Mieczysław Łobocki - Teoria wychowania w zarysie.pdf

(1190 KB) Pobierz
M
IECZYSŁAW
Ł
OBOCKI
T
EORIA
WYCHOWANIA
W ZARYSIE
K
RAKÓW
2009
© Copyright by Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2003
Redakcja wydawnicza:
Danuta Waląg
Korekta:
Sylwia Kajdana
Gracjan Kłapa
Projekt okładki:
Ewa Beniak-Haremska
ISBN 978-83-7587-081-7
Oficyna Wydawnicza „Impuls”
30-619 Kraków, ul. Turniejowa 59/5
tel. (012) 422-41-80, fax (012) 422-59-47
www.impulsoficyna.com.pl, e-mail: impuls@impulsoficyna.com.pl
Wydanie VI, Kraków 2009
4
S
PIS
TREŚCI
S
PIS TREŚCI
Wstp ............................................................................................. 9
Rozdział I
Teoria wychowania jako dyscyplina pedagogiczna ................ 13
1. Ogólna charakterystyka teorii wychowania .............................. 15
2. Z historii teorii wychowania .................................................... 17
3. Sposoby uprawiania teorii wychowania ................................... 21
4. Perspektywy teorii wychowania ............................................... 24
Rozdział II
Pojcie wychowania i jego cechy ............................................... 29
1. Wstępne refleksje nad wychowaniem........................................ 31
2. Wychowanie jako oddziaływanie bezpośrednie
lub pośrednie .......................................................................... 35
3. Wychowanie a socjalizacja i inkulturacja ................................. 40
4. Wychowanie a opieka .............................................................. 46
5. Cechy wychowania .................................................................. 51
Rozdział III
Wychowanie w wietle koncepcji psychologicznych
i pedagogicznych .......................................................................... 57
1. Wychowanie według koncepcji behawiorystycznej .................. 60
2. Wychowanie według koncepcji humanistycznej ...................... 64
3. Wychowanie według koncepcji psychospołecznej .................... 70
4. Wychowanie w koncepcjach pedagogicznych .......................... 74
Rozdział IV
Wartoci ródłem wychowania ................................................. 89
1. Określenie wartości i sposoby ich istnienia .............................. 91
2. Klasyfikacja wartości ................................................................ 94
S
PIS
TREŚCI
5
3. Rola wartości w wychowaniu ................................................. 98
4. Wartości preferowane w wychowaniu .................................... 103
5. Prymat wartości nad celami wychowania ............................... 113
Rozdział V
Cele wychowania ....................................................................... 117
1. Ogólne uwagi o celach wychowania ....................................... 120
2. Kontrowersje wokół celów wychowania ................................ 123
3. W poszukiwaniu wiarygodnych celów wychowania ................ 127
4. Wnioski o stanowieniu i formułowaniu celów wychowania .... 135
Rozdział VI
Psychospołeczne warunki skutecznego wychowania .......... 139
1. Podmiotowe traktowanie dzieci i młodzieży .......................... 141
2. Demokratyczny styl kierowania wychowawczego .................. 148
3. Praca nad sobą wychowawców i nauczycieli ........................... 153
4. Poznawanie dzieci i młodzieży ............................................... 164
5. Unowocześnienie kształcenia pedagogicznego ........................ 171
Rozdział VII
Metody wychowania .................................................................. 179
1. Metoda modelowania ............................................................ 182
2. Metoda zadaniowa ................................................................ 188
3. Metoda perswazyjna .............................................................. 196
4. Metoda nagradzania .............................................................. 199
5. Metoda karania ..................................................................... 204
6. Metody oddziaływań grupowych ........................................... 208
Rozdział VIII
Techniki oddziaływa wychowawczych ................................ 221
1. Techniki wymiany opinii ...................................................... 223
2. Techniki oparte na dramatyzacji ............................................ 233
3. Techniki wzmacniania pozytywnego i negatywnego .............. 239
4. Techniki oddziaływań niewerbalnych .................................... 244
5. Techniki organizowania czasu wolnego .................................. 247
6
S
PIS
TREŚCI
Zgłoś jeśli naruszono regulamin