Agnieszka M Sendur - Testowanie i certyfikacja w glottodydaktyce języków ogólnych i specjalistycznych.pdf

(1580 KB) Pobierz
TesTowanie
i cerTyfikacja
w  glottodydaktyce 
języków  ogólnych 
i  specjalistycznych
Agnieszka M. Sendur
TesTowanie
i cerTyfikacja
w  glottodydaktyce 
języków  ogólnych 
i  specjalistycznych
Agnieszka M. Sendur
Kraków 2020
Rada Wydawnicza Krakowskiej Akademii im. Andrzeja Frycza Modrzewskiego:
Klemens Budzowski, Maria Kapiszewska, Zbigniew Maciąg, Jacek M. Majchrowski
Recenzja: dr hab. Marta Kaliska
Projekt okładki: Oleg Aleksejczuk
Adiustacja: Agnieszka Boniatowska
ISBN 978-83-66007-62-8
Copyright© by Agnieszka M. Sendur &
Krakowska Akademia im. Andrzeja Frycza Modrzewskiego
Kraków 2020
Żadna część tej publikacji nie może być powielana ani magazynowana
w sposób umożliwiający ponowne wykorzystanie,
ani też rozpowszechniana w jakiejkolwiek formie
za pomocą środków elektronicznych, mechanicznych, kopiujących,
nagrywających i innych, bez uprzedniej pisemnej zgody właściciela praw autorskich.
Na zlecenie:
Krakowskiej Akademii
im. Andrzeja Frycza Modrzewskiego
www.ka.edu.pl
Wydawca: Oficyna Wydawnicza AFM, Kraków 2020
Skład: Oleg Aleksejczuk
spis treści
Wykaz użytych skrótów .......................................................................................7
Wstęp .................... ...............................................................................................11
Rozdział I. Ocenianie i egzaminowanie w nauczaniu języków obcych
dla celów ogólnych i specjalistycznych – zagadnienia teoretyczne ............13
1. Przedmiot, cele i podział glottodydaktyki ............................................14
2. Język ogólny a języki specjalistyczne .....................................................15
3. Terminologia związana z testowaniem .................................................17
4. Rodzaje testów...........................................................................................19
5. Kryteria poprawności testu .....................................................................28
6. Zasady konstruowania testów ...............................................................33
7. Rodzaje zadań testowych i ich charakterystyka...................................39
8. Ocenianie i egzaminowanie w glottodydaktyce ogólnej
i specjalistycznej – podobieństwa i różnice............................................77
9. Podsumowanie ..........................................................................................92
Rozdział II. Testowanie języków obcych na przestrzeni wieków................95
1. Główne okresy w historii testowania języków obcych .......................95
2. Testowanie języków obcych – spojrzenie historyczne .................... 107
3. Podsumowanie: zmiany w podejściu do testowania ........................ 128
Rozdział III. Testowanie i certyfikacja języków obcych dzisiaj ................ 135
1. Określenie poziomu biegłości językowej .......................................... 136
2. Certyfikacja języków ogólnych ........................................................... 148
3. Certyfikacja języków specjalistycznych ............................................ 158
4. Stopień specjalizacji egzaminów przeprowadzanych
na uczelniach wyższych .......................................................................... 179
5. Stopień sprofilowania zawodowego w egzaminach
z języka specjalistycznego ...................................................................... 185
6
spis treści
6. Główne różnice pomiędzy egzaminami w glottodydaktyce
ogólnej oraz specjalistycznej na podstawie analizy
przykładowych egzaminów .................................................................. 188
Zakończenie: bilans i perspektywy certyfikacji językowej ...................... 191
Bibliografia ....................................................................................................... 197
Załączniki......................................................................................................... 215
Zgłoś jeśli naruszono regulamin