Małgorzata Banach, Dominika Bucko - Rozumienie tekstu pisanego w języku obcym na przykładzie języka polskiego jako obcego.pdf

(10793 KB) Pobierz
Biblioteka
„LingVariów”
Glottodydaktyka
t.
19
M
ałgorzata
B
anach
,
D
ominika
B
ucko
R
ozumienie
tekstu
pisanego
w
języku
obcym
NA
PRZYKŁADZIE
JĘZYKA
POLSKIEGO
JAKO
OBCEGO
Księgarnia
Akademicka
Kraków
2019
©
Copyright
by
Małgorzata
Banach,
Dominika
Bucko,
2019
Recenzent
dr
hab.
Jarosław
Krajka,
prof.
UMCS
Redakcja
Mirella
Hess-Remuszko
Projekt
okładki
Paweł
Sepielak
ISBN
978-83-8138-051-5
Publikacja
dofinansowana
przez
Wydział
Polonistyki
Uniwersytetu
Jagiellońskiego
KSIĘGARNIA
AKADEMICKA
ul.
św.
Anny
6,
31-008
Kraków
tel./faks:
12
431-27-43,
12
421-13-87
e-mail:
akademicka@akademicka.pl
Księgarnia
internetowa:
www.akademicka.pl
S
pis
treści
Od
Autorek...................................................................................................................................
Rozdział
1.
Charakterystyka
procesu
rozumienia
tekstu
pisanego................................
1.1.
Psycholingwistyczne
aspekty
czytania.........................................................................
1.2.
Czytanie
ze
zrozumieniem...............................................................................................
1.2.1.
Procesy
niższego
i
wyższego
rzędu..................................................................
1.2.2.
Czynniki
wpływające
na rozumienie
tekstu
pisanego..................................
1.3.
Rozumienie
tekstu
pisanego
jako
akt
komunikacji....................................................
1.4.
Cechy
tekstu
i
ich
wpływ
na
rozumienie.....................................................................
1.5.
Czytanie
tekstów
w
Internecie........................................................................................
1.5.1.
Definicje
hipertekstu
w
różnych
ujęciach........................................................
1.5.2.
Czytanie
tekstów
online
w
języku
ojczystym.................................................
Rozdział
2.
Rozumienie
tekstu
pisanego
w
perspektywie
glottodydaktycznej.........
2.1.
Czytanie
w
języku
obcym
a
czytanie
w
języku
ojczystym.....................................
2.1.1.
Różnice
lingwistyczne
i
związane
z
przetwarzaniem
tekstu......................
2.1.2.
Różnice
kontekstów...............................................................................................
2.2.
Sprawność
czytania
w
nauczaniu
języków
obcych
w
wybranych
kierunkach
metodycznych......................................................................................................................
2.2.1.
Od
metody
gramatyczno-tłumaczeniowej
do
podejścia
komunikacyjnego...................................................................................................
2.2.2.
Podejście
ukierunkowane
na
działanie.............................................................
2.3.
Umiejętności
cząstkowe
sprawności
czytania
i
poziomy
rozumienia..................
2.4.
Czytanie
jako
działanie
językowe.
Progresja
użytkowników
języka
w
zakresie
sprawności
czytania
w
świetle
ESOKJ..........................................................................
2.4.1.
Wskaźniki
biegłości
w
zakresie
recepcji
pisemnej
w
Europejskim
systemie
opisu
kształcenia
językowego
z
2001
roku.....................................
2.4.2.
Wskaźniki
biegłości
w
zakresie
recepcji
pisemnej
w
publikacji
Common
European
Framework
of
Reference
for
Languages:
Learning,
Teaching,
Assessment.
Companion
Volume
with
New
Descriptors..........
2.5.
Kryteria
doboru
tekstów..................................................................................................
2.5.1.
Złożoność
języka.....................................................................................................
2.5.2.
Struktura
tekstu........................................................................................................
9
11
11
15
15
19
22
25
26
27
30
33
34
34
38
41
41
44
48
52
52
58
62
63
68
6
Spis
treści
70
73
74
75
76
2.5.3.
Rodzaj
tekstu............................................................................................................
2.5.4.
Forma
prezentacji...................................................................................................
2.5.5.
Długość
tekstu.........................................................................................................
2.5.6.
Znaczenie
dla
uczących
się..................................................................................
2.6.
Etapy
i
techniki
pracy
z
tekstem..................................................................................
Rozdział
3.
Strategie
rozumienia
tekstu................................................................................
83
3.1.
Definicja
terminu
-
strategie
komunikacyjne
i
strategie
uczenia
się....................
83
3.2.
Taksonomia
strategii.........................................................................................................
85
3.3.
Kompetencja
strategiczna................................................................................................
89
3.4.
Strategie
rozumienia
tekstu
pisanego............................................................................
90
3.5.
Potrzeba
treningu
strategicznego...................................................................................
96
3.6.
Strategie
rozumienia
tekstów
internetowych..............................................................
100
3.6.1.
Strategie
podejmowane
przez
uczących
się
języka
polskiego
jako
obcego
podczas
czytania
polskiego
hipertekstu...................................
106
3.6.2.
Propozycje
zadań
nastawionych na
trening
strategiczny.............................
109
Rozdział
4.
Testowanie
rozumienia
tekstów
pisanych
jako
problem
glottodydaktyczny......................................................................................................................
4.1.
Wymogi
stawiane
testom
językowym...........................................................................
4.1.1.
Trafność
testu............................................................................................................
4.1.2.
Rzetelność
testu
a
zmienność
wyników............................................................
4.1.3.
Praktyczność
testu..................................................................................................
4.1.4.
Autentyczność..........................................................................................................
4.1.5.
Oddziaływanie
testu...............................................................................................
4.2.
Problemy
związane
z
testowaniem
rozumienia
tekstów
pisanych.......................
4.2.1.
Charakter
trudności
związanych
z
testowaniem
recepcji
pisemnej..........
4.2.2.
Wybór
tekstów
stanowiących
podstawę
konstrukcji
zadań..........................
4.2.3.
Wymogi
stawiane
zadaniu
i
problem
jego
trudności.....................................
4.2.4.
Techniki
testujące
rozumienie
tekstu
pisanego...............................................
4.3.
Alternatywne
sposoby
sprawdzania
i
oceny
recepcji
pisemnej.............................
115
116
116
118
121
122
123
124
124
128
135
141
150
Rozdział
5.
Implikacje
dla
dydaktyki
-
przykłady
pracy
z
tekstem.............................
155
5.1.
Poziom
Al............................................................................................................................
156
5.2.
Poziom
A2............................................................................................................................
166
5.3.
Poziom
BI............................................................................................................................
180
5.4.
Poziom
B2............................................................................................................................
190
5.5.
Poziom
Cl............................................................................................................................
197
5.6.
Poziom
C2..............................................................................................................................
205
5.7.
Propozycje
zadań
wykorzystujących
czytanie
w
Internecie.....................................
211
Zakończenie..................................................................................................................................
223
Zgłoś jeśli naruszono regulamin