ANTYK_.docx

(25 KB) Pobierz

ANTYK:

 

Mitologia

 

1. Pojęcia :

 

Mit - opowieść wyrażająca zbiorowe wierzenia, wyobrażenia i doświadczenia danej

 

społeczności, były to opowieści o tym, co było na początku, o powstaniu świata,

 

bogów i ludzi. Bohaterami ich byli bogowie i herosi.

 

Epos - dłuższy poemat epicki, zwykle wierszowany, opiewający w podniosłej formie

 

dzieje bohaterów narodowych na tle wydarzeń przełomowych dla danej

 

społeczności.

 

Patos – podniosły styl mówienia i pisania lub nastrój powagi oraz wzniosłości.

 

Inwokacja – rozbudowana apostrofa, otwierająca utwór literacki, zazwyczaj poemat

 

epicki, w której zwykle autor zwraca się do muzy, bóstwa lub duchowego patrona z

 

prośbą o natchnienie, pomoc w tworzeniu dzieła.

 

porównanie homeryckie - porównanie, którego jeden człon jest rozbudowanym

 

opisem ludzkich czynów zestawionych z zachowaniem zwierząt lub ze zjawiskami

 

przyrody

 

Heksametr - w poezji antycznej 6-stopowy wiersz stosowany w epice.

 

Epitet stały - określenie zawsze odnoszone do tego samego zjawiska. Ten rodzaj

 

epitetu występował przede wszystkim w poezji antycznej i epopejach

 

Heros – w mitologii półbóg, bohater zrodzony ze związku boga z kobietą śmiertelną,

 

odznaczający się męstwem, siłą, pięknym wyglądem, dobroczyńca człowieka w jego

 

walkach ze złem.

 

Antropomorfizm - przypisywanie ludzkich cech istotom, którym one z natury nie

 

przynależą: zwierzętom i tworom przyrody nieożywionej, a zwłaszcza bóstwom

 

Politeizm, wielobóstwo, pojęcie w których występuje wiara w istnienie wielu sił

 

nadprzyrodzonych, a w szczególności upersonifikowanych w bytach osobowych

 

bogów.

 

Sacrum – sfera świętości. Wokół niej koncentrują się wierzenia i obrzędy,

 

praktyki religijne.

 

Profanum  – to co ludzkie, sfera świeckości, przeciwieństwo sacrum – sfery świętej.

 

W sferze tej odbywają się wszystkie codzienne wydarzenia z życia człowieka.

 

Topos – powtarzający się motyw, który często występuje w

 

obrębie literatury i sztuki danej kultury, cywilizacji.

 

Archetyp - to utrwalone w świadomości zbiorowej niezmienne wyobrażenia,

 

dotyczące wzorów ludzkich postaw. Wywodzą się one z mitów

 

Dytyramb - pieśń pochwalna, pierwotnie w starożytnej Grecji śpiew obrzędowy na

 

cześć Dionizosa, w okresie późniejszym (VI - V w. p.n.e.) utwór liryczny, z którego

 

wywodzą się tragedia i komedia antyczna

 

Tragedia - gatunek dramatu, w którym są przedstawione dzieje bohaterów

 

skazanych nieuchronnie na niepowodzenie, bohaterowie uświadamiają sobie tę

 

nieuchronność, nie rezygnują jednak ze swoich dążeń, tragedia wywodzi się z

 

obrzędowych dytyrambów na cześć Dionizosa

 

Komedia - gatunek dramatyczny o pogodnej treści, akcji obfitujacej w wydarzenia, z

 

pomyślnym dla bohatera zakończeniem, z elementami komizmu, czasami także

 

karykatury, satyry i groteski, mający na celu wywołanie śmiechu u widza.

 

Tragizm – jest to kategoria estetyczna, oznaczająca konflikt równorzędnych wartości

 

moralnych, w wyniku którego jednostka działająca świadomie w imię wielkiego i

 

szlachetnego celu, jest skazana na klęskę.

 

Fatum – zły los. W mitologii rzymskiej to personifikacja nieuchronnego,

 

nieodwracalnego losu, nieodwołalna wola bogów, na którą nikt nie ma wpływu,

 

bezpośrednia przyczyna końcowej klęski i tragedii.

 

Konflikt tragiczny polega na zderzeniu dwóch racji, które zawsze są równorzędne.

 

Kończy się obustronną porażką oraz walką z losem człowieka skazanego na porażkę

 

(Król Edyp).

 

Wina tragiczna - czyli hamartia, w tragedii starożytnej oznaczało to błędne

 

rozpoznanie i fałszywa ocena własnej sytuacji przez bohatera.

 

Katharsis - oczyszczenie, przez rozczulenie, wzruszenie, oderwanie od

 

przyziemności, tragedia, poprzez wywołanie u widza lęku, litości i trwogi, miała go

 

oczyścić z negatywnych doznań.

 

Mimesis - Oznacza ona naśladowanie natury w sztuce, nie jest to równoznaczne z

 

wiernym kopiowaniem życia. Kategoria ta dopuszcza stosowanie takich zabiegów,

 

jak idealizacja lub satyra.

 

Zasada trzech jedności (trzy jedności) – zespół trzech reguł

 

podstawowych koncepcji fabuły dramatu lub wyłącznie tragedii. Reguły te to jedność

 

czasu,jedność miejsca i jedność akcji.

 

Liryka - jeden z trzech podstawowych rodzajów literackich (obok dramatu i epiki).

 

Obejmuje utwory, których głównym przedmiotem przedstawienia są przeżycia

 

wewnętrzne, przekazywane za pośrednictwem wypowiedzi monologicznej,

 

odznaczającej się subiektywizmem, podporządkowanej funkcji ekspresywnej języka.

 

Centralnym elementem utworu lirycznego jest tzw. podmiot liryczny.

 

Pieśń - klasyczny typ wiersza lirycznego. Stroficzny utwór wierszowany z

 

powtórzeniami, refrenami, przeznaczony do śpiewu; podstawowy gatunek liryki

 

ludowej.

 

Klasycyzm - kierunek w sztuce zapoczątkowany w renesansie, obecny w kulturze do

 

końca XVIII wieku, a w niektórych krajach nawet dłużej, jego nazwa

 

oznacza „doskonały”, ale też – „wyuczony”. Doskonałość owa polegała przede

 

wszystkim na zachowaniu proporcji, wiernym odtwarzaniu rzeczywistości, dbałości o

 

harmonię i symetrię. Tak pojmowali piękno starożytni Grecy i Rzymianie. Od nich

 

wzór ten przejęli twórcy renesansu, a z kolei za ich pośrednictwem przetrwał on aż

 

do czasów oświecenia.

 

Cechy charakterystyczne :

 

- odwoływanie się i wzorowanie na tematyce i architekturze starożytnej Grecji i

 

Rzymu,

 

-chęć wiernego odwzorowania elementów dekoracji, stroju czy architektury antyku,

 

-prostota i ład w stylu,

 

-propaganda niechęci wobec gotyku,

 

-spokój, w przeciwieństwie do barokowej ekspresji,

 

-w malarstwie używanie silnego strumienia, „snopu” światła, chłodnego kolorytu,

 

akcentowanie kształtu, tworzenie obrazów idealistycznych. Upowszechnienie się

 

aktu w malarstwie i rzeźbie,

 

-tworzenie dzieł o tematyce historycznej

 

Arkadia – fikcyjna kraina, uważana przez poetów za krainę wiecznego szczęścia –

 

ziemski raj, symbol wyidealizowanej krainy spokoju, ładu, sielankowej, wiecznej

 

szczęśliwości i beztroski.

 

reinterpretacja - powtórny komentarz do czegoś, nowe odczytanie; ponowna

 

interpretacja czegoś.

 

Kosmogonia – mitologiczne lub religijne wyobrażenie o pochodzeniu świata –

 

opowieść danej kultury o własnych korzeniach, oraz jej micie o stworzeniu świata.

 

Horacjanizm - stworzona przez rzymskiego poetę Horacego postawa

 

wobec życia i moralności. Była swoistym poszukiwaniem złotego środka poprzez

 

połączenie dwóch antycznych filozofii życia: epikureizmu i stoicyzmu.

 

Złoty środek w filozofii  – zasada uznająca popadanie w skrajności za zło, i w

 

związku z tym zalecająca umiar

 

2. Filozofia

 

Sokrates -  Pochodził z Aten. Brał udział w wojnie peloponeskiej, później

 

Platon - Był uczniem Sokratesa. Podstawą systemu filozoficznego Platona jest

 

Arystoteles - Arystoteles odrzucił platońską naukę o ideach i stworzył własną

 

Stoicyzm - wg filozofów tego nurtu, człowiek, aby osiągnąć szczęście musi

 

prowadził życie ulicznego nauczyciela. W centrum zainteresowania Sokratesa

 

była etyka. Głosił istnienie obiektywnej i powszechnie obowiązującej prawdy.

 

Twierdził, ze niemożliwe jest moralne postępowanie bez uzyskania wiedzy o

 

tym, co dobre i złe, moralne i niemoralne, choć sam podkreślał własna

 

niewiedzę ("wiem, ze nic nie wiem").

 

teoria idei (jednym prawdziwym bytem są idee, a świat jest tylko ich odbiciem

 

świata idei) oraz wynikający z niej dualizm świata (idealnego - niedostępnego

 

zmysłom i materialnego - zmysłowego).

 

doktrynę filozoficzną. Głównie interesowała go filozofia bytu. między innymi

 

opracował teorię materii i formy, sformułował klasyczną definicję prawdy.

 

Pierwszy podjął analizę zjawisk psychicznych. Był pierwszym myślicielem

 

starożytnym, który opierał się na materiale doświadczalnym. zapoczątkował

 

empiryczne metody badań przyrodoznawczych

 

zachować równowagę duchową, powagę, spokój i trzeźwość umysłu. Rządzić

 

człowiekiem powinien „rozum, nie namiętności”. Stoik to ktoś, kto nie poddaje

 

3. Frazeologizmy związane z mitologią

 

4. Etos rycerski – zespół wartości, powszechnie przyjętych i akceptowanych przez

 

się emocjom, żyje zgodnie z naturą, wyrzeka się dóbr przemijających,

 

w zamian za co osiąga szczęście.

 

Epikureizm – nakazuje człowiekowi wierzyć świadectwu zmysłów, cieszyć się

 

życiem i korzystać z jego radości.  Epikurejczycy odrzucają wiarę w siły

 

pozaziemskie, głoszą pochwałę życia na ziemi.

 

1.Koń trojański - podstęp zmierzający do pokonania przeciwnika od wewnątrz

 

2. Stajnia Augiasza - oznacza wielki bałagan

 

3. Puszka Pandory - źródło niekończących się kłopotów, smutków, przykrości

 

lub nieszczęść

 

4. Jabłko niezgody - przedmiot, przyczyna sporu

 

5. Róg obfitości - oznaka bogactwa, powodzenia lub sławy

 

6. Prometejska postawa - śmiała, twórcza, heroiczna, buntownicza postawa;

 

występowanie w obronie praw ludzkości

 

7. Pięta Achillesa - czyjaś słaba strona, słaby punkt

 

8. Ośle uszy - symbol głupoty, nieuctwa lub lenistwa

 

9. Znaleźć się w labiryncie - sytuacja bez wyjścia

 

10. Syzyfowe prace - prace bezowocne, nie mające końca

 

11. Ikarowe loty - śmiałe przedsięwzięcie, które może skończyć się tragedią

 

12. Sfinks - tajemniczość, zagadka

 

13. Argusowe spojrzenie - spojrzenie, przed którym nic się nie ukryje

 

14. Łódź Charona - łódź śmierci

 

15. Kolos - olbrzym

 

16. Udać się w objęcia Morfeusza - zasnąć

 

17. Temida – sprawiedliwość

 

uczestników kultury rycerskiej. Stanowił zbiór norm, które ustalały się przez wieki i

 

wyznaczały wzorzec osobowy idealnego rycerza oraz kształtowały wzory zachowań

 

przyjętych w społeczności rycerskiej.

 

5. Rycerz średniowieczny:

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin