Java w pigulce Wydanie VI.pdf

(1034 KB) Pobierz
Tytuł oryginału: Java in a Nutshell, 6th Edition
Tłumaczenie: Łukasz Piwko
ISBN: 978-83-283-0623-3
© 2015 Helion S.A.
Authorized Polish translation of the English edition of Java in a Nutshell, 6th Edition, ISBN 9781449370824
© 2015 Benjamin J. Evans and David Flanagan.
This translation is published and sold by permission of O’Reilly Media, Inc., which owns or controls all
rights to publish and sell the same.
All rights reserved. No part of this book may be reproduced or transmitted in any form or by any means,
electronic or mechanical, including photocopying, recording or by any information storage retrieval system,
without permission from the Publisher.
Wszelkie prawa zastrzeżone. Nieautoryzowane rozpowszechnianie całości lub fragmentu niniejszej
publikacji w jakiejkolwiek postaci jest zabronione. Wykonywanie kopii metodą kserograficzną,
fotograficzną, a także kopiowanie książki na nośniku filmowym, magnetycznym lub innym powoduje
naruszenie praw autorskich niniejszej publikacji.
Wszystkie znaki występujące w tekście są zastrzeżonymi znakami firmowymi bądź towarowymi ich
właścicieli.
Autor oraz Wydawnictwo HELION dołożyli wszelkich starań, by zawarte w tej książce informacje były
kompletne i rzetelne. Nie biorą jednak żadnej odpowiedzialności ani za ich wykorzystanie, ani za związane
z tym ewentualne naruszenie praw patentowych lub autorskich. Autor oraz Wydawnictwo HELION nie
ponoszą również żadnej odpowiedzialności za ewentualne szkody wynikłe z wykorzystania informacji
zawartych w książce.
Wydawnictwo HELION
ul. Kościuszki 1c, 44-100 GLIWICE
tel. 32 231 22 19, 32 230 98 63
e-mail:
helion@helion.pl
WWW:
http://helion.pl
(księgarnia internetowa, katalog książek)
Pliki z przykładami omawianymi w książce można znaleźć pod adresem:
ftp://ftp.helion.pl/przyklady/javpi6.zip
Drogi Czytelniku!
Jeżeli chcesz ocenić tę książkę, zajrzyj pod adres
http://helion.pl/user/opinie/javpi6
Możesz tam wpisać swoje uwagi, spostrzeżenia, recenzję.
Printed in Poland.
Kup książkę
Poleć książkę
Oceń książkę
Księgarnia internetowa
Lubię to! » Nasza społeczność
Spis tre ci
Przedmowa ....................................................................................................................9
Wst p ............................................................................................................................11
Cz
I. Wprowadzenie do j zyka Java .......................................................... 17
1. Wprowadzenie do rodowiska Java ........................................................................... 19
J zyk, maszyna wirtualna i rodowisko
Historia Javy i maszyny wirtualnej Javy w zarysie
Cykl istnienia programu Java
Bezpiecze stwo Javy
Porównanie Javy z innymi j zykami programowania
Krytyka Javy
19
23
24
26
27
28
2. Sk adnia Javy od podstaw ........................................................................................... 31
Budowa programu w Javie
Struktura leksykalna
Podstawowe typy danych
Wyra enia i operatory
Instrukcje
Metody
Podstawowe wiadomo ci o klasach i obiektach
Tablice
Typy referencyjne
Pakiety i przestrzenie nazw
Struktura plików Javy
Definiowanie i uruchamianie programów Java
Podsumowanie
32
32
35
42
55
71
77
81
87
91
95
96
97
5
Kup książkę
Poleć książkę
3. Programowanie obiektowe w Javie ...........................................................................99
Podstawowe wiadomo ci o klasach
Pola i metody
Tworzenie i inicjowanie obiektów
Podklasy i dziedziczenie
Ukrywanie danych i hermetyzacja
Klasy i metody abstrakcyjne
Podsumowanie wiadomo ci o modyfikatorach
99
101
107
111
119
125
129
4. System typów Javy .....................................................................................................131
Interfejsy
Typy ogólne
Wyliczenia i adnotacje
Typy zagnie d one
Wyra enia lambda
Podsumowanie
131
137
145
148
162
165
5. Podstawy projektowania obiektowego w Javie .......................................................167
Warto ci w j zyku Java
Wa ne metody klasy java.lang.Object
Aspekty projektowania obiektowego
Wyj tki i ich obs uga
Bezpieczne programowanie w Javie
167
168
172
180
182
6. Zarz dzanie pami ci i wspó bie no w Javie ....................................................... 185
Podstawowe poj cia zarz dzania pami ci w Javie
Optymalizacja procesu usuwania nieu ywanych obiektów w maszynie wirtualnej
Sterta maszyny wirtualnej HotSpot
Finalizacja
Mechanizmy wspó bie no ci w Javie
Praca z w tkami
Podsumowanie
185
188
191
193
195
203
205
Cz
II. Praca na platformie Java ................................................................ 207
Konwencje nazewnicze i dotycz ce stosowania wielkich liter
Nadawanie nazw w praktyce
Komentarze dokumentacyjne
Porady na temat pisania programów przeno nych
209
211
212
219
7. Zwyczaje programistyczne i tworzenie dokumentacji ............................................209
6
Spis tre ci
Kup książkę
Poleć książkę
8. Praca z kolekcjami i tablicami w Javie ......................................................................223
Wprowadzenie do API Collections
Wyra enia lambda w kolekcjach Javy
Podsumowanie
223
239
245
9. Obs uga najcz ciej u ywanych formatów danych .................................................247
Tekst
Liczby i matematyka
Data i godzina w Javie 8
Podsumowanie
247
253
258
263
10. Obs uga plików oraz wej cia i wyj cia .....................................................................265
Klasyczny system wej cia i wyj cia Javy
Nowy system wej cia i wyj cia
Kana y i bufory NIO
Asynchroniczny system wej cia i wyj cia
Sie
265
270
273
275
278
11.
adowanie klas, refleksja oraz uchwyty do metod ..................................................283
Pliki klas, obiekty klas i metadane
Fazy adowania klasy
Bezpieczne programowanie i adowanie klas
adowanie klas w praktyce
Refleksja
Dynamiczne klasy po rednicz ce
Uchwyty do metod
283
285
287
289
292
295
297
12. Nashorn ...................................................................................................................... 301
Wprowadzenie do Nashorna
Wykonywanie kodu JavaScript w Nashornie
Nashorn i pakiet javax.script
Nashorn dla zaawansowanych
Podsumowanie
301
302
308
310
315
13. Narz dzia platformy i profile .....................................................................................317
Narz dzia wiersza polece
Narz dzie VisualVM
Profile Java 8
Podsumowanie
317
329
334
339
Skorowidz .................................................................................................................. 341
Spis tre ci
7
Kup książkę
Poleć książkę
Zgłoś jeśli naruszono regulamin