PPO3.pdf

(172 KB) Pobierz
Podstawy programowania obiektowego
wykład 3 – tablice
// na poprzednim wykładzie:
static void
Main(string[] args)
{
// warunki
int
liczba =
int.Parse(Console.ReadLine());
if
(liczba > 0)
Console.WriteLine("liczba
większa od 0");
else if
(liczba < 0)
Console.WriteLine("liczba
większa od 0");
// pętle
int
suma = 0;
for
(int i = 1; i <= 10; ++i)
suma += i;
Console.WriteLine("suma:
{0}",
suma);
Console.ReadKey();
}
1/30
Tablica
– struktura składająca się ustalonej liczby elementów tego samego typu.
static void
Main(string[] args)
{
int[]
ar;
// deklaracja zmiennej tablicowej
ar =
new int[6];
// tworzenie 6-elementowej tablicy
// często używane również:
int[]
ar =
new int[6];
// indeksowanie: od ar[0] do ar[5]
ar[0] = 5;
ar[1] = 3;
ar[3] = 2;
ar[5] = 7;
Console.WriteLine(ar[0]);
ar[0] ar[1] ar[2] ar[3] ar[4] ar[5]
Console.WriteLine(ar[1]);
Console.WriteLine(ar[2]);
5 3 0 2 0 7
Console.WriteLine(ar[3]);
Console.WriteLine(ar[4]);
Console.WriteLine(ar[5]);
Console.ReadKey();
}
2/30
wypisywanie tablicy
static void
Main(string[] args)
{
int[]
ar =
new int[6];
// ...
rozmiar tablicy
for
(int i = 0; i <
ar.Length;
++i)
Console.Write(ar[i]
+
" ");
Console.ReadKey();
}
ar[0] ar[1] ar[2] ar[3] ar[4] ar[5]
5
i
ar[i]
5
3
0
2
0
7
0
1
2
3
4
5
3
0
2
0
7
Console.Write(ar[i]
+
" ");
Console.Write(ar[i]
+
" ");
Console.Write(ar[i]
+
" ");
Console.Write(ar[i]
+
" ");
Console.Write(ar[i]
+
" ");
Console.Write(ar[i]
+
" ");
3/30
wypełnianie tablicy kolejnymi wartościami
ar =
new int[8];
for
(int i = 0; i < ar.Length; ++i)
ar[i] = i + 1;
for
(int i = 0; i < ar.Length; ++i)
Console.Write(ar[i]
+
" ");
ar[0] ar[1]
ar[6] ar[7]
1
i
ar[i] = i + 1;
ar[i] = i + 1;
...
ar[i] = i + 1;
ar[i] = i + 1;
0
1
...
6
7
...
ar[i]
2
...
7
8
4/30
wypełnianie tablicy kolejnymi wartościami
ar =
new int[8];
for
(int i = 0; i < ar.Length; ++i)
ar[i] = i + 1;
for
(int i = 0; i < ar.Length; ++i)
Console.Write(ar[i]
+
" ");
ar[0]
ar[i]
ar[7]
ar
i = 0
1
...
i+1
i
...
8
i = ar.Length - 1
5/30
Zgłoś jeśli naruszono regulamin