ttt-history-of-telematics.pdf

(1729 KB) Pobierz
KRÓTKI
PRZEWODNIK PO
HISTORII
TELEMATYKI
Krótki przewodnik po historii telematyki | 3
Szybkość, z jaką telematyka ewoluowała od
jej początków w 1960 roku nie jest niczym
zaskakującym. W dzisiejszych czasach uważamy za
pewnik to, że mamy możliwość wysyłania lokalizacji
za pomocą prostego komunikatu telefonicznego lub
to, że urządzenie elektroniczne doprowadzi nas do
celu, jeśli tylko tego potrzebujemy. Obecnie możemy
nawet sprawdzić ceny benzyny na najbliższej stacji
za pomocą hotspotu Wi-Fi własnego samochodu.
Czy potrafimy sobie wyobrazić, że jeszcze 15 lat
temu używanie papierowych map było powszechne?
To, co zaczęło się od opracowania podstawowego
globalnego systemu pozycjonowania, przekształciło
się w wyrafinowaną technologię obejmującą wiele
połączonych ze sobą dziedzin - od bezpieczeństwa
drogowego i transportu po telekomunikację i wiele
innych.
Telematyka bez wątpienia stała się nieodłącznym
WPROWADZENIE
elementem naszego codziennego życia. Z tego
krótkiego przewodnika po historii telematyki
dowiemy się, jak telematyka powstała, jak
ewoluowała od lat sześćdziesiątych do dnia
dzisiejszego i czego możemy się po niej spodziewać
w nadchodzących latach.
Krótki przewodnik po historii telematyki | 5
POCZĄTKI
TELEMATYKI
LATA 60. I 70.
XX WIEKU
Podczas zimnej wojny, w połowie lat 60., Marynarka
Wojenna Stanów Zjednoczonych za pomocą sześciu
satelitów krążących wokół biegunów opracowała
Globalny System Pozycjonowania (GPS), który miał
służyć śledzeniu okrętów podwodnych z bronią
nuklearną
1
. Ta nowa technologia dała początek temu,
co teraz nazywamy telematyką.
W miarę postępu lat 70., telematyka nadal się
rozwijała. W 1978 roku wyniesiono na orbitę
pierwszego na świecie satelitę GPS o nazwie
NAVSTAR 1
2
. W ciągu kolejnych dziesięciu lat
zbudowano i uruchomiono wiele takich satelitów.
Obecnie na orbicie Ziemi krążą dziesiątki satelitów
GPS. Codziennie korzystamy z GPSu używając
naszych telefonów komórkowych i systemów
nawigacji satelitarnej. Aby określić naszą lokalizację,
urządzenie korzysta z co najmniej trzech satelitów
GPS
3
.
Termin “telematyka” pojawił się również w 1978 r. w
raporcie sporządzonym dla rządu francuskiego na
temat komputeryzacji społeczeństwa
4
.
TERMIN TELEMATYKA
POCHODZI OD
FRANCUSKIEGO
TÉLÉMATIQUE -
POŁĄCZENIA
TÉLÉCOMMUNICATION
I INFORMATIQUE
Krótki przewodnik po historii telematyki | 7
TELEMATYKA
TRAFIA DO UŻYTKU
PUBLICZNEGO
Rok 1984 jest jednym z najważniejszych we
wczesnej historii telematyki. Jest to związane z
rezolucją, którą Parlament Europejski przyjął w
celu promowania bezpieczeństwa drogowego.
Rezolucja ta była tak ważna, ponieważ
zapoczątkowała falę badań naukowych, w wyniku
których stworzony został program o nazwie
DRIVE. Program DRIVE, działający do 1992 roku,
poświęcono badaniom nad wykorzystaniem
LATA
80.
Rząd Stanów Zjednoczonych nie planował
rozszerzenia swojej technologii GPS dla
społeczeństwa, ale zmienił podejście w 1983 r.
w następstwie tragicznej katastrofy lotniczej, w
wyniku której zginęło 269 osób. Udostępnienie
systemu GPS osobom cywilnym miało pomóc w
zapobieganiu problemom komunikacyjnym, które
mogłyby się przyczynić do wypadków i katastrof
5
.
CZY WIEDZIAŁEŚ?
SATELITY GPS
OKRĄŻAJĄ ZIEMIĘ
DWA RAZY W CIĄGU
DNIA NA WYSOKOŚCI
20.200 KM
6
telematyki dla bezpieczeństwa na drogach,
zwiększeniu wydajności i zmniejszeniu wpływu na
środowisko
7
.
Pierwszy na świecie system nawigacji
samochodowej dla klientów został wprowadzony
w Stanach Zjednoczonych w 1985 roku. Dyrektor
generalny Etak, Stanley Honey, wpadł na pomysł i
pokierował zespołem inżynierów, którzy wcielili go
w życie. Przez pewien czas było to przełomowe
osiągnięcie i ogromny krok naprzód w rozwoju i
korzystaniu z GPS na masową skalę
8
.
NAWIGATOR ETAK
WYKORZYSTYWAŁ
MIKROPROCESOR
8088, PAMIĘĆ RAM
O POJEMNOŚCI
256 KILOBAJTÓW
I NAPĘD O DUŻEJ
PRĘDKOŚCI, ABY
UMOŻLIWIĆ CZYTANIE
MAP CYFROWYCH
ZAPISANYCH NA
DYSKIETKACH 3.5MB
Krótki przewodnik po historii telematyki | 9
POSTĘP
NABIERA
TEMPA
LATA
90.
W latach dziewięćdziesiątych, w telematyce
pojawiły się dwa ważne trendy. Jednym z
nich było dążenie do ulepszenia wyposażenia
zabezpieczającego w pojazdach, w tym takich
funkcji, jak obowiązkowe poduszki powietrzne
i światła do jazdy dziennej. Drugi dotyczył
zwiększonego zainteresowania postępami w
elektronice, komunikacji, technologii GPS i
komórkowej.
Na początku dekady, firma Pioneer Electronics
poszła w ślady Etak. W 1990 roku wypuściła
pierwsze konsumenckie samochodowe systemy
nawigacyjne korzystające z map CDROM i satelitów
GPS (Global Positioning System) służących do
ustalania lokalizacji
9
.
W 1991 r., w Holandii została założona firma
TomTom. (początkowo nosiła nazwę Palmtop
Software), która stała się jedną z wiodących firm
telematycznych na świecie, działając w ponad 50
krajach.
Po zakończeniu programu DRIVE w 1992 r.,
Unia Europejska podpisała nowy traktat, który
koncentrował się na rozwoju telematyki, wyrażając
w ten sposób wiarę, że lepsze sieci transportowe
i logistyczne zwiększą swoją konkurencyjność
w stosunku do reszty świata i będą prowadziły
do dobrobytu gospodarczego. Dzięki wsparciu
na poziomie międzynarodowym i narastającej
szybkości przyjmowania technologii GPS przez
ogół społeczeństwa, rewolucja w zakresie
telematyki była nie do powstrzymania.
ZAŁOŻONY W 1991
ROKU W HOLANDII,
TOMTOM POSIADA
PONAD 25 LAT
DOŚWIADCZENIA
W TWORZENIU
OPROGRAMOWANIA
I TECHNOLIGII
NAWIGACJII, KTÓRE
ZASILAJĄ SETKI
MILIONÓW APLIKACJI
NA CAŁYM ŚWIECIE
W miarę jak telematyka rozwijała się w latach
dziewięćdziesiątych, zarządzanie flotą stało się
bardziej naglącą potrzebą dla wielu organizacji.
Wzrost zapotrzebowania na zarządzanie flotą
nieuchronnie prowadził do punktu, w którym
wymagało ono stałej uwagi i znacznych zasobów.
W 1997, firma Johnson & Johnson wyznaczyła
Theresę Ragozine jako pierwszą osobę o globalnej
odpowiedzialności za floty oraz roli światowego
menedżera ds. towarów. W tym czasie firma
posiadała 33 000 pojazdów na całym świecie
10
.
Pod koniec lat 90. zaczęły powstawać pierwsze
systemy lokalizowania pojazdów, wykorzystujące
podłączony do nich sprzęt, który łączył się
z oprogramowaniem zainstalowanym na
komputerach za pośrednictwem lokalnych
serwerów. Dane historyczne były pobierane z
serwerów, a klienci musieli uiścić opłatę za każdą
aktualizację w czasie rzeczywistym!
Pod koniec dekady ogromnego postępu w
Następnie, w 1996 roku, prezydent Clinton
podpisał dyrektywę, która stanowiła, że GPS stał
się międzynarodowym narzędziem. Dyrektywa
ta oznaczała, że prywatni obywatele i firmy będą
mogły bezpłatnie korzystać z GPS.
dziedzinie telematyki, firma Datafactory uruchomiła
WEBFLEET, jeden z pierwszych internetowych
interfejsów telematycznych z urządzeniami typu
“plug and play” w pojeździe.
Zgłoś jeśli naruszono regulamin