Tomasz Bąk - Rola mediów we współczesnych konfliktach zbrojnych i aktach terrorystycznych.pdf

(4342 KB) Pobierz
Rola mediów we współczesnych konfliktach zbrojnych i aktach terrorystycznych
Redakcja naukowa
Dr hab. inż. Tomasz Bąk
Rola mediów we współczesnych
konfliktach zbrojnych i aktach
terrorystycznych
Rzeszów-Szczecin-Londyn 2020
1
Rola mediów we współczesnych konfliktach zbrojnych i aktach terrorystycznych
Tytuł monografii naukowej:
Rola mediów we współczesnych konfliktach zbrojnych i aktach terrorystycznych
Autorzy:
Tomasz Bąk, Henryk Pietrzak, Iwona Leonowicz–Bukała, Barbara Przywara, Gabriela
Piechnik, Ryszard Bilski, Piotr Górecki, Wojciech Cegielski, Bartosz Bącal, Krzysztof Gajdka, Artur
Surmacz, Krystian Dudek, Robert Suchy
Redakcja naukowa:
dr hab. inż. Tomasz Bąk
Recenzent:
dr hab. Aleksandry Skrabacz, prof. zw. dr hab. Tomasz Goban-Klas
Publikacja została dofinansowana ze środków własnych Wyższej Szkoły Informatyki i Zarządzania
z siedzibą w Rzeszowie
Wydawcy:
Wyższa Szkoła Informatyki i Zarządzania z siedzibą w Rzeszowie
ul. Sucharskiego 2, 35-225 Rzeszów, Poland
tel. +48 17 866 11 11
http://www.wsiz.rzeszow.pl
https://ksiegarnia.wsiz.pl/
Naukowe Wydawnictwo IVG z siedzibą w Szczecinie
ul. Andrzeja Małkowskiego 30/1
70-304 Szczecin, Polska
tel. +48 63 218 03 39
http://www.wydawnictwoivg.pl
Scientific Publishing House IVG z siedzibą w Londynie
71-75 Uxbridge Road
W5 5SL London United Kingdom
Tel: +44 7843890463
http://www.publishinghouseivg.co.uk
ISBN PL(WSIiZ)
978-83-64286-02-2 Druk
ISBN PL
(IVG) 978-83-62062-76-8 Druk
ISBN PL
(IVG) 978-83-62062-77-5 eBook
ISBN UK
(IVG) 978-1-912966-02-8 eBook
© Copyright by Wyższa Szkoła Informatyki i Zarządzania z siedzibą w Rzeszowie, 2020
2
Rola mediów we współczesnych konfliktach zbrojnych i aktach terrorystycznych
Spis treści
Wstęp………………………………………………………………………………..5
I Rola mediów w konfliktach zbrojnych (wojnie) i aktach………………………8
1.1. Media jako przekaźnik informacji podawanych przez siły zbrojne, państwo i orga-
nizacje terrorystyczne, w konfliktach zbrojnych oraz aktach terrorystycznych – Tomasz
Bąk …………………………………………………………………………..……………..8
1.2. Wykorzystywanie mediów do tworzenia propagandy oraz zastraszania ludności
cywilnej przez organizacje terrorystyczne – Henryk Pietrzak........................................... 20
1.3. Media społecznościowe a współczesne konflikty – case wykorzystania Twittera przez
polskich dziennikarzy w czasie ukraińskiego „Majdanu” – Iwona Leonowicz-Bukała
i Barbara Przywara ............................................................................................................ 95
1.4. Zarządzanie strachem jako instrumentalna strategia socjotechniczna i propagandowa
w manipulowaniu społecznym – Henryk Pietrzak .......................................................... 115
1.5. Infografika internetowa w relacjonowaniu i tłumaczeniu konfliktów zbrojnych –
Gabriela Piechnik ............................................................................................................ 138
II Korespondent wojenny w rejonie konfliktów i aktów terrorystycznych…...………
158
2.1. Jak być dobrym i rzetelnym korespondentem wojennym – Ryszard Bilski ............ 158
2.2. Praca obrazem, czyli dziennikarz telewizyjny w rejonie konfliktu i aktu terrorystycz-
nego – Piotr Górecki........................................................................................................ 171
2.3. Specyfika pracy dziennikarza radiowego w rejonach konfliktów, współpraca z lokal-
nymi mediami – Wojciech Cegielski............................................................................... 183
2.4. Dziennikarz prasowy - ograniczenia w przesyle informacji, wykorzystywanie portali
internetowych i społecznościowych do bieżącego przekazywania informacji – Bartosz
Bącal ................................................................................................................................ 203
2.5. Niebezpieczeństwa grożące dziennikarzowi jako korespondentowi wojennemu, jego
ochrona i granice podejmowanego ryzyka – Bartosz Bącal ............................................ 212
2.6. Polski model kształcenia korespondentów wojennych – Krzysztof Gajdka............. 226
III Rzecznik prasowy i „Combat Camera” w siłach zbrojnych – bufor, czy wsparcie
dla dziennikarza ……………………………………………………………….…………
241
3.1. Sposób przygotowywania i przekazywania informacji przez Rzecznika Prasowego,
formy przekazu informacji dziennikarzom – Artur Surmacz .......................................... 241
3
Rola mediów we współczesnych konfliktach zbrojnych i aktach terrorystycznych
3.2. Zarządzanie komunikacją i rzecznictwo prasowe w resorcie Obrony Narodowej –
analiza stanu faktycznego – Krystian Dudek................................................................... 263
3.3. Combat Camera – źródło informacji dla dziennikarzy – Robert Suchy ................... 284
Bibliografia………………….………………………………………….…………………
299
4
Zgłoś jeśli naruszono regulamin