Anna Seretny - Słownictwo w dydaktyce języka. Świat słów na przykładzie języka polskiego jako obcego.pdf

(16787 KB) Pobierz
Biblioteka
„LingVariów”
Glottodydaktyka
t.
8
A
nna
S
eretny
Słownictwo
w
dydaktyce
języka
Świat
słów
na
przykładzie
języka
polskiego
jako
obcego
|K$I(€ARNIA
I
AKADEMICKA
Księgarnia
Akademicka
Kraków
2015
C
Copyright
by
Anna
Seretny.
2014
Recenzent
prof,
dr
hab.
Bożena
Ostromęcka-Frączak
Opieka
redakcyjna
Diana
Osmęda
Projekt
okładki
Emilia
Dajnowicz
Książka
dofinansowana
przez
Wydział
Polonisty
ki
Uniwersytetu
Jagiellońskiego
i
Centrum
Języka
i
Kultury
Polskiej
w
Świecie
UJ
ISBN
978-83-7638-554-9
(wersja
papierowa)
ISBN
78-83-7638-604-1
(e-book)
KSIĘGARNIA
AKADEMICKA
ul.
św.
Anny
6,
31-008
Kraków
tel./fax
431-27-43.
422-10-33
w.
11-47
akademicka'«'akademicka.pl
www.akademicka.pl
Spis
treści
Od
Autorki............................................................................................................................
11
Słownictwo
w
glottodydaktyce
polonistycznej
-
wprowadzenie.................................
15
I.
Zasób
słownictwa
w
nauczaniu
języka
obcego
...........................................................
25
1.
Czego
uczy
ć?
-
dobór
treści
kształcenia......................................................................
1.1.
Co
to
jest
wyraz?
.....................................................................................................
1.2.
Zasób
leksykalny
języka
naturalnego...................................................................
1.3.
Zasób
leksykalny
rodzimego
użytkownika
języka.............................................
1.4.
Słownictwo
najczęściej
używane
..........................................................................
1.5.
Listy
frekwencyjne
na
potrzeby
dydakty
ki
języ
ka
.............................................
2.
Europejski
system
opisu
kształcenia
językowego
(2003)
-
zalecenia
w
zakresie
doboru
leksy
kalnych
treści
nauczania
.........................................................................
3.
Nowa
rzeczy
wistość
-
nowe
potrzeby
.........................................................................
4.
Podsumowanie
.................................................................................................................
25
26
27
29
30
32
37
39
44
II.
Co
to
znaczy
znać
słowo?
..............................................................................................
45
1.
Znajomość
słowa
-
przegląd
koncepcji
glottodydaktycznych..................................
45
Ujęcie
L.
Cronbacha(
1942)...................................................................................
Propozycja
J.
Richardsa(
1976)
.............................................................................
Koncepcja
I.
S.
P.
Nationa
(2001)..........................................................................
Stanowisko
autorów
Europejskiego
systemu
opisu
kształcenia
językowego
(2003)
...................................................................................................
2.
Aspekty
znajomości
słowa
-
implikacje
dy
dakty
czne
...............................................
2.1.
Znaczenie...................................................................................................................
2.2.
Forma
gramatyczna
.................................................................................................
2.3.
Relacje
leksy
kalne
...................................................................................................
2.3.1.
paradygmatyczna......................................................................................
2.3.2.
syntagmatyczna
........................................................................................
3.
Podsumowanie
..................................................................................................................
1.1.
1.2.
1.3.
1.4.
46
46
47
50
51
52
53
57
57
63
68
71
71
72
75
78
III.
Proces
przyswajania
i
uczenia
się
słownictwa
........................................................
1.
2.
3.
4.
Wprowadzenie
..................................................................................................................
Proces
przyswajania
słownictwa
w
języku
rodzimym
-
zary
s
problematy
ki
........
Słownik
mentalny
rodzimy
ch
uży
tkowników
języ
ka
................................................
Proces
uczenia
się
leksy
ki
w
języ
ku
obcym................................................................
6
Spis
treści
4.1.
Słow
nik
mentalny
uczących
się.............................................................................
4.2.
Słownik
pasywny
a
słownik
aktywny...................................................................
4.3.
Modele
opanowywania
słownictwa......................................................................
4.3.1.
Model
J.
Arabskiego
(1996).........................................................................
4.3.2.
Model
W.
W.
Shen
(2003).............................................................................
5.
Pamięć
i
jej
znaczenie
wprocesie
opanowy
w
ania
języka
docelow
ego
.................
5.1.
Rodzaje
pamięci........................................................................................................
5.2.
Fazy
pamięci
.............................................................................................................
5.3.
Implikacje
dy
dakty
czne
..........................................................................................
6.
Podsumowanie
.................................................................................................................
79
81
83
83
85
86
87
91
92
93
IV.
Słownictwo
a
metody
nauczania
języków
obcych
...................................................
1.
Wprowadzenie..................................................................................................................
2.
Metody
nauczania
języ
ka
obcego
.................................................................................
3.
Słownictwo
a
metody
nauczania...................................................................................
3.1.
Metoda
gramatyczno-tłumaczeniowa...................................................................
3.2.
Metoda
bezpośrednia..............................................................................................
3.3.
Metoda
audiolingwalna
..........................................................................................
3.4.
Metoda
kognity
w
na
.................................................................................................
3.5.
Podejście
komunikacyjne
.......................................................................................
3.6.
Podejście
zadaniowe................................................................................................
4.
Podsumowanie
.................................................................................................................
95
95
95
97
97
99
100
102
103
108
110
V.
Nauczanie
słownictwa.....................................................................................................
113
1.
Wprowadzenie..................................................................................................................
1.1.
Pośrednia
i
bezpośrednia
dy
dakty
ka
leksy
ki,
nauczanie
wszerz
a
nauczanie
M'
glqb.........................................................................................................................
1.2.
Dy
namika
wprowadzanianowej
leksy
ki
..............................................................
1.3.
Stopień
trudności
wy
razów
.....................................................................................
2.
Fazy
nauczania
leksy
ki
na
etapie
przedkomunikacyjnym
........................................
2.1.
Faza
poznawcza.......................................................................................................
2.1.1.
Prezentacja
znaczenia
przez
nauczy
cielą...................................................
2.1.2.
Negocjowanie
znaczenia...............................................................................
2.1.3.
Sprawdzenie
znaczenia
w
słow
niku............................................................
2.1.4.
Pułapki
fazy
poznawczej...............................................................................
2.2.
Faza
utrwalania
i
pow
tarzania
leksy
ki..................................................................
2.2.1.
Ćw
iczenia
mnemoniczne
(ułatw
iające
zapamięty
wanie)
.......................
2.2.2.
Ćw
iczenia
zw
iększające
koncentrację
i
pojemność
pamięci
krótkotrwałej....................................................................................................
2.2.3.
Ćw
iczenia
wspomagające
słuchówe/wz.rokowe
zapamięty
wanie
słownictwa
......................................................................................................
2.2.4.
Ćw
iczenia
w
spomagające
zapamięty
wanie
wy
razów
pow
iązany
ch
tematy
cznie/znaczeniow
o
............................................................................
2.2.5.
Ćw
iczenia
wspomagające
zapamięty
wanie
znaczeńwy
razów
..............
2.2.6.
Ćw
iczenia
w
spomagające
zapamiętywanie
połączeń
wy
razowy
ch.....
2.2.7.
Ćw
iczenia
skojarzeniowe..............................................................................
113
113
115
116
119
120
120
127
128
128
129
130
133
134
140
142
150
154
Zgłoś jeśli naruszono regulamin