GIMP 2 6 Receptury.pdf

(3509 KB) Pobierz
Tytuł oryginału: GIMP 2.6 Cookbook
Tłumaczenie: Paulina Makolus-Krasa
ISBN: 978-83-246-3535-1
Copyright © Packt Publishing 2011. First published in the English language under the title “GIMP 2.6
Cookbook”.
Polish language edition published by Helion S.A. Copyright © 2012.
All rights reserved.
All rights reserved. No part of this book may be reproduced or transmitted in any form or by any means,
electronic or mechanical, including photocopying, recording or by any information storage retrieval system,
without permission from the Publisher.
Wszelkie prawa zastrzeżone. Nieautoryzowane rozpowszechnianie całości lub fragmentu niniej-szej
publikacji w jakiejkolwiek postaci jest zabronione. Wykonywanie kopii metodą kserograficz-ną,
fotograficzną, a także kopiowanie książki na nośniku filmowym, magnetycznym lub innym powoduje
naruszenie praw autorskich niniejszej publikacji.
Wszystkie znaki występujące w tekście są zastrzeżonymi znakami firmowymi bądź towarowymi ich
właścicieli.
Autor oraz Wydawnictwo HELION dołożyli wszelkich starań, by zawarte
w tej książce informacje były kompletne i rzetelne. Nie biorą jednak żadnej odpowiedzialności ani za ich
wykorzystanie, ani za związane z tym ewentualne naruszenie praw patentowych lub autorskich. Autor oraz
Wydawnictwo HELION nie ponoszą również żadnej odpowiedzialności za ewentualne szkody wynikłe z
wykorzystania informacji zawartych w książce.
Wydawnictwo HELION
ul. Kościuszki 1c, 44-100 GLIWICE
tel. 32 231 22 19, 32 230 98 63
e-mail: helion@helion.pl
WWW: http://helion.pl (księgarnia internetowa, katalog książek)
Drogi Czytelniku!
Jeżeli chcesz ocenić tę książkę, zajrzyj pod adres
http://helion.pl/user/opinie/gimpre
Możesz tam wpisać swoje uwagi, spostrzeżenia, recenzję.
Printed in Poland.
Kup książkę
Poleć książkę
Oceń książkę
Księgarnia internetowa
Lubię to! » Nasza społeczność
Spis tre ci
Przedmowa
Rozdziaï 1. Korzystanie z narzÚdzi rysowniczych
WstÚp
Tworzenie trójwymiarowej kulki przy u yciu ró nych narzÚdzi rysowniczych
Rozmywanie kolorów
Jak namalowaÊ niebo i chmury
Od szkicu do efektu koñcowego: tworzenie karykatury samego siebie
7
11
11
12
19
22
28
Rozdziaï 2. Efekty i filtry obrazu
WstÚp
Korzystanie z filtrów Blur (Rozmycie)
Korzystanie z filtrów Distorts (Znieksztaïcenia)
Korzystanie z filtrów Light and Shadow (¥wiatïo i cieñ)
Korzystanie z filtrów Noise (Szum)
Korzystanie z filtrów Edge-Detect (Wykrywanie krawÚdzi)
Korzystanie z filtrów Artistic (Artystyczne)
Korzystanie z filtrów Decor (Dekoracja)
Korzystanie z filtrów Map (Odwzorowania)
Korzystanie z filtrów Render (Renderowanie)
Korzystanie z filtrów ukierunkowanych na tworzenie stron WWW
Korzystanie z filtrów do tworzenia logo
47
47
49
54
63
66
69
70
73
76
78
85
91
Rozdziaï 3. Tekst i czcionki
WstÚp
Tworzenie prostego logo dla Twojej firmy
Tworzenie tekstu 3D
Tworzenie efektów arzÈcego siÚ tekstu
Tworzenie bïyszczÈcego plastikowego tekstu
97
97
98
104
107
110
Kup książkę
Poleć książkę
Spis tre ci
Tworzenie zïotego tekstu
Tworzenie zmro onego tekstu
Tworzenie pïonÈcego tekstu
Tworzenie tekstu wycinanki
Tworzenie tekstu stempla
114
117
120
125
128
Rozdziaï 4. Przeksztaïcanie zdjÚÊ
WstÚp
Skalowanie obrazu
Kadrowanie obrazu
Tworzenie odbicia i obracanie obrazu
Poprawianie niedo wietlonych zdjÚÊ
Skalowanie obrazu bez znieksztaïceñ: Liquid Rescaling (inteligentne skalowanie)
Tworzenie efektu dioramy (symulowanie gïÚbi ostro ci)
Tworzenie zdjÚÊ w technice HDR
Tworzenie czarno-biaïej pocztówki z mu niÚciem koloru
131
131
132
134
135
139
143
148
152
163
Rozdziaï 5. Zabawy z kolorem i ostro ciÈ
WstÚp
Usuwanie efektu czerwonych oczu
Kolorowanie czarno-biaïych zdjÚÊ
Usuwanie elementów obrazu
Usuwanie tïa
Tworzenie surrealistycznych manipulacji na zdjÚciu
Dodawanie graffiti do zdjÚcia
Czyszczenie przedmiotów
Poprawianie niedoskonaïo ci twarzy
169
169
170
171
175
183
189
200
208
214
Rozdziaï 6. Wskazówki dla webdesignerów: przyciski i blogi
WstÚp
Tworzenie od podstaw prostego projektu layoutu strony Web 2.0
Tworzenie wïasnych bïyszczÈcych przycisków
Tworzenie szablonu bloga inspirowanego secesjÈ
Jak stworzyÊ szablon inspirowany impresjonizmem
Tworzenie nagïówków dla Twojej strony/bloga
227
227
228
235
239
250
268
Rozdziaï 7. Wskazówki dla webdesignerów: tïa
WstÚp
Tworzenie kolorowego abstrakcyjnego tïa
Tworzenie zielonego tïa à la wehikuï czasu
Tworzenie tïa ze smugami wiatïa
Tworzenie tïa z punktami w stylu retro
277
277
278
282
287
291
4
Kup książkę
Poleć książkę
Spis tre ci
Rozdziaï 8. Wtyczki i skrypty
WstÚp
Instalowanie wtyczek i skryptów
Korzystanie ze skryptu 3D Screenshot (trójwymiarowy zrzut)
Korzystanie ze skryptu Midnight Sepia (nocna sepia)
Korzystanie ze skryptu Star Scape (rozgwie d one niebo)
Korzystanie ze skryptu Antique Photo Border (antyczna ramka na zdjÚcie)
Korzystanie ze skryptu National Geographic
Korzystanie ze skryptu Watermark (znak wodny)
Korzystanie z wtyczki Save for Web (zapisz dla sieci)
Korzystanie z wtyczki DBP
299
299
300
302
304
306
308
310
312
314
315
Dodatek A Poza GIMP-a
Poza GIMP-a
Projekty dedykowane dla okre lonej platformy
U yteczne linki
319
319
321
322
Dodatek B Zmiany w wersjach
WstÚp
Zmiany interfejsu
Zmiany w narzÚdziach
GEGL
Zmiany/nowo ci we wtyczkach
Kompatybilno Ê wsteczna
Znane problemy
Pierwsze uruchomienie GIMP-a
Komendy wiersza poleceñ
Uruchomienie obsïugi tabletu w GIMP-ie
Okna i ich ukïad
RozpoczynajÈc pracÚ z narzÚdziami
Korzystanie z funkcji Undo (Cofnij)
323
323
323
326
327
327
328
328
328
329
331
333
334
335
Skorowidz
337
5
Kup książkę
Poleć książkę
Zgłoś jeśli naruszono regulamin