Agencja pr.pdf

(55 KB) Pobierz
czas
na
biznes
agencja public relations
Jednoznaczne zdefiniowanie pojęcia public
relations nie jest
łatwym
zadaniem. Istnieje
ponad 2000 różnych jego definicji. Większość
jednak wskazuje na istnienie kilku wspólnych,
najważniejszych elementów: odbiorcy, adresata
i informacji. Najtrafniej można opisać je zaś jako
długofalowe budowanie i utrzymywanie dobrych
relacji z wewnętrznym oraz zewnętrznym
otoczeniem firmy/organizacji, pracownikami,
inwestorami, organizacjami rządowymi czy
społeczeństwem.
Rola public relations w firmach i organizacjach rządowych oraz poza-
rządowych rośnie z roku na rok. Przyczyniają się do tego istotnie zmiany
gospodarcze i społeczne oraz coraz większa
świadomość
potrzeby takich
działań. O ile znaczna część firm wciąż sama zaspokaja własne potrzeby
w zakresie public relations, to w
ślad
za największymi graczami z różnych
branż coraz więcej z nich zauważa,
że
tylko
świeże
spojrzenie i skrojone na
miarę rozwiązania wyspecjalizowanych agencji mogą przynieść najbardziej
wymierne korzyści.
2
czas
na
biznes
agencja public relations
Przyjrzymy się zatem rynkowi usług PR w Polsce. Sprawdzimy, jaki za-
kres usług można zaproponować klientom oraz jakie umiejętności potrzeb-
ne do ich spełnienia będą musieli mieć nasi pracownicy. Spróbujemy także
podliczyć, na jakie zyski można liczyć w tej branży.
Charakterystyka rynku
Rynek firm public relations odczuł bardzo dotkliwie niedawny kryzys
gospodarczy. Wielu klientów ograniczało wydatki związane z marketingiem
i reklamą. Klienci – firmy międzynarodowe, bardzo często centralizowały
swoje działania marketingowe, w związku z czym odbierały możliwość do-
wolnego zlecania usług swoim polskim oddziałom. Rok 2011 przyniósł jed-
nak powrót do działań marketingowych i zwiększanie wydatków na nie. Co
za tym idzie, wróciła koniunktura dla firm z sektora PR. Ich przedstawiciele
szacują,
że
wysokość tegorocznych wzrostów rynku będzie się wahać od
ok. 10 do ok. 15%. Nakłady różnych firm na reklamę (w tym działania PR)
wyniosły w całym roku 2011 ok. 7,49 mld zł. Największy udział miały firmy
z sektora: telekomunikacyjnego, higieny i pielęgnacji oraz farmaceutyczne-
go. Mniej niż w zeszłym roku na marketing i reklamę wydała branża finan-
sowa i handlowa. Z wyjściem z kryzysu ma wciąż problemy sektor usług
eventowych, czyli organizowania wydarzeń firmowych.
O tym, jak bardzo perspektywiczny jest to rynek, niech
świadczy
fakt ro-
snącego zapotrzebowania na rynku pracy na specjalistów ds. marketingu.
Liczba projektów rekrutacyjnych skierowanych do marketingowców wzro-
sła w 2011 o 60% w porównaniu z rokiem 2010. Największe zapotrzebowa-
nie było na specjalistów z zakresu social media.
3
Kup książkę
Zgłoś jeśli naruszono regulamin