Analiza techniczna dla bystrzakow.pdf

(1087 KB) Pobierz
Tytuł oryginału: Technical Analysis For Dummies
Tłumaczenie: Bartosz Oczko
ISBN: 978-83-246-3672-3
®
Original English language edition Copyright © 2011 by Wiley Publishing, Inc., Indianapolis, Indiana.
All rights reserved including the right of reproduction in whole or in part any form.
This translation published by arrangement with Wiley Publishing, Inc.
Oryginalne angielskie wydanie © 2011 by Wiley Publishing, Inc., Indianapolis, Indiana. Wszelkie prawa,
włączając prawo do reprodukcji całości lub części w jakiejkolwiek formie, zarezerwowane.
Tłumaczenie opublikowane na mocy porozumienia z Wiley Publishing, Inc.
Translation copyright © 2012 by Helion S.A.
Wiley, the Wiley Publishing Logo, For Dummies, the Dummies Man logo, A Reference for the Rest of Us!,
The Dummies Way, Dummies Daily, The Fun and Easy Way, Dummies.com, Making Everything Easier,
and related trade dress are trademarks or registered trademarks of John Wiley and Sons, Inc. and/or its affiliates
in the United States and/or other countries. Used under License.
Wiley, the Wiley Publishing logo, For Dummies, the Dummies Man logo, A Reference for the Rest of Us!,
The Dummies Way, Dummies Daily, The Fun and Easy Way, Dummies.com, Making Everything Easier
i związana z tym szata graficzna są markami handlowymi John Wiley and Sons, Inc. i/lub firm stowarzyszonych
w Stanach Zjednoczonych i/lub innych krajach. Wykorzystywane na podstawie licencji.
All rights reserved. No part of this book may be reproduced or transmitted in any form or by any means,
electronic or mechanical, including photocopying, recording or by any information storage retrieval system,
without permission from the Publisher.
Wszelkie prawa zastrzeżone. Nieautoryzowane rozpowszechnianie całości lub fragmentu niniejszej publikacji
w jakiejkolwiek postaci jest zabronione. Wykonywanie kopii metodą kserograficzną, fotograficzną, a także
kopiowanie książki na nośniku filmowym, magnetycznym lub innym powoduje naruszenie praw autorskich
niniejszej publikacji.
Wszystkie znaki występujące w tekście są zastrzeżonymi znakami firmowymi bądź towarowymi ich właścicieli.
Autor oraz Wydawnictwo HELION dołożyli wszelkich starań, by zawarte w tej książce informacje były kompletne
i rzetelne. Nie biorą jednak żadnej odpowiedzialności ani za ich wykorzystanie, ani za związane z tym ewentualne
naruszenie praw patentowych lub autorskich. Autor oraz Wydawnictwo HELION nie ponoszą również żadnej
odpowiedzialności za ewentualne szkody wynikłe z wykorzystania informacji zawartych w książce.
Drogi Czytelniku!
Jeżeli chcesz ocenić tę książkę, zajrzyj pod adres
http://septem.pl/user/opinie/anteby
Możesz tam wpisać swoje uwagi, spostrzeżenia, recenzję.
Wydawnictwo HELION
ul. Kościuszki 1c, 44-100 GLIWICE
tel. 32 231 22 19, 32 230 98 63
e-mail:
septem@septem.pl
WWW:
http://septem.pl
(księgarnia internetowa, katalog książek)
Printed in Poland.
Kup książkę
Poleć książkę
Oceń książkę
Księgarnia internetowa
Lubię to! » Nasza społeczność
Spis tre ci
O autorce ......................................................................................................................15
PodziÚkowania od autorki .............................................................................................17
WstÚp ............................................................................................................................19
O ksiÈ ce .........................................................................................................................................19
Konwencje zastosowane w ksiÈ ce ......................................................................................................20
Czego nie czytaÊ ...............................................................................................................................20
Naiwne zaïo enia ..............................................................................................................................21
Jak podzielona jest ksiÈ ka .................................................................................................................21
CzÚ Ê I: Definiowanie analizy technicznej .......................................................................................21
CzÚ Ê II: Umysïowy podkïad pod analizÚ technicznÈ .......................................................................21
CzÚ Ê III: Obserwacja zachowania rynku ........................................................................................22
CzÚ Ê IV: Odnajdywanie formacji .................................................................................................22
CzÚ Ê V: Na skrzydïach analizy dynamicznej .................................................................................22
CzÚ Ê VI: Dekalogi ......................................................................................................................22
Ikony wykorzystane w ksiÈ ce .............................................................................................................23
Co dalej? ..........................................................................................................................................23
CzÚ Ê I: Definiowanie analizy technicznej ................. 25
Rozdziaï 1: Otwieramy skrzynkÚ z narzÚdziami analizy technicznej ...........................27
Wprowadzenie do analizy technicznej .................................................................................................28
Spekulacja czy inwestowanie: ró ne oblicza analizy technicznej ........................................................28
Ustalenie nowych reguï .................................................................................................................29
Co przemawia za zarzÈdzaniem transakcjami? ................................................................................29
Sprawianie, by trend staï siÚ Twoim przyjacielem ................................................................................30
Skupianie siÚ na cenach jest sïuszne (i godne szacunku) ..................................................................31
Wyznaczenie wïasnej cie ki na wykresie ........................................................................................32
PrzyglÈdamy siÚ bli ej wielu obliczom wystÚpowania trendów ...............................................................33
Ilo ciowe wyra enie wystÚpowania trendów .....................................................................................33
Dlaczego analiza techniczna siÚ sprawdza lub siÚ nie (zawsze) sprawdza? .............................................35
Wygrywanie z rynkiem ......................................................................................................................36
W poszukiwaniu porzÈdku .................................................................................................................37
Co obejmuje analiza techniczna? ........................................................................................................38
Kup książkę
Poleć książkę
6
Analiza techniczna dla bystrzaków
SporzÈdzanie i analiza wykresów (charting) ...................................................................................39
Analiza timingu rynkowego ...........................................................................................................39
PodÈ anie za trendem (znowu to sïowo) ........................................................................................39
Analiza techniczna .......................................................................................................................39
Czego potrzebujesz, eby zaczÈÊ? .......................................................................................................41
Rozdziaï 2: Zapoznajemy siÚ z funkcjonowaniem rynku od podszewki ........................ 43
Aukcyjny model poda y i popytu .......................................................................................................44
Instrumenty finansowe to nie skarpetki: efekt popytowy ....................................................................44
Docieramy do ródïa popytu .........................................................................................................45
Identyfikacja zachowania zbiorowo ci .................................................................................................45
Jednostka v. zbiorowo Ê .................................................................................................................46
Robienie graczom gieïdowym wody z mózgu ..................................................................................47
Staramy siÚ odkryÊ, co jest normalne: przyglÈdamy siÚ rozkïadowi normalnemu .....................................48
Powracanie do redniej .................................................................................................................48
Gra wykorzystujÈca powrót do redniej ...........................................................................................49
Identyfikacja skrajnych zachowañ zbiorowo ci i reagowanie na nie ........................................................50
Przebijanie poziomów granicznych: rynek wykupiony i wyprzedany ..................................................51
Zmierzanie w kierunku przeciwnym do tego, który podpowiada instynkt: poziomy zniesienia .............52
Chwytanie spadajÈcego no a: okre lanie, kiedy i na jakim poziomie korekta siÚ zakoñczy ...................53
Zaawansowane teorie zbiorowo ci ......................................................................................................54
50-procentowe zniesienie Ganna ...................................................................................................56
Magiczne liczby: „sekret wszech wiata” .........................................................................................57
Kiedy widzimy zbyt wiele zniesieñ .................................................................................................59
Rozdziaï 3: Pïyniemy z prÈdem: nastroje rynkowe ....................................................... 63
Definiujemy nastroje rynkowe .............................................................................................................64
Dowiadujemy siÚ wiÚcej o wolumenie ..................................................................................................64
Uwaga na szpikulce! .....................................................................................................................65
¥ledzenie równowagi wolumenu ....................................................................................................66
Ulepszamy wska niki wolumenowe ................................................................................................68
Wychodzimy z analizÈ poza konkretny wykres .....................................................................................69
Selekcjonujemy porcje informacji o nastrojach rynkowych ................................................................70
KrÚcimy siÚ wokóï osi ziemskiej: efekty sezonowe i kalendarzowe .....................................................72
Zaskoczony tïum ...............................................................................................................................74
Rozwa amy historyczne kluczowe dni odwrotu (odwrócenia trendu) ................................................74
Przetrwanie w wiecie przypadkowo ci ...........................................................................................75
PamiÚtanie, jaka byïa ostatnia cena ................................................................................................76
My lenie w kategoriach naukowych ....................................................................................................77
Uwarunkowania i przypadki losowe ...............................................................................................77
Wielko Ê próby .............................................................................................................................78
Kup książkę
Poleć książkę
Spis tre ci
7
CzÚ Ê II: Umysïowy podkïad pod analizÚ technicznÈ . 81
Rozdziaï 4: Systematyczna gra przy u yciu wska ników ..............................................83
Wprowadzenie do wska ników ...........................................................................................................83
Klasyfikacja wska ników ...............................................................................................................84
Zrozumienie, co okre lajÈ wska niki ...............................................................................................84
Wybór swego stylu gry ..................................................................................................................85
PrzyglÈdamy siÚ dziaïaniu wska ników ...............................................................................................88
Okre lanie wïa ciwych interwaïów .................................................................................................88
Zwa anie na sygnaïy generowane przez wska niki ..........................................................................89
Ustalanie historycznych poziomów odniesienia ....................................................................................91
Selekcja wska ników ..........................................................................................................................92
Optymalizacja, czyli poddawanie wska ników próbie ...........................................................................93
Opracowywanie optymalizujÈcego testu wstecznego .........................................................................93
Dopracowanie testu wstecznego .....................................................................................................95
Naprawiamy wska nik ..................................................................................................................96
Ponowne zastosowanie wska nika ..................................................................................................96
Szacujemy ryzyko optymalizacji .....................................................................................................97
Rozdziaï 5: ZarzÈdzanie pozycjami ................................................................................99
Konstruowanie zasad transakcyjnych ..................................................................................................99
Zarys Twojego planu gry ............................................................................................................100
Powszechne obawy i wÈtpliwo ci .................................................................................................101
Zgarniamy pieniÈdze ze stoïu: wyznaczanie docelowych wielko ci zysków ...........................................103
Kontrolowanie strat .........................................................................................................................104
Pierwsza linia obrony: zlecenia stop-loss ...........................................................................................105
Wyznaczenie stopów w my lach mija siÚ z celem ...........................................................................105
Klasyfikacja zleceñ stop-loss ........................................................................................................106
Modyfikowanie wielko ci pozycji ......................................................................................................112
Zmniejszanie pozycji ..................................................................................................................113
ZwiÚkszanie pozycji ....................................................................................................................113
Ustalanie stopów dla zmodyfikowanych pozycji ............................................................................114
CzÚ Ê III: Obserwacja zachowania rynku ................ 115
Rozdziaï 6: Interpretacja podstawowych sïupków:
jak zachowujÈ siÚ ceny instrumentów finansowych ................................117
Konstruowanie podstawowych sïupków .............................................................................................118
Przechodzimy do dziaïania: sïupek cenowy w telegraficznym skrócie ..............................................118
Nadawanie tonu notowaniom: cena otwarcia ................................................................................120
Podsumowanie nastrojów: cena zamkniÚcia ..................................................................................122
Wje d amy na górÚ: cena maksymalna .........................................................................................125
Schodzimy na sam dóï: cena minimalna .......................................................................................125
Kup książkę
Poleć książkę
Zgłoś jeśli naruszono regulamin