3. Podstawowe pojêcia i modele procesu komunikowania ................................................... 25
1.4. Komunikat jako g³ówny element procesu komunikowania .............................................. 34
1.5. Komunikowanie werbalne i niewerbalne ............................................................................. 37
Rozdzia³ 2
Rozwój badañ nad komunikowaniem masowym
.................................................................... 41
2.1. Komunikowanie masowe. Zakres pojêcia ............................................................................ 41
2.2. Rozwój œrodków komunikowania masowego ..................................................................... 44
2.3. Rozwój badañ nad komunikowaniem masowym ............................................................... 53
2.3.1. Model bodziec–reakcja .................................................................................................. 54
2.3.2. Model uwzglêdniaj¹cy osobowoœæ cz³owieka ............................................................ 56
2.3.3. Model zró¿nicowanego wp³ywu mass mediów
na zró¿nicowanych odbiorców .................................................................................... 57
2.3.4. Model interaktywnego procesu komunikowania ..................................................... 62
2.4. Problem badania zawartoœci komunikatów masowych ..................................................... 63
6
Oddzia³ywanie mass mediów
Rozdzia³ 3
Rola, cele i funkcje mass mediów
................................................................................................ 67
3.1. Cele, zadania, funkcje. Zakres pojêæ ...................................................................................... 67
3.2. Podstawowe typologie funkcji mass mediów ...................................................................... 69
3.3. Charakterystyka podstawowych funkcji mass mediów .................................................... 77
3.3.1. Potrzeba informacji jako podstawowa potrzeba cz³owieka ..................................... 77
3.3.2. Mass media jako Ÿród³o interpretacji rzeczywistoœci ................................................ 79
3.3.3. Mass media w procesie socjalizacji ............................................................................... 87
3.3.4. Rozrywkowa funkcja mass mediów ............................................................................ 91
3.4. Mass media w procesie komunikowania publicznego ....................................................... 92
3.4.1. Mass media w procesie komunikowania komercyjnego .......................................... 92
3.4.2. Mass media w procesie komunikowania politycznego ........................................... 100
3.4.3. Mass media w procesie komunikowania spo³ecznego ............................................ 108
Rozdzia³ 4
Wp³yw mass mediów na ¿ycie spo³eczne
................................................................................ 117
4.1. Mass media w procesie komunikowania miêdzykulturowego ....................................... 117
4.2. Podstawowe sfery oddzia³ywania œrodków masowego przekazu ................................. 119
4.2.1. Oddzia³ywanie mass mediów na poczucie czasu ................................................. 119
4.2.2. Oddzia³ywanie mass mediów na postrzeganie przestrzeni ............................... 120
4.2.3. Oddzia³ywanie mass mediów na postrzeganie rzeczywistoœci .......................... 122
4.3. Mass media w procesie budowania wiêzi spo³ecznych .................................................... 125
4.3.1. Wp³yw mass mediów na kontakty poœrednie ....................................................... 125
4.3.2. Wp³yw mass mediów na kontakty bezpoœrednie ................................................. 129
4.3.3. Mass media jako uczestnik ¿ycia spo³ecznego ...................................................... 133
4.4. Cz³owiek w mass mediach, czyli bliskoœæ na dystans ........................................................ 136
4.5. Zaistnieæ w spo³eczeñstwie ................................................................................................... 139
Rozdzia³ 5
Wp³yw mass mediów na to¿samoœæ cz³owieka
....................................................................... 147
5.1. Cz³owiek w poszukiwaniu to¿samoœci ............................................................................... 147
5.2. Trzy p³aszczyzny wp³ywu mass mediów na odbiorcê ...................................................... 148
5.2.1. P³aszczyzna poznawcza .............................................................................................. 149
5.2.2. P³aszczyzna emocjonalna ............................................................................................ 156
5.2.3. P³aszczyzna behawioralna .......................................................................................... 157
5.3. Dziecko – rodzina – media .................................................................................................... 158
5.4. Konsekwencje negatywnego obrazu rzeczywistoœci medialnej ..................................... 166
Zgłoś jeśli naruszono regulamin