Biznesplan_w_praktyce_biplan.pdf

(249 KB) Pobierz
Tytu³: Biznesplan w praktyce
Autor: Michael Miller
T³umaczenie: Micha³ Nolywajka, £ukasz Korczyñski, Katarzyna Szkodny
Tytu³ orygina³u:
Business Plans
ISBN: 83-7197-739-5
Liczba stron: 346
Ksi¹¿ka zawiera podstawowe wskazówki potrzebne do przygotowania biznesplanu.
Uczy w jaki sposób okre laæ odbiorcê planu, definiowaæ rynek i jego podstawowe
kompetencje, przygotowaæ strategiê i oceniæ ewentualne formy finansowania.
Krok po kroku wprowadza w tajniki pisania poszczególnych czê ci typowego
biznesplanu. Pokazuje w jaki sposób stworzyæ przekonuj¹cy tekst, zawieraj¹cy
wszystkie niezbêdne elementy biznesplanu. Na koñcu ka¿dego rozdzia³u czytelnik
znajdzie specjalne „zadania domowe”, pomocne w pisaniu biznesplanu.
Michael Miller jest bardzo twórczym autorem, cenionym za swoj¹ wiedzê praktyczn¹,
techniczn¹ dok³adno æ i nieod³¹czn¹ dba³o æ o czytelnika oraz klienta. Od 1989 roku
Miller opublikowa³ ju¿ ponad trzydzie ci sze æ tytu³ów. Znany jest ze swego
nieformalnego, ³atwego w odbiorze stylu oraz umiejêtno ci udzielania bardzo
praktycznych rad. Posiada te¿ umiejêtno æ t³umaczenia z³o¿onych zagadnieñ w sposób
zrozumia³y dla przeciêtnego czytelnika. Michael Miller jest prezesem The Molehill Group,
firmy consultingowej, której siedziba mie ci siê w Carmel, w stanie Indiana. Jako
konsultant, Miller specjalizuje siê w udzielaniu rad dotycz¹cych tworzenia biznesplanów
firm internetowych i przedsiêbiorstw zwi¹zanych z technologi¹.
Spis treści
Wstęp
15
Część I Plan badania
R
OZDZIAŁ
1.
Przeanalizuj cele
19
21
Biznesplan: fakty i mity......................................................................................................21
Określenie strategicznego kierunku .............................................................................22
Komunikowanie się z potencjalnymi inwestorami ......................................................22
Kto jest prawdziwym adresatem twojego biznesplanu ......................................................23
Biznesplan i klienci ......................................................................................................23
Biznesplan i pracownicy ..............................................................................................24
Biznesplan i inwestorzy ...............................................................................................24
Dlaczego twoja firma potrzebuje biznesplanu ...................................................................25
Z czego składa się dobry biznesplan ..................................................................................26
Kto pisze twój biznesplan?.................................................................................................27
Jak przejść od pomysłu do rzeczywistości .........................................................................28
Jak zdefiniować sukces.......................................................................................................29
Zadanie domowe ................................................................................................................29
R
OZDZIAŁ
2.
Przeanalizuj swojego odbiorcę
31
Kto jest odbiorcą twojego biznesplanu...............................................................................31
Pisanie dla odbiorcy ...........................................................................................................33
Nie jesteś swoim własnym odbiorcą ............................................................................33
Twoi pracownicy nie są odbiorcami ............................................................................34
Twoi klienci nie są odbiorcami ....................................................................................35
Twoi odbiorcy to twoi inwestorzy ...............................................................................36
Jak zrozumieć konkretnego odbiorcę .................................................................................37
Bankierzy i urzędnicy odpowiedzialni za udzielanie po yczek...................................37
Drobni inwestorzy ........................................................................................................38
Inwestorzy strategiczni.................................................................................................39
Fundusze wysokiego ryzyka ........................................................................................40
Czego dokonali ju inni......................................................................................................41
Wybór planu.................................................................................................................41
Jak zdobyć plan ............................................................................................................42
Co dalej z planem.........................................................................................................42
Zadanie domowe ................................................................................................................43
6 Biznesplan w praktyce
R
OZDZIAŁ
3.
Przeanalizuj rynek
45
I
Dlaczego analiza rynku jest istotna ....................................................................................45
Wszystko zale y od rynku ...........................................................................................45
Jak być w kontakcie .....................................................................................................46
Definiowanie rynku ............................................................................................................47
Rynek twojej konkurencji to tak e twój rynek ............................................................48
Ogólnie czy szczegółowo.............................................................................................48
Twój rynek — jak widzą go inni..................................................................................48
Rynek w liczbach ...............................................................................................................49
Zbieranie danych ..........................................................................................................49
Tworzenie własnej bazy danych ..................................................................................50
Szczegółowy opis rynku.....................................................................................................51
Przewidywanie przyszłości ................................................................................................52
Co na to specjaliści.......................................................................................................53
Extrapolacja obecnych trendów ...................................................................................54
Przewidywanie przyszłego rozwoju.............................................................................54
Jak to wszystko razem poskładać.................................................................................55
Kluczowe informacje o rynku ............................................................................................55
Zadanie domowe ................................................................................................................56
R
OZDZIAŁ
4.
Przeanalizuj swoje zalety
57
Co robisz dobrze.................................................................................................................57
Ró ne rodzaje zalet.............................................................................................................58
Zalety produktu ............................................................................................................58
Zalety marki .................................................................................................................59
Zalety marketingowe i reklamowe...............................................................................59
Zalety sprzeda y i dystrybucji .....................................................................................60
Zalety operacyjne .........................................................................................................60
Inne zalety ....................................................................................................................60
Określanie zalet ..................................................................................................................61
Jak wykorzystywać zalety ..................................................................................................61
Jak informować o własnych zaletach .................................................................................62
Słabe strony — jak je znaleźć ............................................................................................63
Ró ne rodzaje wad .......................................................................................................63
Określanie wad.............................................................................................................65
Naprawianie tego, co nie działa, czyli jak zminimalizować negatywne wpływy ........65
Bądź świadom własnych wad ......................................................................................66
Kompletowanie listy zalet i wad ........................................................................................66
Zadanie domowe ................................................................................................................68
R
OZDZIAŁ
5.
Przeanalizuj strategię
69
Czym jest twoja firma i do czego zmierza .........................................................................69
Wizja...................................................................................................................................70
Misja ...................................................................................................................................71
Cele.....................................................................................................................................71
Spis treści
I
7
Strategia..............................................................................................................................72
Taktyka ...............................................................................................................................73
Do czego zmierza twoja firma............................................................................................73
Firma w przyszłości — jak to wszystko osiągnąć? ............................................................75
Strategia wzrostu ................................................................................................................75
Strategia produktu ..............................................................................................................76
Strategia cenowa.................................................................................................................76
Strategia marketingowa ......................................................................................................77
Strategia sprzeda y.............................................................................................................77
Strategia dystrybucji...........................................................................................................78
Strategia operacji wewnętrznych........................................................................................78
Strategia zarządzania ..........................................................................................................78
Strategia pozyskiwania środków finansowych...................................................................79
Elementy dobrej strategii biznesowej.................................................................................79
Zadanie domowe ................................................................................................................80
R
OZDZIAŁ
6.
Przeanalizuj ró ne opcje
81
Potrzebne pieniądze — ile i dlaczego ................................................................................81
Po co ci te pieniądze? ...................................................................................................81
Ile pieniędzy potrzebujesz? ..........................................................................................83
Co teraz?.......................................................................................................................84
Finansowanie bez odsprzedawania udziałów .....................................................................85
Banki i po yczkodawcy: po yczanie potrzebnych pieniędzy ......................................85
Samofinansowanie: działanie na własną rękę ..............................................................87
Finansowanie z udziałem sprzeda y udziałów...................................................................88
Drobni inwestorzy: krewni i przyjaciele ......................................................................89
Inwestorzy strategiczni: wielka kasa dla wielkich firm ...............................................91
Fundusze wysokiego ryzyka: liczy się wzrost .............................................................93
Jaka opcja jest najodpowiedniejsza dla twojej firmy? .......................................................96
Porównywanie opcji.....................................................................................................96
Najlepsze opcje dla małych firm..................................................................................97
Najodpowiedniejsze opcje dla nowych i ambitnych firm ..............................................97
Najlepsze opcje dla rozwijających się i ju istniejących firm ........................................98
Najlepsze opcje dla firm w tarapatach finansowych....................................................99
Zadanie domowe ................................................................................................................99
Część II Wykreuj plan
R
OZDZIAŁ
7.
Stwórz zarys planu
101
103
Opowiadanie o firmie .......................................................................................................103
Elementy typowego biznesplanu......................................................................................104
Podstawowy zarys......................................................................................................105
Dostosowanie historii do planu ..................................................................................106
A co z objętością? ......................................................................................................106
Zmiany .......................................................................................................................107
8 Biznesplan w praktyce
Jak dopasować plan do firmy ...........................................................................................109
Dopasowywanie organizacji firmy do zarysu planu ..................................................109
Dopracowywanie zarysu ............................................................................................109
Dodawanie pozostałych elementów ...........................................................................110
Zadanie domowe ..............................................................................................................111
I
R
OZDZIAŁ
8.
Zorganizuj swoje środki
113
Przygotowania ..................................................................................................................113
Podział całego zadania na mniejsze fragmenty..........................................................114
Wyznaczenie koordynatora projektu..........................................................................114
Zanim zaczniesz, zdecyduj, czego ci potrzeba...........................................................115
Stworzenie harmonogramu pracy ..............................................................................115
Jakiej pomocy potrzebujesz?............................................................................................116
Ktoś, kto zna twoją firmę ...........................................................................................117
Ktoś, kto zajmowałby się poszczególnymi częściami i elementami..........................117
Ktoś, kto potrafi jednocześnie pisać i zna się na sprzedawaniu.................................117
Ktoś, kto zna się na profesjonalnej szacie graficznej.................................................118
Kto się nadaje do takiej pracy?.........................................................................................119
Ty ...............................................................................................................................119
Pracownicy .................................................................................................................119
Ludzie z zewnątrz ......................................................................................................120
Kto co robi? ......................................................................................................................120
Zadanie domowe ..............................................................................................................120
R
OZDZIAŁ
9.
Uporządkuj liczby
123
Krótki kurs finansowy ......................................................................................................123
Dochody, koszta i zyski .............................................................................................123
Środki trwałe i zobowiązania finansowe....................................................................124
Ró nica między zyskami a gotówką ..........................................................................125
Podstawowe zestawienia finansowe.................................................................................126
Zestawienie przychodów............................................................................................127
Bilans finansowy ........................................................................................................130
Prognoza przepływu gotówki.....................................................................................131
Inne zestawienia finansowe........................................................................................132
Zało enia ....................................................................................................................133
Mar e i stosunki ...............................................................................................................134
Mar a brutto ...............................................................................................................134
Mar a EBITDA ..........................................................................................................134
Mar a netto.................................................................................................................135
Zwrot inwestycji.........................................................................................................135
Współczynnik bie ący ...............................................................................................136
Współczynnik szybkich środków trwałych................................................................136
Stosunek długu do kapitału własnego ........................................................................136
Zadanie domowe ..............................................................................................................137
Zgłoś jeśli naruszono regulamin