Wychowanie do życia w rodzinie - program nauczania dla klasy 8.pdf

(453 KB) Pobierz
Teresa król
Wędrując
ku
dorosłości
Wychowanie do życia w rodzinie
p ro g r a m
n au c z a n i a
8
s z k o ł a p o d s taw o wa
Wędrując
ku
dorosłości
Teresa Król
p Ro g R a m
n au c z a n i a
Wychowanie do życia w rodzinie
dla uczniów klasy 8 szkoły podstawowej
Wydawnictwo Rubikon 2019
© Copyright 2019 by Katarzyna Król Wydawnictwo i Hurtownia
Rubikon
Adiustacja i korekta: Anna Grochowska-Piróg
Projekt graficzny i skład: Marcin Nowak
Program nauczania zgodny z podstawą programową kształcenia
ogólnego określoną w rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej
z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania
przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach
szkół (Dz.U. poz. 356)
ISBN 978-83-65217-26-4
Katarzyna Król Wydawnictwo i Hurtownia Rubikon
ul. Na Leszczu 17, 30-376 Kraków
tel. 12 398 18 43, fax. 12 398 18 44
www.KsiegarniaRubikon.pl
REGON 351450547, NIP 944-147-11-82
„Wędrując ku dorosłości” – Program nauczania – WDŻ klasa VIII
3
Spis treści
Wstęp
Wychowanie do życia w rodzinie. Nowa podstawa
programowa
Lekcja 1
Lekcja 2
Lekcja 3
Lekcja 4
Lekcja 5
Lekcja 6
Lekcja 7
Lekcja 8
Lekcja 9
Budowanie relacji międzyosobowych
Na początek: zakochanie
O etapach i rodzajach miłości
Rozwój psychoseksualny człowieka
(lekcja dla grupy dziewcząt)
4
10
Lekcja 10
Lekcja 11
Lekcja 12
Choroby przenoszone drogą płciową
AIDS
Metody rozpoznawania płodności
(lekcja dla grupy dziewcząt)
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
14
15
16
Lekcja 14
17
Lekcja 15
Lekcja 13
Metody rozpoznawania płodności
(lekcja dla grupy chłopców)
Antykoncepcja i środki wczesnoporonne
(lekcja dla grupy dziewcząt)
Antykoncepcja i środki wczesnoporonne
(lekcja dla grupy chłopców)
Rozwój psychoseksualny człowieka
(lekcja dla grupy chłopców)
18
Lekcja 16
Niepłodność i wielkie pragnienie dziecka
Inicjacja seksualna. Czy warto czekać?
Dojrzałość do małżeństwa
Wobec choroby, cierpienia i śmierci
19
20
Lekcja 19
21
22
Ewa Kosińska, Mariola Wacławik. Opinie o programie
Lekcja 17
Lekcja 18
Seksualność człowieka
(lekcja dla grupy dziewcząt)
Seksualność człowieka
(lekcja dla grupy chłopców)
Przedwczesna inicjacja seksualna
(lekcja dla grupy dziewcząt)
Przedwczesna inicjacja seksualna
(lekcja dla grupy chłopców)
4
„Wędrując ku dorosłości” – Program nauczania – WDŻ klasa VIII
Wstęp
1. WDŻ – zadania rodziny
i szkoły
Na mocy prawa (art. 4 ustawy o planowaniu
rodziny z dnia 7 stycznia 1993 r.) szkoła stała
się miejscem przekazywania wiedzy o ludz-
kiej płciowości, małżeństwie i prokreacji. Ta
wiedza z założenia powinna mieć charakter
holistyczny (całościowy), ponieważ człowiek
jest istotą wielowymiarową: biologiczną, psy-
chiczną, społeczną i duchową. Jesteśmy zdolni
do wartościowania i porządkowania procesów,
reakcji i zjawisk. Potrafimy doskonalić siebie
i kontrolować. Ma to istotne znaczenie przy po-
dejmowaniu wielu zadań związanych z życiem
małżeńskim i rodzinnym, które większość
wychowanków kiedyś rozpocznie. W polskiej
rzeczywistości coraz wyraźniej zaznacza się
kryzys rodziny, obserwowany wcześniej w kra-
jach Europy Zachodniej i Północnej. Spada
liczba zawieranych małżeństw, występuje niski
przyrost demograficzny i wzrasta liczba rozwo-
dów. Dlatego trzeba mieć nadzieję, że szkolne
zajęcia wychowanie do życia w rodzinie będą
wspierać rodziców w przygotowaniu młodego
pokolenia do szczęśliwego, świadomego życia
rodzinnego.
Rodzice wprowadzają swoje dzieci w świat
umiejętności, obowiązków, norm i wartości,
realizując funkcję opiekuńczą i wychowawczą.
Młody człowiek, obserwując i uczestnicząc
w życiu rodzinnym, przyjmuje wzorce zacho-
wań, rozwiązywania problemów i wzajemnych
odniesień.
Zajęcia prorodzinne w szkole uzupełniają wy-
chowawczą funkcję rodziny, przekazując wie-
dzę, umiejętności i stymulując do rozwoju sfery
poznawczej, emocjonalnej, psychicznej, spo-
łecznej i etycznej. Proces wychowania na lek-
cjach WDŻ jest spotkaniem osób: wychowan-
ka i wychowującego, który nie tylko przekazuje
wiadomości z różnych dziedzin, ale może także
wesprzeć nastolatka w trudnym okresie rozwo-
jowym, wzbudzić ciekawość świata i wskazać
zasady oraz wartości stymulujące jego rozwój.
2. Różne odniesienia do
seksualności – różne
programy*
Podstawa programowa WDŻ, program na-
uczania i podręcznik uwrażliwiają uczniów na
potrzeby drugiego człowieka, mobilizują do sa-
mowychowania i poszanowania godności swo-
jej i innych ludzi. Te sprawy nabierają szcze-
gólnego znaczenia w kontekście seksualności
i przyszłych ról małżeńskich i rodzicielskich.
W odróżnieniu od edukacji seksualnej, czy-
li permisywnego ujęcia ludzkiej seksualności,
wychowanie prorodzinne prowadzi do wytwo-
rzenia poczucia odpowiedzialności moralnej,
zgodnej z normami i wartościami. Do tych
wartości zaliczamy m.in.: miłość, abstynencję
seksualną, trwałość małżeństwa, szanowanie
uczuć i szacunek dla życia człowieka. Ten typ
edukacji został zakwalifikowany przez Ame-
rykańską Akademię Pediatrii** do typu A.
Tymczasem edukacja seksualna typu B stawia
sobie za cel uświadomienie dzieciom/mło-
dzieży różnego rodzaju zachowania seksual-
ne z przesłaniem, że człowiek jest całkowicie
zdeterminowany biologiczną sferą popędową.
Informacja, że popęd seksualny wyznacza cały
rozwój człowieka jako osoby, jest ogromnym
uproszczeniem i ograniczeniem jego wymia-
rowości. W programie edukacji seksualnej
wiedza o seksie jest uzupełniona profilaktyką
chorób przenoszonych drogą płciową (w tym
AIDS), jednak informacje te nie są związane
z żadnym programem wychowania. Inicjato-
rzy edukacji seksualnej wyrażają przekonanie,
że znajomość mechanizmów funkcjonowania
płciowości zminimalizuje podejmowanie przez
dzieci i młodzież tzw. ryzykownych zachowań
seksualnych. W tym założeniu nie powin-
ny pojawiać się nieplanowane ciąże, aborcje,
choroby STD czy przemoc na tle seksualnym.
Takie przekonanie znajduje wyraz w progra-
mach edukacji seksualnej w krajach Europy
Północnej (np. w Szwecji) oraz Zachodniej
(np. w Niemczech). To podejście, określane
Zgłoś jeśli naruszono regulamin