Magdalena Ślawska - Formy dialogowe w gatunkach prasowych.pdf

(4866 KB) Pobierz
Uniwersytet Śląski
Wydział Filologiczny
Instytut Języka Polskiego
Magdalena Ślawska
FORMY DIALOGOWE W GATUNKACH PRASOWYCH
Praca doktorska
napisana pod kierunkiem
prof. dr hab. Małgorzaty Kity
Katowice 2011
SPIS TREŚCI
Wstęp ……….………………………………………………………………
Rozdział I
O gatunku prasowym –
6
między paktem a przekazem …………….…………………………………. 14
Tekst a gatunek
…………….…………………………………………. 16
O gatunku
dziennikarskim
/medialnym
…………….……………...…… 17
Funkcjonalność i komunikatywność
….………………………………… 19
Pakt faktograficzny
…………….……………………………………… 22
Przekaźnik jest przekazem
…………….………………………………. 23
Prasowość tekstu
…………….………………………………………... 25
Typologia gatunków prasowych
…………….…………………………. 27
Gatunki informacyjne
…………….…………………………………… 29
Gatunki publicystyczne
…………….……………………………….… 30
Gatunki dialogowe i niedialogowe
…………….……………………..… 32
Rozdział II
O dialogu w komunikowaniu –
między nadawcą a odbiorcą …………….………………………………..… 34
Struktura dialogu …………….………………………………………….…
35
Dialog a rozmowa …………….……………………………………………
36
Dialog, monolog a trilog …………….…………………………………..…
37
Filozofia dialogu …………….……………………………………..……….
38
Dialogowa zasada tekstu …………….………………………………..........
39
Dialog w komunikacji …………….……………………………….……….
40
Modele komunikacji językowej …………….………………………………
42
Komunikacja – interakcja –
dyskurs ….………………………………... 45
Odbiorca – współtwórca dialogu
…………………………………….… 47
2
Komunikowanie medialne/masowe
…………….……………………… 47
Teorie
komunikowania
medialnego
…………….……………………. 49
Społeczeństwo medialne
…………….………………………………… 50
Masowy odbiorca
…………….……………………………………..… 51
Oddziaływanie mediów
…………….…………………………………. 53
Rozdział III
O wywiadzie prasowym –
między gatunkowym wzorcem a jego modyfikacjami …………………..… 56
Historia wywiadu i próba typologii ……………………………………..… 59
Wzorzec gatunku …………………………………………………………... 60
Wyznaczniki gatunku ……………………………………………………… 62
Uczestnicy wywiadu ……………………………………………………….. 62
Dziennikarz i jego rozmówca ……………………………………………… 69
Przeprowadzający wywiad – metamorfozy ………………………………... 71
Udzielający wywiadu – metamorfozy ……………………………………... 78
„Niedialogowe” wywiady …………………………………………………. 82
Wywiady w innej gatunkowej szacie ……………………………………… 87
Rozdział IV
O gatunkach niedialogowych –
między monologiem a (za)pisanym dialogiem …………………………….. 93
Dialog (za)pisany ………………………………………………………….. 94
Dialogowane reportaże ……………………………………………………. 94
Dialogowane felietony …………………………………………………… 105
Dialogowane komentarze ………………………………………………… 117
Dialogowane recenzje ……………………………………………………. 121
Dialog „dla” ……………………………………………………………… 125
Rozdział V
O interakcyjności –
między dziennikarzem a czytelnikiem ……………………………………. 127
3
Dialog intratekstowy i intertekstowy …………………………………….. 129
Zaproszenie do dialogu …………………………………………………… 132
Dialogi intertekstowe – interakcyjność …………………………………... 134
Ślady odbiorcy w tekście ………………………………………………..... 136
Formy adresatywne ………………………………………………………. 137
Stylizacja na język odbiorcy ……………………………………………… 142
Teksty prasowe o charakterze interakcyjnym ……………………………. 143
„Miejsca” czytelniczej obecności ………………………………………... 146
Czytelnik współtwórca …………………………………………………… 153
Rozdział VI
O intertekstowości –
między tekstem a tekstem …………………………………………………. 157
Intertekstualność a dialog ………………………………………………… 157
Intertekstowość a interakcyjność ………………………………………… 160
Dyskurs prasowy a intertekstowość ……………………………………… 161
Kolażowość tekstów prasowych …………………………………………. 162
Intergatunkowość ………………………………………………………… 164
Międzytekstowość w prasie ………………………………………………. 165
O polemiczności ………………………………………………………….. 165
Relacja tekst – tekst ………………………………………………………. 171
Rozdział VII
O wielogłosach –
między głosowością a wizualnością tekstu ……………………………….. 181
Dialogi intratekstowe …………………………………………………….. 181
Wielogłosowość ………………………………………………………….. 182
Dwugłosy i trójgłosy ……………………………………………………... 185
Strategie nadawczo-odbiorcze …………………………………………… 191
Kwestie gatunku w formule wielogłosu ………………………………….. 192
Różne punkty widzenia …………………………………………………... 196
Wielogłosy ……………………………………………………………….. 201
Infografika ………………………………………………………………... 208
4
Modyfikacje wielogłosowe ………………………………………………. 208
Rozdział VIII
O dialogu w miejscach strategicznych tekstu –
między „grafiką” dialogu a wyborem miejsca w tekście …………………. 213
„Grafika” dialogu ……………………………………………………….... 213
Miejsca strategiczne i orientacyjne w tekście ……………………………. 214
Dialogowane tytuły ………………………………………………………. 216
Dialogowane lidy ………………………………………………………… 220
Dialogowana rama tekstu ……………………………………………….... 224
Dialogowane śródtytuły ………………………………………………….. 227
Podsumowanie …………………………………………………………..... 229
Literatura cytowana ……………………………………………………….. 232
Wykaz źródeł ……………………………………………………………… 251
5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin