Monika Wawer - Gatunki, formaty w pejzażu telewizyjnym.pdf

(2769 KB) Pobierz
MONIKA WAWER
W PEJZAŻU TELEWIZYJNYM
JAK BADAĆ
W S P ÓŁC Z E S N Ą  T E L E W I Z J Ę?
GATUNKI, FORMATY
KR AKÓW 2020
Monika Wawer
GATUNKI, FORMATY
W PEJZAŻU TELEWIZYJNYM
Jak badać współczesną telewizję?
KR AKÓW 2020
Publikacja sfinansowana przez Uniwersytet Jagielloński
ze środków instytutu Dziennikarstwa, Mediów i Komunikacji Społecznej
Recenzent: prof. dr hab. Wiesław Godzic
Redaktor prowadzący: dr hab. Małgorzata Lisowska-Magdziarz, prof. UJ
Redakcja: Krystyna Kajtoch
Korekta: Krystyna Kajtoch, Maciej Zweiffel
Redakcja techniczna: Marcin Kulig, ToC
Projekt okładki: Marcin Drabik, ToC
Opracowanie graficzne, skład oraz wersja cyfrowa:
Wydawnictwo ToC
Copyright © 2020 Monika Wawer
Copyright © 2020 IDMiKS UJ
Wydawcy:
Instytut Dziennikarstwa, Mediów i Komunikacji Społecznej
Uniwersytetu Jagiellońskiego
ul. Łojasiewicza 4
30–348 Kraków
Wydawnictwo ToC
ul. Szaflarska 85
34–400 Nowy Targ
Wydanie I
ISBN 978-83-66492-09-7 (wersja drukowana)
ISBN 978-83-956040-9-6 (wersja elektroniczna)
Ta publikacja jest dostępna do pobrania:
www.media.uj.edu.pl/publikacje
5
Spis treści
Wstęp
1. Wprowadzenie
2. Co było pierwsze, jajko czy kura?
Rzecz o tym, jak powstawały gatunki telewizyjne
9
13
21
2.1. „Zagubieni” w hybrydyzacji gatunkowej
23
2.2. Gatunki telewizyjne – kategorie zmienne czy stałe?
25
2.3. Definiowanie gatunków na podstawie cech morfologicznych
i wynikające z tego problemy
30
2.4. Gatunek pomiędzy tekstem, nadawcą i odbiorcą
34
3. Z perspektywy widowni – dyskursy o gatunkach telewizyjnych
4. Z perspektywy nadawców – gatunki w nowej (starej) telewizji
41
49
4.1. Ramówka jako główna kategoria paradygmatu linearnego telewizji
50
4.1.1. Czy ramówka unieważnia konwencje gatunkowe?
52
4.1.2.
Zapping
– praktyka odbiorcza, która podważa sens ramówek
54
4.1.3. Ramówka telewizyjna wobec gatunku, formatu i marki
55
4.2. Gatunki w telewizji linearnej i nielinearnej
56
4.2.1. Nadawcy komunikują się poprzez gatunki
58
4.3. Podsumowanie
60
6
Spis treści
5. Definicja gatunku
i propozycja modelu analizy dyskursywno-tekstualnej
61
5.1. Informacja
64
5.1.1. Dyskursy
64
5.1.2. Analiza tekstu
78
5.2. Talk show
87
5.2.1. Podgatunki
talk show
– rys historyczny
87
5.2.2. Dyskursy
96
5.2.3. Analiza tekstu
105
5.3. Opera mydlana
113
5.3.1. Dyskursy
116
5.3.2. Analiza tekstu
120
5.4. Reality show
123
Docusoap
126
Talent show
127
Makeover
128
5.4.1. Dyskursy
130
5.4.2. Analiza tekstu
136
5.5. Podsumowanie
139
6. Formaty telewizyjne
143
6.1. Definiowanie formatów telewizyjnych
145
6.2. Badanie formatów telewizyjnych
148
6.2.1. Handel formatami telewizyjnymi
149
6.2.2. Formaty jako teksty popkultury, które podlegają procesowi adaptacji
156
6.2.3. Widz, twórca, „kłusownik”
163
7. O kilku globalnych superformatach
167
7.1. Who Wants to Be a Millionaire?
168
7.1.1. Perspektywa ekonomiczno-produkcyjna
169
7.1.2. Perspektywa społeczno-kulturowa
171
7.2. Survivor
176
Zgłoś jeśli naruszono regulamin