Zabawy z chustą animacyjną:
1. „Morze” – dzieci trzymają chustę i falują nią w różnym tempie i z różną siłą
(chusta to „morze”). Na chwilę wrzucamy kilka miękkich przedmiotów,
podrzucamy je tak, aby nie wypadły (mogą to być „statki”).
2. „Tafla lodu” – napinamy chustę mocno, przenosimy ja w bezpieczne miejsce,
kładziemy na podłodze tak, aby „tafla lodu” nie pękła.
4. „Rybak i rybka” – jedno dziecko jest „rybką” i wchodzi pod chustę; dziecko,
które jest „rybakiem”, wchodzi na chustę i łapie „rybę”. Przy tej zabawie dzieci
trzymają chustę nisko nad podłogą.
5. . „Słońce - deszcz” – na hasło „słońce” dzieci falują chustą, gdy usłyszą sygnał
„deszcz”, wbiegają pod chustę.
7. „Karuzela” – najwyższa osoba z grupy wchodzi do środka, trzyma rękę wysoko,
podnosząc chustę. Pozostałe dzieci chodzą dookoła. (Do tej zabawy
zapraszam panią woźną, która wchodzi do środka, a dzieci tworząc karuzelę,
poruszają się bezpiecznie, najpierw powoli, później coraz szybciej i szybciej).
8. „Co powiem” – dzieci, które wymienię przechodzą pod chustą na drugą stronę:
wszyscy, którzy mają niebieskie oczy,
wszystkie blondynki i blondyni,
wszyscy, którzy trzymają zielony kolor chusty, zmieniają się miejscami itp.
9. „Rekin” – grupa dzieci siada na podłodze, trzymając chustę pod brodą. Jedno
dziecko jest „rekinem”, wchodzi pod chustę i wciąga dzieci za nogi. Te dzieci
pomagają „rekinowi” łapać następne. Są dwaj „ratownicy” – dzieci, które
znajdują się na zewnątrz koła i próbują ratować wciąganych przez „rekina”. Do
zabawy włączyłam koleżanki, nauczycielki obecna na spotkaniu. Pełniły rolę
„ratowników.
10. „Spadochron” – dzieci chwytają brzegi płótna tak, by było ono niezbyt napięte.
Słuchając muzyki inspirującej ruch w górę i w dół, energicznym ruchem rąk
podnoszą płótno jak najwyżej, a następnie opuszczając ręce ściągają je w dół.
Czynność tą powtarzają wielokrotnie. Pod płótnem może siedzieć kilkoro dzieci.
11. „Trzepanie prześcieradła” – przy muzyce skocznej w metrum dwudzielnym
dzieci, trzymając płótno za brzegi równoczesnymi ruchami pionowymi obydwu
rąk „trzepią prześcieradło”. W czasie pauz odpoczywają. Kilkoro dzieci może
siedzieć pod płótnem. Do zabawy można użyć małych płócien wręczając je
dwojgu dzieciom.
12. „Morskie fale” – dzieci trzymają brzegi płótna obiema rękami. Kilkoro dzieci
może siedzieć lub leżeć pod chustą. Dzieci trzymające płótno wykonują ruchy
przemienne – prawa ręka w górę, lewa w dół i odwrotnie – poruszając płótnem
na początku leciutko – muzyka spokojna – potem coraz mocniej i, zgodnie
z narastaniem napięcia w muzyce, jeszcze mocniej. Po kulminacji może nastąpić
pauza lub stopniowe wyciszanie muzyki i zmniejszanie energii ruchu aż do
całkowitego zatrzymania rąk i położenia płótna na podłodze lub znajdujących się
pod nim dzieciach.
14. „Gra w piłkę” – na rozciągniętym płótnie trzymanym przez dzieci za brzegi
umieszczamy piłkę (wielkość piłki może być zmienna w każdym dniu zabawy
lub przy powtarzaniu zabawy tego samego dnia). Przy akompaniamencie muzyki
o zmieniającym się metrum i tempie, dzieci poruszają płótnem mniej lub
bardziej energicznie przetaczając piłkę w różne strony i równocześnie chroniąc
ją, by nie spadła. Jeśli dzieci będą zainteresowane grą sportową, można dodać do
zabawy liczenie punktów karnych dla „boków”, którymi piłka przeleci i spadnie
na podłogę.
15. „Fontanna” – na płótnie układamy kilkadziesiąt małych piłeczek, mogą być
pingpongowe lub trochę większe. Dzieci trzymają brzegi płótna i lekko je
napinają, tak by piłeczki spokojnie leżały w dołku, pośrodku płótna. Lekkimi
ruchami rąk zaznaczają pierwsze miary taktów muzyki w trójmiarze. Na miarę
uderzoną mocniej niż inne lub na dźwięk talerza podrzucają płótno wysoko,
równocześnie napinając ja tak, by piłki, jak wodo w fontannie, zostały
wyrzucone w górę i spadły wokół płótna. Zabawę powtarzamy wielokrotnie
dorzucając ewentualnie na płótno piłki, które spadły na podłogę.
Akompaniament do zabawy może stanowić liczenie do ośmiu – od „jeden” do
„siedem” dzieci wykonują delikatne ruchy, a na „osiem” – energiczny ruch
wyrzucający piłki w górę.
16. „Stragan” – na trzymanym przez dzieci napiętym płótnie układamy różne
miękkie rzeczy: sznurki, tasiemki, czapki, rękawiczki, maskotki, baloniki.
Poruszając płótnem dzieci oddają zmienny charakter muzyki, dbając równocześnie
o to, by rzeczy nie spadły ze „straganu”.
17. „Na skrzyżowaniu” – czworo dzieci trzyma płótno na rogach, pozostałe dzieci
dzielą się na cztery grupy i trzymają boki płótna na wysokości głowy. W czasie
muzyki marszowej idą po linii koła. W czasie pauzy dzieci na rogach pozostają
w miejscu, dzieci z boków przebiegają pod płótnem na przeciwległy brzeg
i chwytają płótno. Ponowne brzmienie muzyki jest sygnałem do ściągnięcia
płótna w dół i „złapania” tych, którzy jeszcze nie zdołali przecisnąć się na drugi
brzeg. Osoby „złapane” przy powtórzeniu zabawy trzymają płótno na rogach.
18. „Ślimaki” – dzieci chwytają brzeg płótna tak, by były zwrócone tyłem do niego
(jakby trzymały płaszcz narzucony na plecy). Następnie kładą się pod płótnem
na brzuchu, głowy wystają na zewnątrz. Przy muzyce „ślimaczej” przesuwają się
w prawo lub w lewo pomagając sobie w tym ruchu łokciami i nogami; płótno
cały czas trzymają na ramionach. W czasie pauz poprzedzonym głośniejszym
akordem „ślimaki” chowają się do „muszelek”, tzn. cofają ciało zakrywając
równocześnie płótnem głowę.
19. „Namiot (Pogoda i burza)” – cztery osoby (wyższe dzieci) formują z płótna
namiot. Nauczyciel trzyma wysoko gruby rulon z kartonu, na którym są rysunki
przedstawiające słońce, chmury, wiatr oraz burzę. Przy muzyce „słonecznej” - w
wysokim rejestrze z trylami przypominającymi świergot ptaków – dzieci „są na
spacerze”: biegają, tańczą indywidualnie, w parach lub w większych grupach. Na
rulonie z rysunkami widać słońce. Muzyka stopniowo „ściemnia się”. Na rulonie
widać chmury i wiatr. (To trwa 3-4 sekundy.) Następnie muzyka ilustruje burzę
– niski rejestr, ostre akordy, ruch dźwięków imitujący ulewę. Na rulonie widać
burzę. Dzieci chowają się do namiotu i przykucnąwszy przeczekują burzę.
Muzyka stopniowo się „rozjaśnia” – pasaż wznoszący się. Na rulonie ukazują się
promyki słońca. Dzieci wychodzą z namiotu. Zabawa powtarza się.
21. „Motyl” – jedno dziecko kładzie się na brzegu płótna. Pozostałe dzieci zawijają
je w płótno tocząc po podłodze i zakładając do środka wolne brzegi – tworzą z
płótna luźny kokon. Natychmiast po zakończeniu tej pracy zaczyna brzmieć
muzyka „pomagająca” dojrzałemu już „motylowi” uwolnić się z kokonu. Wolny
motyl biega po sali z płótnem, które pełni rolę skrzydeł.
SPADOCHRON Zabawa ze spadochronem inspiruje do wesołych ćwiczeń odmiennych od pozostałych, ćwiczeń pasjonujących, motywujących. Spadochron rozwija i wzbudza zaufanie między uczestnikami zabawy, zarówno między dziećmi jak i dorosłymi. Ćwiczenia ze spadochronem
Zabawy grupowe
Ćwiczenia ze spadochronem i piłką
Dmuchanie
· Dmuchając uczeń musi sprawić by jego piłka dotknęła inną.
· Wyścig: "Kto pierwszy okrąży cały spadochron".
Inne możliwości
ZABAWY ZE SPADOCHRONEM , K. W. VOPEL , MUZYKOTERAPIA
( ZAJĘCIA OTWARTE DLA RODZICÓW )
Wspólne zabawy z rodzicami przeprowadzone metodą muzykoterapii , z użyciem spadochronu , zabawy interakcyjne K. W. Vopel .
1. W rytm muzyki dzieci i rodzice poruszają się po sali . Na jedno z haseł szkło , metal , drewno , plastik – uczestnicy muszą odnaleźć przedmiot wykonany z takiego materiału i dotknąć go .
2. Dzieci siedzą w kole z zasłoniętymi oczami , rodzice obok nich . Każde dziecko dostaje sznurek z zawiązanymi na nim supełkami . W rytm spokojnej muzyki dzieci przesuwają palcami po sznurku i liczą supełki . Rodzice sprawdzają czy dzieci prawidłowo je policzyły .
3. Wszyscy uczestnicy trzymają brzeg spadochronu , unoszą go i opuszczają wymieniając dni tygodnia . Na słowo niedziela – dzieci wbiegają pod spadochron .
4. Zamiana miejsc . Wszyscy uczestnicy trzymają brzeg spadochronu i chodzą w koło . Prowadząca co jakiś czas wymienia dwa imiona , na to hasło te osoby zamieniają się miejscami , przebiegając pod spadochronem .
5. Kogo nie ma . Uczestnicy poruszają się po sali w rytm skocznej muzyki . Na przerwę w muzyce wszyscy przykucają i zasłaniają oczy . Prowadząca wyprowadza jedną osobę i zadaje pytanie Kogo nie ma ? . Uczestnicy muszą zaobserwować i powiedzieć kogo brakuje .
6. Skradający się kot . Wszyscy uczestnicy ( ptaszki ) stoją w kręgu bardzo blisko siebie , tyłem do środka koła . W środku skrada się jedna osoba – kot i chce złapać ptaszka . Który ptaszek wyczuje , że zbliża się kot podnosi w górę rękę . Jeśli tego nie zrobi zostaje złapany przez kota i zajmuje jego miejsce .
7. Nasze słońce . Wspólny śpiew piosenek , a w tym czasie prowadząca maluje palcem żółtą farbą koło , zaś wszyscy uczestnicy po kolei domalowują promienie tak , aby powstało słońce . Wspólne wymyślanie nazwy słoneczka ( rodzinne , przyjaźni , przedszkolne , integracyjne itp. ) .
RUCH ROZWIJAJĄCY W. SHERBORNE , MASAŻ RELAKSACYJNY , GIMNASTYKA MÓZGU® P. DENNISONA
Wspólne zabawy z rodzicami przeprowadzone metodą ruchu rozwijającego W. Sherborne , z zastosowaniem 4 podstawowych ćwiczeń Gimnastyk Mózgu® P. Dennisona .
Mama córkę myła , ( głaskanie po plecach )
Żeby czysta była .
Myła długie włosy , ( linie z góry na dół )
Plecy szorowała . ( delikatne drapanie po plecach )
Gdy wszystko umyła , ( ruchy okrężne otwartymi dłońmi )
Brzuszek masowała . ( masowanie brzuszka )
Chociaż piana szczypie ( delikatne szczypanie w plecy )
Trochę małe oczy .
Dziewczynka nie płacze ( opukiwanie )
Tylko rączki moczy . ( małe kółka )
Żeby były czyste ( klaskanie dłońmi dziecka )
Pracy się nie bały !
Rodzicom w sprzątaniu
Zawsze pomagały .
tosh