Dlaczego mnie nie rozumiecie Poznaj osiem barier w komunikacji i pokonaj je.pdf

(690 KB) Pobierz
IDŹ DO:
Spis treści
Przykładowy rozdział
Dlaczego mnie nie rozumiecie?
Poznaj osiem barier
w komunikacji i pokonaj je
Autor:
Kevin Hogan,
Ron Stubbs
ISBN: 978-83-246-3144-5
Tytuł oryginału:
Can’t Get Through:
Eight Barriers to Communication
Format: 140 × 208, stron: 168
KATALOG KSIĄŻEK:
Katalog online
Bestsellery
Nowe książki
Zapowiedzi
CENNIK I INFORMACJE:
Zamów informacje
o nowościach
Zamów cennik
Komunikuję się, więc jestem
CZYTELNIA:
Fragmenty książek
online
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
Jak robić na ludziach doskonałe wrażenie i zjednywać sobie przyjaciół?
Jak przemawiać, by wzbudzać zachwyt w słuchaczach?
Jak słuchać i być słuchanym?
Jak stać się mistrzem autoprezentacji?
Do koszyka
Do przechowalni
Nowość
Promocja
Czy potrafisz zrobić dobre pierwsze wrażenie?
Czy umiesz treściwie i w sposób ciekawy opowiadać swoje historie?
Czy jesteś w stanie uważnie wysłuchać swojego rozmówcy?
Czy czasem kłócisz się z zamiarem wyrządzenia komuś krzywdy?
Czy zdarza Ci się krytykować innych głośno?
Czy okazujesz czasem swoją wrogość i pogardę?
Czy bywa, że lekceważysz wyraźną mowę ciała?
Czy przestrzegasz cyklu komunikacji?
Oto osiem najbardziej typowych błędów, które popełniamy podczas komunikowania się z innymi
ludźmi. Jeśli kiedykolwiek popełniłeś choć jeden z nich, doskonale wiesz, jak bardzo potrafi to
utrudnić Twoje relacje z bliskimi, kolegami z pracy czy nowo poznanymi osobami.
Ta książka koncentruje się na obszarach komunikacji, w których ludzie popełniają najwięcej
błędów. Dowiesz się z niej, w jaki sposób mogłeś w przeszłości zrażać do siebie innych i wzbudzać
w nich negatywne emocje, kiedy tylko pojawiałeś się w pobliżu. Nauczysz się szczerze oceniać
Twój styl komunikowania się oraz jego wpływ na ludzi z Twojego otoczenia.
Odkryjesz, jak dostrzegać dyskretne sygnały, które powiedzą Ci, czy nawiązałeś z drugą osobą
dobry kontakt, czy mówisz w sposób zrozumiały dla widowni oraz czy używasz słów budzących
zainteresowanie. Nauczysz się rozpoznawać w sobie to, co odpycha innych i nie pozwala im
słuchać Cię tak, jak byś tego chciał. To potężny aspekt samoświadomości, dzięki któremu staniesz
się fascynujący dla wszystkich ludzi wokół Ciebie!
Onepress.pl Helion SA
ul. Kościuszki 1c
44-100 Gliwice
tel. 32 230 98 63
e-mail:
onepress@onepress.pl
redakcja:
redakcjawww@onepress.pl
informacje:
o księgarni onepress.pl
Spis tre ci
5
Spis tre ci
Podzi kowania ...............................................7
Wst p ..........................................................9
Rozdziaã 1. Nieumiej tno zrobienia dobrego pierwszego
(i drugiego) wra enia .................................... 13
Rozdziaã 2.
le opowiedziana historia ............................... 35
Rozdziaã 3. Zapomniana sztuka sãuchania .......................... 59
Rozdziaã 4. Kãócenie si z zamiarem wyrz dzenia krzywdy ... 69
Rozdziaã 5. Krytyka „szczera” a do bólu .......................... 77
Rozdziaã 6. Wrogo
i pogarda ...................................... 103
Rozdziaã 7. Ignorowanie komunikacji niewerbalnej wãasnej…
Twojego rozmówcy ..................................... 115
Rozdziaã 8. Ignorowanie cyklu skutecznej komunikacji ....... 155
Bibliografia ............................................... 165
Rozdziaã 3.
Zapomniana sztuka sãuchania
Jednym z najwiÚkszych darów, jakim rodzaj ludzki zostaï obdarzony
przez Boga, BoginiÚ, Ducha, Wakan TankÚ, Allaha, BuddÚ, Freda,
Ethel — jakkolwiek nazywasz adresata swoich modlitw — jest dar
sïuchu.
To, co sïyszymy wokóï siebie ka dego dnia, nazywamy d wiÚ-
kami. Niewa ne, czy sÈ to d wiÚki (bod ce sïuchowe) muzyki,
codziennej rozmowy, sïów ukochanej osoby czy te odgïosy Matki
Natury — za ka dym razem jest to co wspaniaïego. Ale nie tym
bÚdziemy siÚ w niniejszym rozdziale zajmowaÊ.
Zastanów siÚ przez chwilÚ nad magiÈ
sïuchania.
Chciaïbym,
aby pomy laï o tym, jak to siÚ dzieje, e czasem zapominamy ludzi
sïuchaÊ i zamiast tego jedynie ich
sïyszymy.
Albo jeszcze gorzej —
zaczynamy „zawsze od razu wiedzieÊ”, co druga osoba ma nam do
powiedzenia i ignorujÈc jÈ, wymy lamy wïasnÈ wersjÚ tego, co kto
stara siÚ nam przekazaÊ.
Czasami jeste my tak zajÚci, e nie sïuchamy sïów wypowiadanych
przez ludzi, z którymi pracujemy, kontaktujemy siÚ, a nawet tych,
których kochamy. Chciaïbym, aby my skupili siÚ na zapomnianych
drobnych szczegóïach, do których czÚsto nie przykïadamy adnej
wagi, takich jak niesïuchanie sïów tych osób, których
nie
kochamy.
A mo e powinni my...
UmiejÚtno Ê prawdziwego sïuchania to magnetyczna i czasami
dziwnie ulotna siïa, która a siÚ prosi, eby jÈ doceniÊ. Pomy l przez
chwilÚ o ludziach poznanych w przeszïo ci, którzy wydali Ci siÚ
60
DLACZEGO MNIE NIE ROZUMIECIE? POZNAJ OSIEM BARIER W KOMUNIKACJI I POKONAJ JE
bardzo interesujÈcy i którzy mieli du y wpïyw na Ciebie. O takich,
którzy odegrali jakÈ rolÚ w Twoim yciu i przyczynili siÚ do tego,
e jeste teraz takim czïowiekiem, a nie innym. Prawdopodobnie
nie
sÈ to ludzie, który podzielili siÚ z TobÈ ogromnÈ ilo ciÈ wiedzy
yciowej.
Nie
byli te ïaskawi obdarzyÊ CiÚ adnÈ zïotÈ radÈ.
Nie uznali równie za konieczne zabawiaÊ CiÚ niewiarygodnymi
historiami opartymi na swoich do wiadczeniach yciowych ani nie
oferowali rad pozwalajÈcych Ci zrozumieÊ
swojÈ
niegodnÈ uwagi
osobowo Ê, aby mógï staÊ siÚ jeszcze bardziej taki jak oni… czyli
innymi sïowy: idealny. Zamiast tego wszystkiego otrzymaïe od tych
osób jeden maleñki dar, który mo e wtedy wydawaï siÚ maïo zna-
czÈcy, ale okazaï siÚ w rzeczywisto ci niezmiernie cenny. Po wiÚcili
Ci swój czas i potrafili sïuchaÊ bez osÈdzania.
Na pewno (jak ka dy) znasz ludzi, którzy podczas rozmowy
wydajÈ siÚ byÊ nieobecni, oraz takich, którzy zbyt chÚtnie dzielÈ siÚ
swojÈ
wersjÈ
Twojej
historii. Wiesz, o jakim typie mówiÚ: ludzie,
którzy sïyszÈ, nie sïuchajÈc, i czekajÈ tylko na wïa ciwy moment,
aby siÚ wtrÈciÊ i opowiedzieÊ TwojÈ historiÚ „innymi sïowami”. Oni
„zawsze od razu wiedzÈ”, co chcesz powiedzieÊ. PosiadajÈ specjalny
filtr, przez który przepuszczajÈ Twoje sïowa i próbujÈ zgadywaÊ, co
wïa nie
masz zamiar powiedzieÊ.
Problem polega na tym, e najczÚ ciej im siÚ to NIE udaje i e
to tylko frustruje osobÚ, która
opowiada
historiÚ lub dzieli siÚ swoimi
emocjami, poniewa na skutek ciÈgïego przerywania musi ona ciÈgle
siÚ powtarzaÊ i ma problemy z utrzymaniem kontroli nad rozmowÈ.
CzÚsto w takiej sytuacji sfrustrowany narrator wycofuje siÚ, milk-
nie, zamyka w sobie i atmosfera interakcji pomiÚdzy dwiema stro-
nami staje siÚ zagro ona.
— Hej, wietnie wyglÈdasz! Niezïa opalenizna! Byïe na urlopie?
Tak, spÚdzili my z Jeanie trzy tygodnie na Hawajach.
Zgłoś jeśli naruszono regulamin