Budowa i obsługa układów pojazdów rolniczych.pdf

(1723 KB) Pobierz
Budowa i obsługa układów pojazdów
rolniczych
Spis treści
Ogólna budowa ciągników rolniczych
Układ korbowy silnika
Układ rozrządu
Układ olejenia silnika
Układ chłodzenia silnika
Obsługa układu chłodzenia
2
Ogólna budowa ciągników rolniczych
Pojazdy stosowane w rolnictwie można podzielić na:
ciągniki rolnicze,
samochody,
maszyny samojezdne.
Ciągniki rolnicze to specjalistyczne pojazdy, których podstawowym
zadaniem jest współpraca z narzędziami i maszynami rolniczymi. Ciągnik
połączony z narzędziem, maszyną lub przyczepą tworzy agregat maszynowy
lub agregat transportowy i stanowi w nim zespół energetyczny. Energia
użyteczna ciągnika jest odbierana z jego zaczepu (zaczep polowy,
transportowy, zespół zawieszenia narzędzi), z wałka odbioru mocy (WOM)
lub poprzez zespół hydrauliki zewnętrznej.
Samochody stosowane w rolnictwie mogą mieć różny stopień specjalizacji –
poczynając od samochodów ogólnego przeznaczenia (osobowe, dostawcze,
ciężarowe) po samochody z przeznaczeniem wyłącznie rolniczym, jak na
przykład samochody do przewozu zwierząt. Maszyny samojezdne ze
względu na bardzo wąski zakres stosowania każdej z nich (np. kombajn
zbożowy), pomimo ogólnych cech pojazdu, są traktowane jako maszyny
rolnicze, a nie jako pojazdy.
Ciągnik rolniczy składa się z silnika, mechanizmów przenoszących
napęd, mechanizmów jezdnych oraz z układów umożliwiających
3
sterowanie (tzn. z układu hamowania i kierowania) i zapewniających
odpowiednie warunki pracy.
Te ostatnie można określić jako osprzęt
ciągnika. Silnik wytwarza energię mechaniczną, która z jego wału poprzez
mechanizmy napędowe jest przenoszona do mechanizmów jezdnych
ciągnika. Zadaniem mechanizmów napędowych jest więc przenoszenie
(transmisja) napędu.
Zadaniem mechanizmów jezdnych jest umożliwienie ciągnikowi poruszanie
się, z jednoczesnym wytwarzaniem nadmiaru siły napędowej, aby ciągnik
dysponował odpowiednio dużą siłą pociągową.
Ciągniki mogą mieć mechanizmy (układy) jezdne kołowe lub
gąsienicowe.
Układ korbowy silnika
Zadaniem układu korbowego jest zamiana ruchu postępowo-zwrotnego
tłoka na ruch obrotowy wału korbowego oraz przenoszenie tzw. siły gazowej
(tzn. siły wywołanej ciśnieniem gazów spalinowych na tłok) poprzez
sworzeń tłokowy i korbowód na czop korbowy wału. W konsekwencji na
wale korbowym silnika powstaje moment obrotowy.
Ciśnienie gazów spalinowych, działając na tłok, wywołuje siłę F, skierowaną
do wału korbowego. Tłok porusza się ze zmienną prędkością. Przyspieszenie
4
a
(lub opóźnienie, tzn. przyspieszenie ujemne) ruchu tłoka powoduje
powstanie siły bezwładności.
Budowa układu korbowego
Układ korbowy silnika pracuje w obudowie, którą stanowią: kadłub silnika,
głowica i misa olejowa. W kadłubie silnika wyróżnia się blok cylindrowy, w
którym są osadzone tuleje cylindrowe oraz skrzynię korbową, w której
znajduje się wał korbowy.
Kadłub silnika zwykle jest wykonywany jako odlew z żeliwa stopowego, a w
przypadku lekkich silników – ze stopów aluminium. W ciągnikach kadłub
5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin