Pedagogika na pograniczu swiatow Eseje z cyklu Medium Mundi.pdf

(576 KB) Pobierz
Krzysztof Maliszewski
Pedagogika na pograniczu światów
Eseje z cyklu „Medium Mundi”
Oto cała humanistyka – jako autore eksja
kultury z aksjologicznymi intencjami – ma
perswazyjny, inicjacyjny, kształcący poten-
cjał. Zależy mi na tym, by zerwać ze zredu-
kowanym – a usilnie podtrzymywanym
przez specjalizacyjne (rynkowe) podejście
do studiów – obrazem pedagogiki jako nie-
re eksyjnego metodycznego getta. Myśle-
nie o wychowaniu z szansą na mądrość nie
może już poruszać się w rygorystycznie
strzeżonych akademickich poletkach i pod
dyktando tzw. zapotrzebowania społeczne-
go, bez życionośnego pogranicza z lozo ą,
teologią, literaturą, ze sztukami plastyczny-
mi i z całym spektrum rozmaitych humani-
stycznych dyscyplin. […] W tych esejach nie
chodzi o specjalistyczne dążenie do
do-
mknięcia
kręgu wiedzy o edukacji, ale prze-
ciwnie – o jego otwarcie, o naukę uprawianą
w formule
zmąconych gatunków,
o peda-
gogikę nie jako ekspercką domenę, lecz jako
miejsce
intelektualistów, w znaczeniu opisa-
nym przez Michała Pawła Markowskiego:
„Głównym zadaniem i pragnieniem intelek-
tualisty jest więc rozregulowanie ostatecz-
nego słownika własnej dyscypliny […]”
.
Z
Wprowadzenia
5
Pedagogika na pograniczu światów
Eseje z cyklu „Medium Mundi”
Kup książkę
NR 3312
Kup książkę
Krzysztof Maliszewski
Pedagogika na pograniczu światów
Eseje z cyklu „Medium Mundi”
Z posłowiem
Tadeusza Sławka
Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego • Katowice 2015
Kup książkę
Redaktor serii: Pedagogika
Ewa Wysocka
Recenzent
Dariusz Kubinowski
Kup książkę
Zgłoś jeśli naruszono regulamin