Oferty zajec edukacyjnych dla dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym.pdf
(
232 KB
)
Pobierz
Mirosława Nyczaj-Drąg
Anetta Soroka-Fedorczuk
Beata Skwarek
Oferty zajęć edukacyjnych dla dzieci
w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym
Kup książkę
© Copyright by
Mirosława Nyczaj-Drąg
Anetta Soroka-Fedorczuk
Beata Skwarek
Grafika na okładce: shutterstock
Projekt okładki: e-bookowo
Redakcja: Ewa Popiłka
Skład: Katarzyna Krzan
Recenzenci:
dr hab. Jolanta Karbowniczek
prof. nadzw. dr hab. Jan Grzesiak
ISBN e-book 978-83-7859-436-9
ISBN druk 978-83-7859-437-6
Wydawca: Wydawnictwo internetowe e-bookowo
www.e-bookowo.pl
Kontakt: wydawnictwo@e-bookowo.pl
Wszelkie prawa zastrzeżone.
Kopiowanie, rozpowszechnianie części lub całości
bez zgody wydawcy zabronione
Wydanie I 2014
Kup książkę
Anetta Soroka-Fedorczuk, Mirosława Nyczaj-Drąg
O potrzebie i zasadach projektowania
ofert edukacyjnych dla dzieci
w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym
Wielu współczesnych badaczy zajmujących się problema-
tyką jakości wczesnej edukacji dziecka podkreśla rażące nie-
przystosowanie szkoły do młodszych uczniów, przestarzałą
metodykę, brak aktywności badawczej na zajęciach, incy-
dentalność współpracy grupowej, dyscyplinę ciszy i znieru-
chomienia rodem z pedagogiki tradycyjnej. Mamy więc do
czynienia ze szkołą, która zamiast integrować, zgodnie ze
swoimi założeniami, dezintegruje wiedzę i poczucie tożsa-
mości dzieci, obniża ich kompetencje społeczne, wywołując
brak poczucia sprawstwa oraz postawy rywalizacyjne i lęko-
we. Tego typu obraz możemy wyczytać z badań m.in.: Doroty
Klus-Stańskiej, Marzanny. Nowickiej, Edyty Gruszczyk- Kol-
czyńskiej, Małgorzaty Żytko, Małgorzaty Falkiewicz-Szult,
Małgorzaty Sławińskiej, Agnieszki Nowak-Łojewskiej, Mi-
rosławy Nyczaj-Drąg. Warto do tego dodać, iż efektem ta-
kiego stanu rzeczy są zatrważająco niskie wyniki nauczania
w klasach początkowych osiągane przez polskie dzieci w ba-
daniach międzynarodowych. Jeśli pojawiają się wyraźnie lep-
sze rezultaty, to w zakresach, których szkoła nie realizowała,
a które wynikają z wcześniejszych doświadczeń rodzinnych
oraz rozmaitych form wsparcia edukacyjnego organizowa-
nych przez rodziców, np. pozaszkolne zajęcia dodatkowe, ko-
repetycje. W tym kontekście oczywiste staje się stwierdzenie,
że polscy uczniowie coraz częściej uczą się nie w szkole, ale
poza nią, dzięki zasobom finansowym, kulturowym i spo-
4
Kup książkę
łecznym rodziców
1
.
Dzieci z rodzin ubogich najczęściej skazane są na wy-
kluczenie kulturowe. Dlatego tak ważne jest podejmowanie
działań służących zreformowaniu polskiej szkoły. O ile na
poziomie przedszkola polskie dzieci mają jeszcze jakąkolwiek
szansę rozwoju intelektualnego i społeczno-emocjonalnego,
o tyle wsparcie tego rodzaju przez szkołę jest dyskusyjne.
Niniejszej książka jest skierowana do tych nauczycieli,
którzy chcą i mają odwagę zmieniać tradycyjny program na-
uczania, przyczyniając się tym samym do reformowania me-
todyki pracy z dzieckiem tak, by edukacja była zarówno dla
nich, jak i dla dziecka znakomitą i efektywną przygodą edu-
kacyjną. Traktujemy więc dziecko jako aktywnego badacza
otaczającej je rzeczywistości, o bogatym doświadczeniu po-
zaszkolnym i rozległej wiedzy osobistej. Wierzymy w kom-
petencje dzieci, doceniamy ich zdolności, zainteresowania
i indywidualne sposoby interpretowania otaczającej rzeczy-
wistości.
Zaproponowane projekty zajęć budowane są na przeko-
naniu, że dziecko dysponuje bogatym zestawem schematów
interpretacyjnych, sposobów opisywania i wyjaśniania świa-
ta oraz działania w nim. Zakładamy, że jedynie poprzez od-
wołanie się do wiedzy osobistej dziecka, zachęcanie do wyra-
żania własnych opinii, formułowania hipotez, poszukiwania
ich falsyfikacji i weryfikacji, jesteśmy w stanie doprowadzić
je do nowych, twórczych sposobów myślenia. Przyjmujemy
także, iż warunkiem niezbędnym do uzyskania efektów edu-
kacyjnych jest elastyczna, innowacyjna postawa nauczyciela,
postawa respektująca prawo dziecka do popełniania błędów,
ideę aktywizacji dziecka, szacunku dla jego potrzeb, samo-
dzielności i niezależności.
Por. M. Nyczaj-Drąg (2014),
Kapitał społeczno-kulturowy i ekonomiczny rodz-
iny z klasy średniej a kapitał edukacyjny dziecka w teorii Pierre’a Bourdieu,
W: M.
Magda-Adamowicz, I. Kopaczyńska (red.),
Pedagogika wczesnoszkolna wobec
zmieniających się kontekstów społecznych,
t. 1. Toruń, s. 112-113.
1
5
Kup książkę
Plik z chomika:
PDFator
Inne pliki z tego folderu:
Spoleczenstwo sport edukacja.pdf
(18172 KB)
Chowanna 2015 T 2 45 Kultura wizualna konteksty edukacyjne.pdf
(12426 KB)
Wokol Trenow Jana Kochanowskiego Szkice historycznoliterackie.pdf
(11314 KB)
Mozliwosci wykorzystania historii alternatywnej w procesie nauczania i uczenia sie historii.pdf
(1761 KB)
Pedagogizacja medialna rodziny Zakres uwarunkowania dylematy.pdf
(1087 KB)
Inne foldery tego chomika:
3ds max
50 zadań i zagadek szachowych
Access
Acrobat
Administracja
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin