Cantico delle creature Do slow Piesni slonecznej sw Franciszka z Asyzu oraz tekstow Starego Testamentu na orkiestre symfoniczna z towarzyszeniem instrumentow ceramicznych chor mieszany oraz sopran i t.pdf

(75 KB) Pobierz
Cantico delle creature
Kup książkę
Karol Pyka
Cantico delle creature
Do słów
Pieśni słonecznej
św. Franciszka z Asyżu
oraz tekstów Starego Testamentu
na orkiestrę symfoniczną z towarzyszeniem
instrumentów ceramicznych, chór mieszany oraz sopran i tenor solo
Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego • Katowice 2019
Kup książkę
Redaktor serii: Muzyka
Bogumiła Mika
Recenzent
Jacek Glenc
Projekt okładki: Krzysztof Skrzypek
Projekt typograficzny i łamanie: Hanna Olsza
Copyright © 2019 by
Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego
Wszelkie prawa zastrzeżone
ISSN 0208-6336
ISBN 978-83-226-3751-7
(wersja drukowana)
ISBN 978-83-226-3845-3
(wersja elektroniczna)
Wydawca
Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego
ul. Bankowa 12B, 40-007 Katowice
www.wydawnictwo.us.edu.pl
email: wydawus@us.edu.pl
Wydanie I. Ark. druk. 2,9. Ark. wyd. 6,0.
Papier offset. kl. III, 90 g. Cena 14,90 zł (w tym VAT)
Druk i oprawa
Volumina.pl Daniel Krzanowski
ul. Księcia Witolda 7–9, 71-063 Szczecin
Kup książkę
Pomysł napisania utworu
Cantico delle creature
narodził się w wyniku kontak-
tu autora z pracownikami oraz studentami Pracowni Ceramiki Katedry Rzeźby In-
stytutu Sztuki Wydziału Artystycznego Uniwersytetu Śląskiego, związanymi z pro-
jektem „Akademia Dźwięków Ziemi”, dotyczącym badania możliwości konstru-
owania nietradycyjnych instrumentów muzycznych z wykorzystaniem technik ce-
ramicznych. Kierownikiem projektu jest dr hab. Małgorzata Skałuba-Krentowicz.
Gliniane instrumentarium zajmuje centralne miejsce w warstwie instrumentacyj-
nej kompozycji – nie tylko wyeksponowany jest swoisty charakter jego brzmienia
poprzez wykorzystanie partii solowych, lecz także słychać je w ansamblach wyko-
nywanych wspólnie z instrumentami profesjonalnymi. Oszczędna warstwa instru-
mentacyjna utworu stwarza przestrzeń dla delikatnego brzmienia ceramicznych na-
rzędzi dźwiękowych.
Cantico delle creture
została napisana do słów
Pieśni słonecznej
autorstwa
św. Franciszka z Asyżu. Uznaje on wszystkie stworzenia za swoich braci i siostry, po-
chodzących i stworzonych przez tego samego Boga Stworzyciela. Wszystkie stwo-
rzenia, natura oraz żywioły, które wymienia św. Franciszek w
Pieśni słonecznej,
przedstawione w swoim pierwotnym kształcie – jako pozbawione piętna grzechu
stanowią odbicie piękna i harmonii samego Boga. Jest to pochwała Stwórcy i pięk-
na jego dzieła, napisana przez uduchowionego mistyka, w którym ucichły wszel-
kie konflikty – przez to jest zjednoczony z całym stworzeniem w oddawaniu Bogu
chwały. Prócz tekstu
Cantico delle creature
w kompozycji zawarte zostały fragmen-
ty Pisma Świętego – Psalmu 104 oraz Księgi Rodzaju.
Fakt występowania w warstwie tekstowej
Pieśni słonecznej
pochwały dla wszel-
kiego stworzenia, w tym żywiołów oraz ciał niebieskich, otwiera możliwości odda-
nia poprzez język muzyki – z wykorzystaniem odpowiednich brzmień instrumen-
tów ceramicznych oraz profesjonalnych – treści związanych z każdym z tych stwo-
rzeń. Sam proces wytwarzania obiektów ceramicznych stanowi pewien rodzaj aktu
twórczego – przy udziale wszystkich czterech żywiołów, a także wiedzy, wyobraź-
ni i pracy ceramika. Z tej perspektywy
Pieśń o stworzeniu
jest materiałem łączącym
dziedzinę muzyczną ze sztuką ceramiczną.
Gliniane przedmioty dźwiękowe od zarania dziejów były i są nadal znane lu-
dom wszystkich kontynentów oraz cywilizacji, co pozwala na potwierdzenie ich
znaczącej roli w kształtowaniu oblicza kulturowego wszystkich zakątków świa-
ta. Śmiało można stwierdzić, że stworzone w czasach prehistorycznych przedmio-
Kup książkę
Zgłoś jeśli naruszono regulamin