POPZ_Projekt_Programu_Operacyjnego_31_03_14.pdf

(432 KB) Pobierz
M IN IST E RSTWO
PRACY I POLITYKI SPOŁECZNEJ
P R O J E K T Z DNIA 31.03.2014r.
PROGRAM OPERACYJNY
POMOC ŻYWNOŚCIOWA
2014 – 2020
W
ARSZAWA
, …………….2014 r.
PROGRAM OPERACYJNY POMOC ŻYWNOŚCIOWA 2014-2020
SPIS TREŚCI
OKREŚLENIE PROGRAMU
FORMAT PROGRAMU
Sytuacja………………………………………………………………
Określenie rodzaju lub rodzajów deprywacji materialnej, które mają
być objęte pomocą oraz uzasadnienie ich wyboru…………………..
Wskazanie rodzaju lub rodzajów deprywacji materialnej, które mają
być objęte programem operacyjnym………………………………..
Deprywacja materialna będąca przedmiotem pomocy………………
Opis………………………………………………………………….
Systemy krajowe…………………………………………………….
Inne………………………………………………………………….
REALIZACJA
Określenie osób najbardziej potrzebujących…………………………
Wybór operacji……………………………………………………….
Wybór organizacji partnerskich ……………………………………..
Komplementarność z EFS… ………………………………………
Struktura instytucjonalna ……………………………………………
Monitorowanie i ewaluacja…………………………………………..
Pomoc techniczna……………………………………………………
ZAANGAŻOWANIE ZAINTERESOWANYCH PODMIOTÓW
PLAN FINANSOWY
Plan finansowy programu operacyjnego wskazujący roczne
zobowiązania Funduszu i odpowiedniego współfinansowania
krajowego programu operacyjnego (w EUR)……………………...
Plan finansowy wskazujący kwotę łącznych środków finansowych w
ramach wsparcia z programu operacyjnego z podziałem na rodzaje
deprywacji materialnej objęte pomocą, a także odpowiadające im
środki na działania na rzecz włączenia społecznego (w EUR)……….
ZAŁĄCZNIKI
1.
2.
Ewaluacja ex-ante
Opis sposobu uwzględnienia uwag ewaluacji ex-ante
Nr
strony
2
2
2
2
3
3
3
5
6
7
7
7
9
9
11
12
13
14
15
1.
2.
2.1
2.1.1
2.1.2
2.2
2.2.1
2.2.2
2.3.
3.
3.1
3.2
3.3
3.4
3.5
3.6
3.7
4.
5.
5.1.1
16
5.1.2
17
1
PROGRAM OPERACYJNY POMOC ŻYWNOŚCIOWA 2014-2020
1.
OKREŚLENIE PROGRAMU
państwo członkowskie:
POLSKA
nazwa programu operacyjnego:
PROGRAM OPERACYJNY POMOC ŻYWNOŚCIOWA 2014-2020
nr CCI:
2.
FORMAT PROGRAMU
Niniejszy Program Operacyjny Pomoc Żywnościowa 2014-2020, zwany dalej „PO PŻ”, jest
krajowym programem operacyjnym oferującym żywność lub podstawową pomoc materialną
(PO I), o którym mowa w art. 2 pkt 5 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady
Nr 223/2014 z dnia 11 marca 2014 r.w sprawie Europejskiego Funduszu Pomocy Najbardziej
Potrzebującym
1
(Dz. Urz. UE L 72 z 12.03.2014 r., str. 1) zwanego dalej rozporządzeniem
FEAD.
2.1 Sytuacja
2.1.1. Określenie rodzaju lub rodzajów deprywacji materialnej, które mają być objęte
pomocą oraz uzasadnienie ich wyboru
Pomoc żywnościowa jest jedną z najważniejszych form wsparcia dla osób najuboższych,
ponieważ potrzeby w zakresie zaspokojenia głodu i pragnienia należą do podstawowych
potrzeb fizjologicznych człowieka. Zaspokojenie ich na odpowiednim poziomie warunkuje
inne aktywności.
Celem PO PŻ będzie zwiększenie bezpieczeństwa żywnościowego osób najbardziej
potrzebujących i przyczynianie się do włączenia społecznego.
W Polsce w 2012 r. liczba osób zagrożonych ubóstwem lub wykluczeniem społecznym
2
wynosiła 10,1 mln, co stanowiło 26,7% całej ludności wobec 24,8% średnio w Unii
Europejskiej (UE)
3
. Zagrożonych ubóstwem było ok. 6,5 mln osób (17,1% ludności),
doświadczających pogłębionej deprywacji ok. 5,1 mln osób (13,5% ludności) i ok. 2,1 mln osób
żyjących w gospodarstwach domowych z niską intensywnością pracy (6,8% ludności).
Wprawdzie od 2008 r. w Polsce liczba zagrożonych ubóstwem lub wykluczeniem społecznym
Fond Europeen d’Aide aux plus Demunis.
Wskaźnik zagrożenia ubóstwem lub wykluczeniem społecznym jest wypadkową trzech kryteriów stosowanych
do statystycznego pomiaru ubóstwa w Polsce (wskaźniki europejskie przyjęte dla strategii Europa 2020 w Unii
Europejskiej (UE):
- rodzina (gospodarstwo domowe) jest zagrożone ubóstwem jeżeli jej dochód jest niższy niż 60% mediany
dochodów w danym kraju.
Poland – National target for the reduction of poverty and social exclusion,
-
rodzina uznawana jest za będącą w sytuacji pogłębionej deprywacji materialnej jeżeli deklaruje, że nie może
zaspokoić z powodów finansowych co najmniej czterech z dziewięciu podstawowych potrzeb.
Poland – National
target for the reduction of poverty and social exclusion.,
- rodzina uznawana jest za żyjącą w sytuacji bardzo niskiej intensywności pracy jeżeli czas pracy członków
rodziny był niższy niż 20% pełnego rocznego czasu pracy.
Poland – National target for the reduction of poverty
and social exclusion.
3
Wskaźnik zagrożenia ubóstwem lub wykluczeniem społecznym dotyczy osób w gospodarstwach domowych
i jest obliczany na podstawie prowadzonego przez Główny Urząd Statystyczny badania EU-SILC.
1
2
2
PROGRAM OPERACYJNY POMOC ŻYWNOŚCIOWA 2014-2020
obniżyła się o blisko 1,4 mln osób, to jednak zwiększyła się liczba zagrożonych ubóstwem
o ok. 125 tys. W tym samym okresie zmalała liczba osób zagrożonych materialną deprywacją
o 1,6 mln i o 381 tys. liczba osób zagrożonych niską intensywnością pracy. Polska pomimo
wyraźnej poprawy w zakresie warunków życia nadal należy do grupy krajów o wysokim
poziomie zagrożenia ubóstwem.
W 2011 r. spośród 13,2 mln gospodarstw domowych, brak możliwości finansowych
zapewnienia posiłku składającego się z mięsa, ryb deklarowało ok. 2,1 mln tj. 15,7%
gospodarstw domowych, z czego 1,5 mln doświadczało pogłębionej deprywacji materialnej,
0,8 mln zagrożenia ubóstwem, a 0,4 mln niskiej intensywności pracy.
Gospodarstwa deklarujące brak możliwości zaspokojenia ze względów finansowych
spożywania mięsa, ryb (lub wegetariańskiego odpowiednika) co drugi dzień, zamieszkiwało
łącznie ok. 5,3 mln osób (14,1% populacji ogółem), w tym ok. 1,7 mln dzieci
4
.
Według wyników badań GUS
5
w 2012 r. przeciętny miesięczny poziom wydatków
w przeliczeniu na jedną osobę dorosłą w rodzinach zagrożonych skrajnym ubóstwem
6
wyniósł
422 zł, z czego prawie połowę, ok. 46 % stanowiły wydatki na żywność i napoje. Na wszystkie
pozostałe potrzeby wydawano w tych gospodarstwach ok. 145 zł na osobę, to jest ponad
pięciokrotnie mniej niż w rodzinach żyjących powyżej minimum egzystencji.
Osobom i rodzinom w ciężkiej sytuacji życiowej, wsparcie udzielane jest w ramach pomocy
społecznej, która jednak zabezpiecza ich potrzeby na poziomie nieco wyższym niż minimum
egzystencji
7
.
2.1.2. Wskazanie rodzaju deprywacji materialnej, która ma być objęta programem
operacyjnym
PO PŻ będzie wspierał osoby i rodziny podlegające deprywacji materialnej polegającej na
braku możliwości zaspokojenia potrzeb żywnościowych i polegać będzie na pomocy rzeczowej
w formie artykułów spożywczych lub w formie posiłku.
2.2. Deprywacja materialna będąca przedmiotem pomocy
2.2.1 Opis
Pomoc żywnościowa jest najbardziej wymiernym wsparciem dla osób najbardziej
potrzebujących, bowiem dotyczy artykułów pierwszej potrzeby w każdym gospodarstwie
domowym. Pomoc w ramach PO PŻ nie zaspokoi wszystkich potrzeb żywieniowych, ale
uzupełni niedobory związane z ograniczeniami finansowymi takich osób i rodzin.
Zaoszczędzone tym samym środki osoby i rodziny będą mogły przeznaczyć na inne potrzeby.
Główny Urząd Statystyczny,
Dochody i warunki życia ludności, Na podstawie badania EU-SILC 2011,
Warszawa 2012.
5
Europejskie badanie dochodów i warunków życia (EU-SILC) w 2012 roku, GUS 2013r.
6
Granica ubóstwa przyjęta na poziomie minimum egzystencji, zwane także minimum biologicznym, które wyz-
nacza poziom zaspokojenia potrzeb konsumpcyjnych, poniżej którego występuje biologiczne zagrożenie życia
i rozwoju psychofizycznego człowieka. Zaspakajanie potrzeb na tym poziomie i zakresie rzeczowym umożliwia
jedynie przeżycie.
7
Minimum egzystencji szacowane jest przez Instytut Pracy i Spraw Socjalnych jako granica ubóstwa skrajnego i
szacowane jest na podstawie stałego koszyka, który zapewnia zaspokojenie wyłącznie najniezbędniejszych
potrzeb.
4
3
PROGRAM OPERACYJNY POMOC ŻYWNOŚCIOWA 2014-2020
Pomoc udzielana będzie w postaci artykułów spożywczych lub posiłków, które będą
przekazywane bezpłatnie.
Wybór artykułów spożywczych planowanych do dostarczenia w ramach PO PŻ będzie
dokonywany przez Instytucję zarządzającą (IZ) w porozumieniu z Instytucją pośredniczącą (IP)
oraz organizacjami partnerskimi ze szczególnym uwzględnieniem wymogów żywieniowych
oraz
konieczności
zapewnienia
artykułów
spożywczych
pochodzących
z różnych grup towarowych (zbilansowanej diety). Główne czynniki, które będą brane pod
uwagę przy wyborze tych artykułów to:
wartość odżywcza,
możliwość magazynowania i dystrybucji,
dostępność na rynku,
niewielka liczba składników.
IZ wyda wytyczne dotyczące dystrybucji artykułów spożywczych wśród odbiorców
końcowych, w tym limity ilościowe na osobę. Limity będą określały przedziały
wielkości/liczby artykułów spożywczych, zapewniając jednocześnie artykuły z różnych grup
towarowych.
Organizacje partnerskie o zasięgu ogólnopolskim lub ponadregionalnym, na mocy umowy
z IP będą dystrybuować otrzymywane artykuły spożywcze wśród osób najbardziej
potrzebujących za pośrednictwem swoich placówek regionalnych lub innych organizacji
niedziałających w celu osiągnięcia zysku, których jednym z zadań statutowych jest wspieranie
i niesienie pomocy określonej grupie osób najbardziej potrzebującym, będących
w trudnej sytuacji życiowej lub materialnej w stosunku do społeczeństwa.
Wielkość pomocy udostępniana poszczególnym organizacjom partnerskim uzależniona będzie
od wielkości pomocy adresowanej do poszczególnych województw i posiadanej przez te
organizacje infrastruktury magazynowej w tych województwach.
Wielkość pomocy kierowana do poszczególnych województw będzie ustalana corocznie na
podstawie dostępnych obiektywnych wskaźników, ustalanych dla poszczególnych
województw, określonych w wytycznych.
W latach 2014 i 2015 podział środków na województwa nastąpi w oparciu o liczbę
zasiłkobiorców pomocy społecznej i metraż magazynów (wagi 50/50), przy czym dopuszcza
się przesunięcia pomiędzy województwami, jednak nie większe niż - 10% , +10%.
Artykuły spożywcze nie mogą być przekazywane instytucjom, które otrzymują
dofinansowanie z innych źródeł obejmujące wyżywienie lub pobierają opłaty za wyżywienie,
z wyłączeniem placówek o charakterze dziennym świadczącym pomoc dzieciom, placówek dla
osób bezdomnych, jadłodajni, szkół gminnych i powiatowych, w których prowadzone są
kuchnie i stołówki ze środków tych samorządów.
W ramach PO PŻ wspierane będą także działania z myślą o zmniejszeniu wykluczenia
społecznego lub zaradzeniu nadzwyczajnym sytuacjom społecznym w sposób bardziej
zachęcający do samodzielności i zrównoważony. Organizacje partnerskie o zasięgu
ponadregionalnym i ogólnopolskim zaproponują takie działania w ofertach składanych
w ramach konkursu. Będą mogły je realizować samodzielnie albo koordynować przez swoje
organizacje partnerskie lokalne, jak również przygotowywać i wspierać w realizacji takich
działań.
Działania te powinny mieć na celu:
4
Zgłoś jeśli naruszono regulamin