PHP Receptury Wydanie II.pdf

(356 KB) Pobierz
PHP. Receptury.
Wydanie II
Autorzy: Adam Trachtenberg, David Sklar
T³umaczenie: Marek Pa³czyñski
ISBN: 978-83-246-0827-0
Tytu³ orygina³u:
PHP Cookbook
Format: B5, stron: 816
Przyk³ady na ftp: 194 kB
Podrêczny s³ownik 250 sprawdzonych i skutecznych rozwi¹zañ z zakresu jêzyka PHP
• Praca z typami danych i blokami programów PHP
• Obs³uga formularzy, baz danych i sesji
• Tworzenie wydajnych i bezpiecznych witryn internetowych
PHP to najpopularniejszy jêzyk skryptowy na œwiecie, wykorzystywany w milionach
witryny internetowych. Szeroki wachlarz mo¿liwoœci, ³atwa sk³adnia oraz wspó³praca
z wieloma systemami operacyjnymi sprawiaj¹, ¿e jest to idealne narzêdzie do tworzenia
dynamicznych aplikacji WWW. Od wersji PHP 5 jêzyk ten obs³uguje programowanie
obiektowe oraz udostêpnia usprawniony mechanizm wspó³pracy z bazami danych,
co w znacznym stopniu u³atwia kreowanie rozbudowanych programów sieciowych.
Drugie wydanie ksi¹¿ki „PHP. Receptury” zawiera jeszcze wiêcej gotowych rozwi¹zañ,
które zosta³y dostosowane do nowej wersji jêzyka, czyli PHP 5. Dodatkowo ulepszona
forma umo¿liwia ³atwiejsze znalezienie potrzebnych receptur. Pozwol¹ Ci one szybko
rozwi¹zaæ czêsto spotykane problemy. Czytaj¹c tê ksi¹¿kê dowiesz siê miêdzy innymi,
jak wykonywaæ operacje na ró¿nych typach danych, jakie elementy sk³adaj¹ siê na
programy PHP i jak z nich korzystaæ, a tak¿e jak obs³ugiwaæ formularze czy wspó³pracowaæ
z bazami danych. Nauczysz siê stosowaæ techniki zarz¹dzania sesjami. Poznasz zasady
korzystania z XML, wspó³pracy z kodem w jêzyku JavaScript, a tak¿e rozwi¹zania wielu
innych praktycznych problemów.
• Praca z typami danych
• Korzystanie z ró¿nych bloków aplikacji PHP
• Obs³uga formularzy
• Praca z bazami danych
• Przetwarzanie dokumentów XML
• Us³ugi Web Services
• Zarz¹dzanie sesj¹
• Generowanie grafiki na stronach internetowych
• Zabezpieczanie witryn
• Obs³uga b³êdów
• Optymalizacja kodu
• Praca z systemem plików i katalogów
Wykorzystaj gotowy kod do b³yskawicznego tworzenia dynamicznych witryn internetowych
Wydawnictwo Helion
ul. Koœciuszki 1c
44-100 Gliwice
tel. 032 230 98 63
e-mail: helion@helion.pl
Wstęp ............................................................................................................................. 15
1.
Łańcuchy znaków ..........................................................................................................23
1.0. Wprowadzenie
1.1. Uzyskiwanie dostępu do podłańcuchów znaków
1.2. Wyodrębnianie podłańcuchów znaków
1.3. Zastępowanie podłańcuchów znaków
1.4. Przetwarzanie łańcucha znaków znak po znaku
1.5. Odwracanie kolejności słów lub znaków w łańcuchu znaków
1.6. Poszerzanie i zwężanie tabulatorów
1.7. Kontrolowanie wielkości liter
1.8. Umieszczanie funkcji i wyrażeń wewnątrz łańcuchów znaków
1.9. Odcinanie od ciągów tekstowych znaków niewidocznych
1.10. Generowanie danych rozdzielanych znakami przecinka
1.11. Parsowanie danych oddzielanych przecinkami
1.12. Generowanie rekordów danych o stałej szerokości pól
1.13. Parsowanie danych o stałej szerokości
1.14. Dzielenie łańcuchów znaków
1.15. Łamanie tekstu do określonej długości linii
1.16. Przechowywanie danych binarnych w łańcuchach znaków
1.17. Program — pobieranie pliku CSV
23
26
27
29
30
32
33
35
37
38
40
41
42
44
47
49
51
53
2.
Liczby .............................................................................................................................57
2.0. Wprowadzenie
2.1. Sprawdzanie, czy zmienna zawiera poprawną liczbę
2.2. Porównywanie liczb zmiennopozycyjnych
2.3. Zaokrąglanie liczb zmiennopozycyjnych
2.4. Wykonywanie operacji na seriach liczb całkowitych
57
58
59
60
61
3
2.5. Generowanie liczb losowych z danego przedziału
2.6. Generowanie ważonych liczb losowych
2.7. Obliczanie logarytmów
2.8. Obliczanie potęg
2.9. Formatowanie liczb
2.10. Formatowanie wartości walutowych
2.11. Wyświetlanie słów w liczbie mnogiej
2.12. Obliczanie wartości funkcji trygonometrycznych
2.13. Obliczanie funkcji trygonometrycznych w stopniach, a nie w radianach
2.14. Obsługa bardzo dużych lub bardzo małych liczb
2.15. Przekształcanie liczb z jednego systemu liczbowego na inny
2.16. Wykonywanie obliczeń na liczbach systemów innych niż dziesiętny
2.17. Określenie odległości między dwoma punktami
63
65
66
66
67
69
70
72
73
73
75
76
78
3.
Daty i czas ...................................................................................................................... 81
3.0. Wprowadzenie
3.1. Sprawdzanie aktualnej daty i czasu
3.2. Przekształcanie elementów daty i czasu w znaczniki czasu epoki
3.3. Przekształcanie znacznika czasu epoki w elementy czasu i daty
3.4. Wyświetlanie daty lub czasu w określonym formacie
3.5. Obliczanie różnicy między dwiema datami
3.6. Obliczanie różnicy między dwiema datami mierzonej
w dniach liczonych według kalendarza juliańskiego
3.7. Znajdowanie dnia tygodnia, miesiąca lub roku oraz numeru tygodnia w roku
3.8. Weryfikacja poprawności daty
3.9. Parsowanie dat i czasu z łańcuchów znaków
3.10. Dodawanie lub odejmowanie czasu od daty
3.11. Wyznaczanie czasu w strefach czasowych
3.12. Uwzględnianie czasu letniego
3.13. Generowanie czasu o wysokiej precyzji
3.14. Generowanie przedziałów czasowych
3.15. Stosowanie kalendarzy innych niż gregoriański
3.16. Korzystanie z dat wykraczających
poza zakres znacznika czasu epoki uniksowej
3.17. Program Calendar
81
82
85
87
88
93
95
96
98
100
103
104
110
111
113
114
118
120
4.
Tablice .......................................................................................................................... 123
4.0. Wprowadzenie
4.1. Tworzenie tablicy zaczynającej się od indeksu różnego od 0
4.2. Przechowywanie w tablicy wielu elementów pod jednym kluczem
4.3. Inicjowanie tablicy liczbami całkowitymi z określonego przedziału
4.4. Iterowanie przez kolejne elementy tablicy
123
125
127
128
129
4
|
Spis treści
4.5. Usuwanie elementów z tablicy
4.6. Zmienianie rozmiaru tablicy
4.7. Łączenie tablic
4.8. Przekształcanie tablicy w łańcuch znaków
4.9. Wyświetlanie zawartości tablicy z przecinkami
4.10. Sprawdzanie, czy klucz jest w tablicy
4.11. Sprawdzanie, czy element jest w tablicy
4.12. Znajdowanie pozycji elementu w tablicy
4.13. Znajdowanie elementów, które spełniają odpowiednie warunki
4.14. Znajdowanie elementu tablicy o największej lub najmniejszej wartości
4.15. Odwracanie tablicy
4.16. Sortowanie tablicy
4.17. Sortowanie tablicy na podstawie porównywalnych pól
4.18. Sortowanie wielu tablic
4.19. Sortowanie tablicy przy użyciu metody, a nie funkcji
4.20. Ustawianie elementów tablicy w kolejności losowej
4.21. Usuwanie z tablicy powtarzających się elementów
4.22. Przypisanie funkcji do każdego elementu tablicy
4.23. Wyznaczanie sumy, przecięcia lub różnicy między dwiema tablicami
4.24. Wykorzystanie obiektu w sposób charakterystyczny dla tablic
4.25. Program — wyświetlanie tablicy w tabeli HTML
z kolumnami ułożonymi w poziomie
131
133
135
137
138
139
140
142
143
144
145
146
147
149
151
151
152
153
155
157
160
5.
Zmienne ....................................................................................................................... 163
5.0. Wprowadzenie
5.1. Unikanie pomyłek między operatorami == i =
5.2. Ustalanie wartości domyślnej
5.3. Wymiana wartości bez używania zmiennych tymczasowych
5.4. Tworzenie dynamicznej nazwy zmiennej
5.5. Stosowanie zmiennych statycznych
5.6. Współdzielenie zmiennych pomiędzy procesami
5.7. Enkapsulacja złożonych typów danych do postaci łańcucha znaków
5.8. Wyświetlanie zawartości zmiennej w postaci łańcuchów znaków
163
164
165
166
167
168
170
174
176
6.
Funkcje ..........................................................................................................................181
6.0. Wprowadzenie
6.1. Uzyskiwanie dostępu do parametrów funkcji
6.2. Ustawianie domyślnych wartości parametrów funkcji
6.3. Przekazywanie wartości przez referencję
6.4. Stosowanie parametrów nazwanych
6.5. Tworzenie funkcji pobierających zmienną liczbę argumentów
181
182
183
185
185
187
Spis treści
|
5
6.6. Zwracanie wartości przez referencję
6.7. Zwracanie więcej niż jednej wartości
6.8. Pomijanie pewnych zwracanych wartości
6.9. Zwracanie błędu
6.10. Wywoływanie funkcji zależnie od wartości zmiennych
6.11. Dostęp do zmiennej globalnej wewnątrz funkcji
6.12. Tworzenie funkcji dynamicznych
189
191
192
193
195
197
198
7.
Klasy i obiekty ............................................................................................................. 201
7.0. Wprowadzenie
7.1. Tworzenie egzemplarzy klasy
7.2. Definiowanie konstruktorów obiektów
7.3. Definiowanie destruktorów obiektu
7.4. Kontrola dostępu
7.5. Zabezpieczenie klas i metod przed zmianami
7.6. Przekształcanie obiektu w ciąg tekstowy
7.7. Tworzenie interfejsów
7.8. Tworzenie abstrakcyjnej klasy bazowej
7.9. Przypisywanie referencji do obiektów
7.10. Klonowanie obiektów
7.11. Przesłonięcie procedury dostępu do właściwości
7.12. Wywoływanie metod obiektu zwracanego przez inną metodę
7.13. Agregowanie obiektów
7.14. Dostęp do metod przesłoniętych
7.15. Wykorzystanie polimorfizmu metod
7.16. Definiowanie stałych klasy
7.17. Definiowanie statycznych właściwości i metod
7.18. Nadzorowanie serializacji obiektów
7.19. Introspekcja obiektów
7.20. Sprawdzenie, czy obiekt jest egzemplarzem określonej klasy
7.21. Automatyczne pobieranie plików klasy podczas powoływania obiektu
7.22. Dynamiczne tworzenie obiektów
7.23. Program whereis
201
205
206
207
209
211
213
215
217
220
220
223
227
228
231
233
235
237
239
240
244
247
249
250
8.
Podstawy programowania na potrzeby WWW ........................................................253
8.0. Wprowadzenie
8.1. Zapisywanie danych cookie
8.2. Odczytywanie danych cookie
8.3. Usuwanie danych cookie
8.4. Odsyłanie do innej strony
8.5. Pozyskiwanie informacji o przeglądarkach
253
254
256
257
258
259
6
|
Spis treści
Zgłoś jeśli naruszono regulamin