Cialo w tancu Analiza socjologiczna.pdf

(416 KB) Pobierz
Dominika Byczkowska
Ciało w tańcu
Analiza socjologiczna
Logo
Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego
Łódź 2012
Kup książkę
Grażyna Woroniecka
RECENZENT
RECENZENT
RECENZENT
Grażyna Woroniecka
Grażyna Woroniecka
REDAKTORZY WYDAWNICTWA
REDAKTOR WYDAWNICTWA UŁ
REDAKTOR WYDAWNICTWA
Katarzyna
Katarzyna
Gorzkowska
Katarzyna Gorzkowska
Gorzkowska
Dorota Stępień
Dorota Stępień
Dorota Stępień
SKŁAD I
ŁAMANIE
KOREKTOR
KOREKTOR
ESUS – Agnieszka Buszewska
SKŁAD I ŁAMANIE
SKŁAD I ŁAMANIE
PROJEKT OKŁADKI
Anna Solowska
Zdjęcie wykorzystane na okładce: www.pl.fotolia.com
Autor: konradbak
OKŁADKĘ PROJEKTOWAŁA
OKŁADKĘ PROJEKTOWAŁA
Wszystkie zdjęcia wykorzystane w publikacji
autorstwa Dominiki Byczkowskiej
Wszystkie zdjęcia wykorzystane w publikacji autorstwa Dominiki Byczkowskiej
Wszystkie zdjęcia wykorzystane w publikacji
autorstwa Dominiki Byczkowskiej
Publikację sfinansowano ze
środków
Wydziału Ekonomiczno-Socjologicznego
Uniwersytetu
Łódzkiego
oraz z dotacji celowej na rozwój młodych naukowców
© Copyright by Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2012
© Copyright by Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2012
i uczestników studiów doktoranckich
Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego
Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego
© Copyright by Uniwersytet
Łódzki
– Wydawnictwo Uniwersytetu
Łódzkiego
2012
Wydane przez Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego
Wydanie I. W.04982.12.0.M
ISBN
(ebook)
978-83-7969-030-5
Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego
90-131 Łódź, ul. Lindleya 8
www.wydawnictwo.uni.lodz.pl
e-mail: ksiegarnia@uni.lodz.pl
tel. (42) 665 58 63, faks (42) 665 58 62
Kup książkę
Porozumiewaliśmy się na migi. Mówił pierwszy,
Porozumiewaliśmy się na migi. Mówił pierwszy,
a kiedy nie rozumiałem go, wołałem „stop”. Wtedy wsta-
a kiedy nie rozumiałem go, wołałem „stop”. Wtedy wsta-
wał i zaczynał tańczyć […]. Wszystko, czego nie mogli-
wał i zaczynał tańczyć […]. Wszystko, czego nie mogli-
śmy wypowiedzieć ustami, wyrażaliśmy nogami, rękoma,
śmy wypowiedzieć ustami, wyrażaliśmy nogami, rękoma,
brzuchem lub dzikimi okrzykami […]. Oj biedaku, lu-
brzuchem lub dzikimi okrzykami […]. Oj biedaku, lu-
dzie nisko upadli, dozwolili, aby ciała ich stały się nieme,
dzie nisko upadli, dozwolili, aby ciała ich stały się nieme,
a oni mówią tylko ustami.
a oni mówią tylko ustami.
Nikos Kazantzakis,
Grek Zorba
Nikos Kazantzakis,
Grek Zorba
Kup książkę
Spis treści
Wprowadzenie .................................................................................................................... 7
1. Ciało – taniec – metoda ................................................................................................ 13
1.1. Wstęp ................................................................................................................. 15
1.2. Metodologia teorii ugruntowanej ........................................................................ 15
1.3. Techniki zbierania danych ................................................................................... 16
1.3.1. Wywiad .................................................................................................... 16
1.3.2. Obserwacja ............................................................................................... 19
1.3.3. Techniki zbierania danych z wykorzystaniem fotografii ............................. 20
1.3.4. Wywiad z użyciem fotografii ..................................................................... 21
1.3.5. Wywiad z wykorzystaniem analizy wideo .................................................. 22
1.4. Opis etnograficzny .............................................................................................. 26
1.5. Autoetnografia .................................................................................................... 27
1.6. Triangulacja ........................................................................................................ 28
1.7. Techniki analizy danych ...................................................................................... 29
1.7.1. Kodowanie teoretyczne ............................................................................. 32
1.8. Problemy metodologiczne w badaniu zjawiska cielesności ................................... 34
2. Ciało – taniec – teoria ................................................................................................... 39
2.1. Wstęp ................................................................................................................. 41
2.2. Perspektywa interakcjonizmu symbolicznego oraz jego podstawowe
założenia ............................................................................................................. 41
2.3. Aspekty socjologiczne i psychologiczne w koncepcjach fenomenologicznych
Edmunda Husserla i Alfreda Schütza .................................................................. 46
2.4. Pojęcie cielesności i fenomenologia Maurice’a Merleau-Pontiego......................... 49
2.5. Koncepcja światów społecznych .......................................................................... 53
2.6. Perspektywa dramaturgiczna Ervinga Goffmana ................................................. 59
2.7. Socjologiczne koncepcje cielesności ..................................................................... 61
2.8. Socjologiczne i antropologiczne koncepcje tańca ................................................. 71
2.9. Zarys historii tańca towarzyskiego ....................................................................... 78
3. Ciało – taniec – działanie .............................................................................................. 85
3.1. Wstęp ................................................................................................................. 87
3.2. Subświat społeczny tańca towarzyskiego – opis etnograficzny .............................. 87
3.2.1. Strategiczne wstępowanie .......................................................................... 87
3.2.2. Rozpoczęcie kariery tanecznej ................................................................... 94
3.2.3. Warunki interweniujące ............................................................................ 96
3.2.4. Instytucjonalizacja w subświecie tańca towarzyskiego .............................. 105
Kup książkę
Zgłoś jeśli naruszono regulamin