Michalski K. Dokąd idziemy.pdf
(
10809 KB
)
Pobierz
KS.
K8ISTAHTT
MICHALSKI
C.
N.
Dokąd
idziemy
PISMA
WYBRANE
Wybór
I
opracowanie
JERZY
KOŁĄTAJ
Konsultacja
KS.
ALEKSANDER
USOWICZ
C.
M.
WYDAWNICTWO
znak
KBAKÓW
1964
SPIS
TREŚCI
OD
WYDAWNICTWA......................................................
SENS
DZIEJÓW
LUDZKICH
Dokąd
idziemy.....................................................
;
15
Zagadnienia
współczesnej
filozofii
dziejów
...
5
34
DIALOG
ZE
WSPÓŁCZESNOŚCIĄ
1945
Dwa
Zmartwychwstania....................................................
57
Dzień
światła
i
ognia...............................
„
.
.
.
62
Tu
es
Petrus.......................................................................
68
Lux
in
tenebris.......................................................................
73
Syna
dal...................................................................................
78
Na
Zaduszki.............................................................................
81
Za
niepodległość
ducha..........................................................
87
Co
trzymało
w
obozie..........................................................
92
1946
Drzwiami
zamkniętymi..........................................................
97
Stwórczy
duch.............................
103
Alfa
i
Omega....................................................................
111
1947
Pokój
wam.........................................................................
120
Heroizm
z
Wieczernika............................................
.
129
Homo
sapiens....................................................................139
Duszę
dać..........................................................................
149
ŚLADEM
ŚWIĘTEGO
FRANCISZKA
Brat
Albert...................................................................161
DROGA
DO
DAMASZKU
Miłość
Chrystusa
przyciska
nas.............................
229
PRZYPISY
..........................................
305
OD
WYDAWNICTWA
Ks.
Konstanty
Michalski
urodził
się
12
kwietnia
1879
r.
w
Dąbrówce
Małej
na
Śląsku
jako
syn
hutnika.
Gdy
miał
trzy
lata,
umarli
mu
rodzice.
Sierotą
zaopiekował
się
stryj
z
Siemia
nowic,
pod
którego
opieką
Konstanty
ukończył
niemiecką
ośmioklasową
szkołę
powszechną.
W
r.
1893
przybył
do
Kra
kowa
i
został
przyjęty
do
II
kl.
Małego
Seminarium
Zgroma
dzenia
Księży
Misjonarzy
na
Kleparzu,
gdzie
w
r.
1896
rozpo
czął
następny
etap
edukacji
—
Seminarium
Internum
(nowi
cjat),
zakończony
ślubami
w
dniu
8
grudnia
1898
r.
W
roku
następnym
rozpoczyna
studia
teologiczne.
Będąc
na
II
roku
teologii,
studiuje
jednocześnie
slawistykę
na
Uniwersytecie
Ja
giellońskim.
Dnia
5
lipca
1903
r.
z
rąk
ks.
bpa
Anatola
Nowaka,
sufragana
krakowskiego,
otrzymuje
święcenia
kapłańskie.
W
dal
szym
ciągu
uczęszcza
na
slawistykę
UJ,
jednocześnie
z
wielką
żarliwością
prowadzi
liczne
prace
społeczne,
duszpasterskie
i
pedagogiczne
wewnątrz
Zgromadzenia,
jak
również
nawiązuje
liczne
kontakty
zewnętrzne.
W
r.
1905
obejmuje
redakcję
„Rocz
ników
obydwu
Zgromadzeń
św.
Wincentego
a
Paulo”
oraz
pi-
sze
swoje
pierwsze
artykuły.
Decydujące
dla
krystalizacji
zainteresowań
ks.
Michalskiego
stają
się
lata
1909—1911,
lata
studiów
w
Wyższym
Instytucie
Filozoficznym
w
Lowanium,
w
kręgu
myśli
kardynała
Mercier.
13
lipca
1910
r.
na
podstawie
pracy
„Mach
et
Duhem.
Ftude
epistemologiąue
comparee”
uzyskuje
dyplom
licencjatu.
W
nie
cały
rok
potem
(15
lutego
1911)
doktoryzuje
się.
Praca
doktor
5
ska
nosiła
tytuł
„La
reaction
contrę
le
psychologisme
en
Alle-
magne.
Husserl,
ses
predecesseurs
et
ses
partisans”.
Pierwsze
prace
ks.
Michalskiego
odnoszą
się
do
historii
filo
zofii
współczesnej
i
obejmują
pogranicze
logiki,
teorii
poznania,
psychologii
i
nauk
przyrodniczych.
Myślą
średniowieczną
zajął
się
dopiero
po
powrocie
z
zagranicy.
Lowanium
jednak,
którego
studia
skoncentrowane
były
na
tomizmie,
dało
mu
silną
pod
stawę
do
późniejszych
badań
mediewistycznych
i
do
oparcia
wszelkich
rozważań
na
filozofii
św.
Tomasza.
Pierwotne
bo
wiem
upodobania
naukowe
ks.
Michalskiego
kierowały
się
raczej
ku
psychologii
eksperymentalnej.
Genezę
zainteresowań
medie
wistycznych
opisał
on
w
„Czasie”
w
ten
sposób:
„Z
wyjątkiem
pierwszej
pracy
z
zakresu
filozofii
w
Polsce,
wszystkie
dalsze
badania
moje
wyszły
z
podniety,
jakiej
doznałem
jeszcze
jako
student
w
Lowanium,
czytając
historię
mechaniki
wydaną
przez
E.
Macha
i
pisma
P.
Duhema
(...)
Dostrzegłem
wówczas,
jak
pomysły
rodzą
się
i
rozwijają
w
atmosferze
duchowej
wytwo
rzonej
przez
poprzedników,
jak
genialne
umysły
z
czasów
Odro
dzenia,
Leonarda
i
Galileusza,
nawiązywały
do
tych
idei,
które
w
zarodku
zjawiały
się
zwłaszcza
w
szkole
terministycznej
już
w
XIV
w”
W
lutym
1911
r.
wraca
ks.
Michalski
do
Krakowa
i
podej
muje
wykłady
filozofii
w
Instytucie
Teologicznym
własnego
Zgro
madzenia.
Z
pracą
profesorską
łączy
nadal
pracę
pisarską.
Rów
nocześnie
z
wykładami
w
Instytucie
rozpoczyna
się
dla
ks.
Mi
chalskiego
praca
na
innym
odcinku.
„Praca
ta
—
pisze
ks.
Aleksander
Usowicz
w
książce
poświęconej
Konstantemu
Michalskiemu
—
pochłonie
z
czasem
całą
niemal
energię
pro
fesora
i
rozwinie
wszystkie
jego
talenty.”
Po
śmierci
ks.
prof.
Franciszka
Gabryla
w
styczniu
r.
1914
ks.
Michalski
obejmuje
jako
lektor
wykłady
filozofii
chrześcijańskiej
na
Uni
wersytecie
Jagiellońskim.
W
r.
1917
występuje
już
jako
zastępca
profesora,
w
1919
—
jako
profesor
nadzwyczajny,
a
w
1921
—
jako
profesor
zwyczajny
filozofii
chrześcijańskiej
UJ.
Od
r.
1927
jest
członkiem
korespondentem,
zaś
od
r.
1933
—
człon
kiem
zwyczajnym
wydziału
historyczno-filozoficznego
Polskiej
Akademii
Umiejętności.
Członek
wielu
towarzystw
naukowych
zagranicznych,
wiceprezes
Union
Internationale
Academiąue,
w
r.
1940
wchodzi
w
skład
Papieskiej
Akademii
Nauk.
Za
cza-
6
~sów
swej
profesury
jest
czterokrotnie
dziekanem
wydziału
teo
logicznego,
w
roku
zaś
1931
zostaje
rektorem
Wszechnicy
Jagiel
lońskiej.
Wiele
trosk
przysporzyły
ks.
Michalskiemu
jako
rektorowi
rozruchy
akademickie
oraz
ustawa
o
ustroju
szkolnictwa.
Wśród
odezw
do
młodzieży
akademickiej
w
dniach
najgroźniejszych
zamieszek
pojawia
się
często
motyw
honoru
i
umiłowania
Almae
Matris:
„Niech
Młodzież
pamięta
o
tym
—
pisze
rektor
—
że
na
jej
sposób
zachowania
się
patrzy
nie
tylko
Kraków,
nie
tylko
Polska, ale
cala
Europa,
ażeby
osądzić,
czy
młodzież
Uni
wersytetu
Jagiellońskiego
umie
wysoko
na
sztandarze
nosić
honor
ukochanej
Wszechnicy.
Wszelkiego
rodzaju
gwałty
muszą
honor
ten
splamić.”
Te
wysokie
i
zdawałoby
się
koturnowe
słowa
warto
tu
przy
toczyć
dlatego,
że
dla
ks.
Michalskiego
nie
były
to
tylko
słowa.
W
osiem
lat
później,
6
listopada
1939,
ks.
Michalski
wraz
z
grupą
profesorów
UJ
został
wywieziony
do
Sachsenhausen.
Wróciwszy
z
obozu,
udaje
się
do
przyjaciół
w
Sandomierskie,
gdzie
na
wsi
w
Sichowie
pełni
pracę
duszpasterską.
Otwarcie
UJ
stawia
go
z
powrotem
przy
dawnym
warsztacie
pracy,
od
którego
odrywa
go
śmierć
w
dniu
6
sierpnia
1947
r.
Główny
tytuł
do
wielkości
ks.
Konstantego
Michalskiego
jako
uczonego
—
to
jego
prace
z
dziedziny
historii
filozofii
średniowiecznej.
Prace
te,
może
nieraz
nieduże
rozmiarami,
są
rezultatem
nadzwyczaj
sumiennych,
żmudnych
i
wieloletnich
studiów
badawczych,
prowadzonych
nad
rękopisami
we
wszyst
kich
poważniejszych
bibliotekach
Europy.
...„Ks.
K.
Michalski
był
najwybitniejszym
polskim
history
kiem
filozofii
—
pisał
Roman
Ingarden
tuż
po
jego
śmierci
—
zarazem
pierwszym
w
Polsce
uczonym,
który
badania
w
za
kresie
historii
filozofii
postawił
na
prawdziwie
europejskim
po
ziomie,
sięgając
wprost
do
źródeł
i
prowadząc
studia
samodzielne
na
odcinkach
przed
nim
mało
zbadanych
lub
zgoła
nieznanych.
Był
zarazem
pierwszym
uczonym
polskim,
który
pracując
nad
wyjaśnieniem
głównych
prądów
w
filozofii
późniejszego
śred
7
Plik z chomika:
Aizococ
Inne pliki z tego folderu:
Mearsheimer J.J. Wielkie złudzenie.djvu
(16632 KB)
Michalkiewicz St. Ścieżką obok drogi cz.2.pdf
(4185 KB)
Michalkiewicz St. Ścieżką obok drogi cz.2.txt
(382 KB)
Michalkiewicz St. Ścieżką obok drogi cz.1.pdf
(4053 KB)
Michalkiewicz St. Ścieżką obok drogi cz.1.txt
(346 KB)
Inne foldery tego chomika:
A
Arendt
Arystoteles
Augustyn
B
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin