Ewa Lipińska, Anna Seretny - Integrowanie kompetencji lingwistycznych w glottodydaktyce na przykładzie nauczania języka polskiego jako obcego.pdf

(10702 KB) Pobierz
Biblioteka
„LingVariów”
Glottodydaktyka
t.
5
Ewa
Lipińska
Anna
Seretny
Integrowanie
kompetencji
lingwistycznych
w
glottodydaktyce
na
przykładzie
nauczania
języka
polskiego
jako
obcego/drugiego
Poradnik
metodyczny
z
ćwiczeniami
Kraków
2013
©
Copyright
by
Ewa
Lipińska,
Anna
Seretny,
2013
Recenzenci:
prof,
dr
hab.
Jolanta
Tambor
dr
Liliana
Madelska
Redakcja:
Irena
Gubernat
Korekta:
Monika
Łojewska-Ciępka
Skład,
łamanie
i
opracowanie
graficzne:
Agnieszka
Kluzik
Projekt
okładki:
Emilia
Dajnowicz
ISBN
978-83-7638-265-4
KSIĘGARNIA
AKADEMICKA
ul.
św.
Anny
6,31-008
Kraków
teiyfaks:
(12)
431-27-43,
(12)
663-11-67
e-mail:
akademicka@akademicka.pl
Księgarnia
internetowa:
www.akademicka.pl
Spis
treści
Od
autorek............................................................................................................................................
9
I.
WPROWADZENIE........................................................................................................................
13
II.
INTEGRACJA
NAUCZANIA
WYMOWY
IPISOWNI..........................................................19
1.
Wymowa
i
pisownia
w
dydaktyce
językaobcego.....................................................................19
2.
Techniki
rozwijające
słuch
fonematyczny
i
ich
korelacja
z
technikami
nauczania
pisowni......................................................................................................................20
2.1.
Takie
same
czy
różne?........................................................................................................
21
2.2.
Dopasowywanie
wyrazu
usłyszanego
do
napisanego...................................................
22
3.
Techniki
artykulacyjne
i
ich
korelacja
z
technikami
nauczania
pisowni...........................
22
3.1.
Imitacja.................................................................................................................................
23
3.2.
Tłumaczenie.........................................................................................................................
24
4.
Techniki
rozwijające
poprawność
zapisu
i
ich
korelacja
z
wymową..................................
25
4.1.
Dyktanda..............................................................................................................................
26
4.1.1.
Dyktando
częściowe..................................................................................................
26
4.1.2.
Dyktando
ciągłe..........................................................................................................
27
4.1.3.
Coraz
dłuższe
zdania.................................................................................................
29
4.1.4.
Pisanie
z
pamięci........................................................................................................
29
4.1.5.
Sporządzanie
transkryptu.........................................................................................
31
5.
Podsumowanie.............................................................................................................................
32
Klucz
do
ćwiczeń.................................................................................................................................
34
III.
INTEGRACJA
NAUCZANIA
GRAMATYKI
I
PISOWNI
W
POŁĄCZENIU
Z
WYMOWĄ...............................................................................................................................
37
1.
Gramatyka
w
dydaktyce
języka
obcego/drugiego
.................................................................
37
2.
Techniki
nauczania
gramatyki
i
ich
korelacja
z
technikami
nauczania
wymowy
i
pisowni..................................................................................................
37
2.1.
Techniki
automatyzujące
-
dryl
gramatyczny................................................................
37
2.1.1.
Technika
imitacji........................................................................................................
38
2.1.2.
Substytucja..................................................................................................................
39
2.1.3.
Techniki
transformacyjne.........................................................................................
41
2.1.3.1.
Transformacje
morfologiczne.............................................................................
42
2.1.3.2.
Transformacje
słowotwórcze...............................................................................
43
2.1.3.3.
Transformacje
składniowe...................................................................................
45
2.2.
Ćwiczenia
symulujące
komunikację................................................................................
48
2.2.1.
Ćwiczenia
transformacyjno-komunikacyjne.........................................................
48
Spis
treści
3.
Techniki
nauczania
pisowni
i
ich
korelacja
z
technikami
nauczania
gramatyki
i
wymowy.............................................................................................
49
3.1.
Odwzorowywanie.............................................................................................................
49
3.1.1.
Odwzorowywanie
częściowe....................................................................................
50
3.1.2.
Tworzenie
list
wyrazowych.......................................................................................
51
3.2.
Dyktanda.............................................................................................................................
53
3.2.1.
Dyktando
gramatyczne.............................................................................................
53
3.2.2.
Sporządzanie
transkryptu.........................................................................................
54
4.
Podsumowanie...........................................................................................................................
55
Klucz
do
ćwiczeń
................................................................................................................................
57
IV.
INTEGRACJA
NAUCZANIA
PISOWNI
I
SŁOWNICTWA..............................................
61
1.
Ortografia
i
leksyka
w
dydaktyce
języka
obcego/drugiego..................................................
61
2.
Techniki
nauczania
pisowni
oparte
na
percepcji
wzrokowej
i
ich
korelacja
z
technikami
nauczania
słownictwa.......................................................................................
61
2.1.
Odwzorowywanie
oparte
na
bodźcu
werbalnym.........................................................
62
2.1.1.
Uzupełnianie
zdań
lub
tekstów
wyrazami
z
ramki
(banku
słów).......................
62
2.1.2.
Tworzenie
list
wyrazowych.......................................................................................
62
2.1.3.
Rozsypanki
.................................................................................................................
63
2.1.4.
Grupowanie
wyrazów
(dobieranie).........................................................................
64
2.1.5.
Wypisywanie
wyrazów
pokrewnych
z
podanejlisty...........................................
65
2.2.
Odwzorowywanie
oparte
na
bodźcu
wizualnym
.........................................................
66
2.2.1.
Podpisywanie
obrazków/uzupełnianie
tekstu
na
podstawie
obrazków............
67
3.
Techniki
nauczania
pisowni
w
oparciu
o
percepcję
słuchową
i
ich
korelacja
z
technikami
nauczania
słownictwa........................................................................................
68
3.1.
Dyktando
częściowe..........................................................................................................
69
3.2.
Dyktando
ciągłe..................................................................................................................
69
3.3.
Coraz
dłuższe
zdania.........................................................................................................
70
3.4.
Pisanie
z
pamięci................................................................................................................
71
4.
Techniki
utrwalające
znajomość
pisowni
w
nauczaniu
leksyki..........................................
71
5.
Podsumowanie
...........................................................................................................................
73
Klucz
do
ćwiczeń
...............................................................................................................................
74
V.
INTEGRACJA
NAUCZANIA
GRAMATYKI
I
SŁOWNICTWA........................................
77
1.
Słownictwo
i
gramatyka
w
dydaktyce
języka.........................................................................
77
2.
Techniki
nauczania
słownictwa
i
ich
korelacja
z
nauczaniem
gramatyki
.........................
77
2.1.
Ćwiczenia
kategoryzujące
i
tematyczne..........................................................................
78
2.2.
Ćwiczenia
leksykalne
i
leksykalno-frazeologiczne.......................................................
80
2.2.1.
Uzupełnianie
luk
wyrazami
z
banku......................................................................
80
2.2.2.
Wypełnianie
luk
otwartych.......................................................................................
82
2.2.3.
Dopełnianie
kolokacji................................................................................................
82
2.2.4.
Parafrazowanie
wypowiedzi.....................................................................................
83
3.
Techniki
nauczania
gramatyki
i
ich
korelacja
z
komponentem
leksykalnym...................
84
3.1.
Techniki
automatyzujące
-
dryl
gramatyczny...............................................................
85
3.1.1.
Imitacja
i
substytucja.................................................................................................
85
6
Zgłoś jeśli naruszono regulamin