C Zadania z programowania z przykladowymi rozwiazaniami.pdf

(484 KB) Pobierz
Wszelkie prawa zastrzeżone. Nieautoryzowane rozpowszechnianie całości lub fragmentu niniejszej
publikacji w jakiejkolwiek postaci jest zabronione. Wykonywanie kopii metodą kserograficzną,
fotograficzną, a także kopiowanie książki na nośniku filmowym, magnetycznym lub innym
powoduje naruszenie praw autorskich niniejszej publikacji.
Wszystkie znaki występujące w tekście są zastrzeżonymi znakami firmowymi bądź towarowymi
ich właścicieli.
Autor oraz Wydawnictwo HELION dołożyli wszelkich starań, by zawarte
w tej książce informacje były kompletne i rzetelne. Nie biorą jednak żadnej odpowiedzialności ani
za ich wykorzystanie, ani za związane z tym ewentualne naruszenie praw patentowych lub
autorskich. Autor oraz Wydawnictwo HELION nie ponoszą również żadnej odpowiedzialności za
ewentualne szkody
wynikłe z wykorzystania informacji zawartych w książce.
Redaktor prowadzący: Ewelina Burska
Projekt okładki: Jan Paluch
Materiały graficzne na okładce zostały wykorzystane za zgodą Shutterstock.
Wydawnictwo HELION
ul. Kościuszki 1c, 44-100 GLIWICE
tel. 32 231 22 19, 32 230 98 63
e-mail: helion@helion.pl
WWW: http://helion.pl (księgarnia internetowa, katalog książek)
Kody wykorzystane w książce można znaleźć pod adresem:
ftp://ftp.helion.pl/przyklady/cshzap.zip
Drogi Czytelniku!
Jeżeli chcesz ocenić tę książkę, zajrzyj pod adres
http://helion.pl/user/opinie?cshzap
Możesz tam wpisać swoje uwagi, spostrzeżenia, recenzję.
ISBN: 978-83-246-3981-6
Copyright © Helion 2012
Printed in Poland.
Kup książkę
Poleć książkę
Oceń książkę
Księgarnia internetowa
Lubię to! » Nasza społeczność
Spis tre ci
Od autora ........................................................................................................... 5
Rozdziaä 1. Jak jözyk C# komunikuje siö z u ytkownikiem .................................... 9
Informacje ogólne ............................................................................................................. 9
Rozdziaä 2. Instrukcje sterujñce przebiegiem programu — instrukcje wyboru ....... 17
Instrukcje wyboru ........................................................................................................... 17
Instrukcja if ... else ................................................................................................... 18
Instrukcja switch ... case ........................................................................................... 18
Rozdziaä 3. Instrukcje sterujñce przebiegiem programu — instrukcje iteracyjne ... 27
Instrukcje iteracyjne ....................................................................................................... 27
P tla for .................................................................................................................... 28
P tla do ... while ....................................................................................................... 28
P tla while ................................................................................................................ 29
Rozdziaä 4. Tablice i kolekcje ........................................................................... 57
Tablice ............................................................................................................................ 57
Kolekcje ................................................................................................................... 57
Tablice jednowymiarowe ......................................................................................... 58
Tablice dwuwymiarowe ........................................................................................... 61
P tla foreach ............................................................................................................. 75
Dziaáania na macierzach ................................................................................................. 81
Rozdziaä 5. Elementy programowania obiektowego ............................................. 91
Wiadomo ci ogólne ........................................................................................................ 91
Klasy, pola, metody ........................................................................................................ 91
Rekurencja .................................................................................................................... 101
Dziedziczenie ............................................................................................................... 107
Rozdziaä 6. Pliki tekstowe oraz pliki o dostöpie swobodnym ............................. 111
Informacje ogólne ......................................................................................................... 111
Pliki tekstowe ............................................................................................................... 111
Pliki o dost pie swobodnym ......................................................................................... 123
Serializacja ................................................................................................................... 125
Polecana literatura .......................................................................................... 127
Kup książkę
Poleć książkę
4
C#. Zadania z programowania z przykäadowymi rozwiñzaniami
Kup książkę
Poleć książkę
Rozdziaä 2.
Instrukcje sterujñce
przebiegiem programu
— instrukcje wyboru
W tym rozdziale przedstawiono typowe zadania, wraz z przykáadowymi rozwi zaniami,
z wykorzystaniem instrukcji wyboru.
Instrukcje wyboru
Instrukcje steruj ce przebiegiem programu s jednym z najwa niejszych elementów
w ka dym j zyku programowania. Instrukcje te, w poá czeniu z wyra eniami, pozwa-
laj na zapisanie dowolnego algorytmu dziaáania programu.
Instrukcje steruj ce w j zyku C# mo na podzieliü na:
instrukcje wyboru,
instrukcje iteracyjne (znane jako p tle),
instrukcje skoku.
W rozdziale 2. zostan przedstawione typowe zadania z wykorzystaniem instrukcji wy-
boru, w rozdziale 3. za zadania z wykorzystaniem instrukcji iteracyjnych.
W j zyku C# istniej dwie instrukcje wyboru, które sáu
cji na podstawie warto ci wyra enia:
instrukcja
if ... else
,
instrukcja
switch ... case
.
do przeprowadzania opera-
Kup książkę
Poleć książkę
Zgłoś jeśli naruszono regulamin