PPO4.pdf

(193 KB) Pobierz
Podstawy programowania obiektowego
wykład 4 – funkcje
// na poprzednim wykładzie:
static void
Main(string[] args)
{
Random
rnd =
new
Random();
int[]
ar =
new int[10];
for
(int i = 0; i < ar.Length; ++i)
ar[i] = rnd.Next(20);
for
(int i = 0; i < ar.Length; ++i)
Console.Write(ar[i]
+
" ");
int
min = ar[0];
for
(int i = 1; i < ar.Length; ++i)
{
if
(ar[i] < min)
min = ar[i];
}
Console.WriteLine("najmniejsza:
{0}",
min);
Console.ReadLine();
}
1/32
// podział zadania na moduły – podprogramy
static void
Main(string[] args)
{
Console.WriteLine("Wykład
nr 4");
Console.WriteLine("temat:
funkcje");
Console.WriteLine();
Console.Write("Podaj
liczbę: ");
int
x =
int.Parse(Console.ReadLine());
if
(x > 0)
{
for
(int i = 0; i < x; ++i)
Console.Write('*');
}
Console.WriteLine("\n/naciśnij
dowolny klawisz/");
Console.ReadLine();
}
funkcja (podprogram,
procedura)
– wydzielona i nazwana część programu,
wykonująca określone operacje
2/32
// podział zadania na moduły – podprogramy
static void
Main(string[] args)
{
wyświetl
Console.WriteLine("Wykład
nr 4");
Console.WriteLine("temat:
funkcje");
informację
Console.WriteLine();
Console.Write("Podaj
liczbę: ");
wczytaj
int
x =
int.Parse(Console.ReadLine());
liczbę
if
(x > 0)
{
for
(int i = 0; i < x; ++i)
rysuj
Console.Write('*');
gwiazdki
}
Console.WriteLine("\n/naciśnij
dowolny klawisz/");
pauzuj
Console.ReadLine();
}
funkcja (podprogram,
procedura)
– wydzielona i nazwana część programu,
wykonująca określone operacje
3/32
// podział zadania na moduły – podprogramy
static void
Main(string[] args)
{
static void
Wyświetl_informację()
Wyświetl_informację();
{
Console.WriteLine("Wykład
nr 4");
int
x =
Wczytaj_liczbę();
Console.WriteLine("temat:
funkcje");
if
(x > 0)
Console.WriteLine();
}
{
Rysuj_gwiazdki(x);
static int
Wczytaj_liczbę()
{
Console.Write("Podaj
liczbę: ");
}
int
liczba =
int.Parse(Console.ReadLine());
Pauzuj();
return
liczba;
}
}
static void
Rysuj_gwiazdki(int n)
{
for
(int i = 0; i < n; ++i)
Console.Write('*');
}
static void
Pauzuj()
{
Console.WriteLine("\n/naciśnij
dowolny klawisz/");
Console.ReadLine();
}
funkcja (podprogram,
procedura)
– wydzielona i nazwana część programu,
wykonująca określone operacje
podział zadania na funkcje ułatwia czytanie i rozumienie kodu
4/32
// podział zadania na moduły – podprogramy
static void
Main(string[] args)
{
Wyświetl_informację();
int
x = Wczytaj_liczbę();
if
(x > 0)
{
Rysuj_gwiazdki(x);
Rysuj_gwiazdki(2*x);
}
x =
Wczytaj_liczbę();
if
(x > 1)
Rysuj_gwiazdki(x - 1);
Pauzuj();
}
funkcja (podprogram,
procedura)
– wydzielona i nazwana część programu,
wykonująca określone operacje
podział zadania na funkcje ułatwia czytanie i rozumienie kodu
a także umożliwia wielokrotne wykonanie pewnego fragmentu programu
5/32
Zgłoś jeśli naruszono regulamin