Oblicza propagandy PRL czesc II.pdf

(4956 KB) Pobierz
Tomasz Leszkowicz
Oblicza propagandy PRL
Część II
2
Kup książkę
Autor:
Tomasz Leszkowicz
Redakcja:
Agnieszka Leszkowicz
Korekta: Justyna Piątek
Skład i łamanie: Tomasz Kiełkowski
Projekt okładki: Tomasz Kiełkowski
ISBN: 978-83-65156-19-8
All rights reserved.
Copyright © 2017 by
PROMOHISTORIA Michał Świgoń
Warszawa 2017
e-mail: redakcja@histmag.org
www: https://histmag.org
Wydanie elektroniczne. Jeśli posiadasz ten egzemplarz z naruszeniem praw autor-
skich, zachęcamy: kup oryginalny e-book i wesprzyj jego twórców.
Wszystkie wykorzystane ilustracje znajdują się w domenie publicznej bądź
też na wolnej licencji:
Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 3.0 (CC BY-SA 3.0)
<https://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/deed.pl>; Creative Commons Uznanie
autorstwa 3.0 (CC BY 3.0) <https://creativecommons.org/licenses/by/3.0/deed.pl>; Creati-
ve Commons Attribution-ShareAlike 3.0 Poland (CC BY-SA 3.0 PL) <https://creativecom-
mons.org/licenses/by-sa/3.0/pl/deed.en>; Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych
samych warunkach 3.0 Niemcy (BY-SA 3.0 DE) <https://creativecommons.org/licenses/
by-sa/3.0/de/deed.pl>; Creative Commons Attribution-Share Alike 4.0 International (CC
BY-SA 4.0) <https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/>
3
Kup książkę
Spis treści
Wstęp
Chopin, rybak, Świerczewski... Propaganda na banknotach w PRL
Mikołaj Kopernik – uniwersalny bohater PRL
Różne twarze Tadeusza Kościuszki
Nowa Huta: mit i rzeczywistość
Pogrobowcy Hitlera z NRF... Propaganda
antyniemiecka epoki Władysława Gomułki
Milenium Chrztu Polski i Tysiąclecie Państwa Polskiego –
polityczno-historyczna bitwa Kościoła i PZPR
Jak „Wiesław” zgromił w Sali Kongresowej
studentów, literatów i syjonistów?
Wojskowi biorą historię
Bibliografia
5
7
21
36
47
59
71
85
93
106
4
Kup książkę
Mikołaj Kopernik –
uniwersalny bohater PRL
Okres stalinowski to czas wypełniony wieloma kampaniami propagando-
wymi o różnej intensywności – począwszy od tak szerokich akcji jak pod-
pisywanie Apelu Sztokholmskiego w 1950 roku czy „dyskusja” nad Konsty-
tucją w 1952 roku, przez rocznice urodzin przywódców (70-lecie Stalina
w 1948 roku, 60-lecie Bieruta w 1952 roku), aż po krótkie kampanie gospo-
darcze, społeczne itp. W tym okresie dużą wagę przywiązywano także do
obchodów rocznic kulturalnych, m.in. 200-lecia urodzin Hugona Kołłątaja
i 25-lecia śmierci Stefana Żeromskiego (1950), stulecia śmierci Juliusza Sło-
wackiego (1949), a także Roku Mickiewiczowskiego i Chopinowskiego.
W 1951 roku, przy okazji sesji poświęconej oświeceniu, w środowisku
naukowym narodził się pomysł specjalnego uczczenia innej epoki – odrodze-
nia. Dlaczego właśnie ten okres doczekał się specjalnych względów ze stro-
ny propagandy komunistycznej? Można odwołać się tu do znanego ze szkoły
i nieco uproszczonego podziału na epoki klasyczne, nawiązujące do staro-
żytności, porządku i rozumu (odrodzenie i oświecenie) i ich przeciwieństwa,
oparte na emocjach i wierze (średniowiecze, barok, romantyzm). Podział ten
pokrywał się z innym, już wspomnianym: na tradycje postępowe i wsteczne.
Te pierwsze były w komunistycznej wizji historii słuszne (prowadziły dzieje
„we właściwym kierunku”, odwoływały się do ludowości, walki klas, anty-
feudalizmu itp.), te drugie zaś reprezentowały to, co reakcyjne i w historii
warte odrzucenia. Ciekawie przedstawił to jeden z najwybitniejszych pol-
skich historyków, prof. Witold Kula:
Żyjemy pod znakiem postępowych tradycji. Chwilami zdaje się, że wyszukiwanie
ich jest jedyną racją bytu wszelkich nauk historycznych. Jest to zrozumiała konse-
kwencja stanu rzeczy, w których zasadnicza prawda o prawidłowościach rozwoju
historycznego jest znana. Skutki koncentracji uwagi na postępowych tradycjach
są natomiast następujące: […] stosunek do historii jako do magazynu, w którym
można po taniej cenie nabyć detale, potrzebne nb. najczęściej tylko do ornamen-
tyki (jaskrawe w architekturze, lecz występuje wszędzie).
21
Kup książkę
Zgłoś jeśli naruszono regulamin